Gå til innhold

Sjokoladekake til liten langpanne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bake en sjokoladekake til en liten langpanne (26x36 cm) til helgen, den skal absolutt ikke være halvfabrikata da jeg/vi er lei av det og ikke synes de er så gode lenger.

Noen som har en god oppskrift? Det er så mye på nettet at man går jo helt i surr! :o) Kaka skal bakes på lørdag og spises på søndag og skal ikke deles i to, skal ligge i forma tenkte jeg.

Om jeg tar en oppskrift for vanlig rundform bør jeg da doble den, eller holder det med 1 1/2 gang oppskrifta tro?

Gjest minnah
Skrevet

Har en kjempeenkel oppskrift på en herlig kake - som nettopp er best dagen etter. Den er til hel langpanne, så vil tro det går greit å halvere?

400 gr smør, 4 dl vann, 6 - 8 ss kakao, 9 dl sukker, 1 beger lettrømme, 9 dl siktet mel, 2 ts natron, ½ ts salt, 4 egg

Ha smør, vann og kakao i en kjele (bruk en stor kjele), kokes opp. Slå av platen men la kjelen stå på plata. Tilsett umiddelbart sukker og rør rundt til det begynner å oppløse seg.

Ha i lettrømme (rør den ut først i boksen) og rør godt. Tilsett deretter siktet mel. Ha deretter i natron, salt og egg.

Eggene bør røres sammen først og tilsettes litt etter litt.

Røren helles i en smurt langpanne, eller bruk bakepapir.

Stekes på 175º i ca 30 min. Stikk en kniv i midten for å se om den er ferdig.

Mens kaken stekes lager du glasuren.

100 gr smør, 350 gr melis, 4 ss kakao, 6 ss melk, 2 ts vaniljesukker

Smelt smøret og ha oppi melk. Hell det våte over i en liten bolle. Sikt i melis, vaniljesukker og kakao. Rør godt.

Når kaken er tatt ut stikk umiddelbart huller i kaken med en gaffel. Hell over glasuren – evt. pynt (Smarties, nøtter, kokos..) må has på med én gang.

AneM1365380603
Skrevet

Denne kaka her er enkel og grei. Den blir ikke sånn kjempehøy.

150 gram smelta margarin, 2 egg, 3 dl sukker, 2 ts vaniljesukker, 2 ts bakepulver, 1 ss kakao, (Jeg bruker minst dobbelt så mye) 4,5 dl hvetemel, 1,5 dl melk.

Egg og sukker røres godt. Bland sammen melk og margarin. Ha det i før det tørre, men ikke når det er for varmt.

175 grader på nederste rille, 25-30 min.

Smørkrem:

75-100 gram smør eller margarin, ca 3/4 dl pakke melis, ca 1 ss kakao, (Jeg bruker mer kakao og mindre melis) 1 ts vaniljesukker og noen ss kaffe til passe konsistens.

Jeg visper med håndmikseren til den er luftig og fin. Når den er kommet på kaka pleier jeg å ta med baksiden av skjea over hele kremen. Blir litt tøft utseende med mange små topper.

Skrevet

SJOKOLADERUTER

200 g mørk sjokolade - 200 g smør - 4 egg - 2 dl sukker - 2 1/2 dl hvetemel - 1 ts bakepulver - 1 1/2 dl hasselnøtter - (1 dl rosiner hvis man liker det)

Smelt sjokolade og smør ved svaaak varme eller i mikroen. Visp egg og sukker hvitt. Bland mel og bakepulver.

Rør sjokolademassen i eggeblandingen og tilsett melet. Hakk nøttene så grovt eller fint du vil og rør dem i deigen sammen med evt. rosiner. Legg bakepapir i liten langpanne og stek

nederst i ovnen ved 175 grader i ca 1/2 time.

Skrevet

SJOKOLADERUTER

200 g mørk sjokolade - 200 g smør - 4 egg - 2 dl sukker - 2 1/2 dl hvetemel - 1 ts bakepulver - 1 1/2 dl hasselnøtter - (1 dl rosiner hvis man liker det)

Smelt sjokolade og smør ved svaaak varme eller i mikroen. Visp egg og sukker hvitt. Bland mel og bakepulver.

Rør sjokolademassen i eggeblandingen og tilsett melet. Hakk nøttene så grovt eller fint du vil og rør dem i deigen sammen med evt. rosiner. Legg bakepapir i liten langpanne og stek

nederst i ovnen ved 175 grader i ca 1/2 time.

Har en til jeg, som heter FRISTELSE

100 g mørk kokesjokolade - 75 g smør - 3 egg - 2 dl sukker - 1 dl hakkede valnøtter - 1 1/2 dl hvetemel

SMelt smør og sjokolade ved svak varme. Visp egg og sukker til eggedosis. Bland mel og nøtter. Rør det i vekselvis med sjokoladeblandingen. Ha røren i en godt smurt liten langpanne. Stek ved 150 grader i ca 20 min. Da synes jeg den blir god, for den er ikke godt stekt. Den blir litt flat, men så skal den deles i ruter og ha på glasur:

150 g kokesjokolade - 1 ss smør blandes.

Pensle kaken med glasuren og ha på halve valnøtter, en på hver rute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...