Lillemus Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 Jeg skal bake en sjokoladekake til en liten langpanne (26x36 cm) til helgen, den skal absolutt ikke være halvfabrikata da jeg/vi er lei av det og ikke synes de er så gode lenger. Noen som har en god oppskrift? Det er så mye på nettet at man går jo helt i surr! ) Kaka skal bakes på lørdag og spises på søndag og skal ikke deles i to, skal ligge i forma tenkte jeg. Om jeg tar en oppskrift for vanlig rundform bør jeg da doble den, eller holder det med 1 1/2 gang oppskrifta tro? 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 Har en kjempeenkel oppskrift på en herlig kake - som nettopp er best dagen etter. Den er til hel langpanne, så vil tro det går greit å halvere? 400 gr smør, 4 dl vann, 6 - 8 ss kakao, 9 dl sukker, 1 beger lettrømme, 9 dl siktet mel, 2 ts natron, ½ ts salt, 4 egg Ha smør, vann og kakao i en kjele (bruk en stor kjele), kokes opp. Slå av platen men la kjelen stå på plata. Tilsett umiddelbart sukker og rør rundt til det begynner å oppløse seg. Ha i lettrømme (rør den ut først i boksen) og rør godt. Tilsett deretter siktet mel. Ha deretter i natron, salt og egg. Eggene bør røres sammen først og tilsettes litt etter litt. Røren helles i en smurt langpanne, eller bruk bakepapir. Stekes på 175º i ca 30 min. Stikk en kniv i midten for å se om den er ferdig. Mens kaken stekes lager du glasuren. 100 gr smør, 350 gr melis, 4 ss kakao, 6 ss melk, 2 ts vaniljesukker Smelt smøret og ha oppi melk. Hell det våte over i en liten bolle. Sikt i melis, vaniljesukker og kakao. Rør godt. Når kaken er tatt ut stikk umiddelbart huller i kaken med en gaffel. Hell over glasuren – evt. pynt (Smarties, nøtter, kokos..) må has på med én gang. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 Denne kaka her er enkel og grei. Den blir ikke sånn kjempehøy. 150 gram smelta margarin, 2 egg, 3 dl sukker, 2 ts vaniljesukker, 2 ts bakepulver, 1 ss kakao, (Jeg bruker minst dobbelt så mye) 4,5 dl hvetemel, 1,5 dl melk. Egg og sukker røres godt. Bland sammen melk og margarin. Ha det i før det tørre, men ikke når det er for varmt. 175 grader på nederste rille, 25-30 min. Smørkrem: 75-100 gram smør eller margarin, ca 3/4 dl pakke melis, ca 1 ss kakao, (Jeg bruker mer kakao og mindre melis) 1 ts vaniljesukker og noen ss kaffe til passe konsistens. Jeg visper med håndmikseren til den er luftig og fin. Når den er kommet på kaka pleier jeg å ta med baksiden av skjea over hele kremen. Blir litt tøft utseende med mange små topper. 0 Siter
muskath Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 SJOKOLADERUTER 200 g mørk sjokolade - 200 g smør - 4 egg - 2 dl sukker - 2 1/2 dl hvetemel - 1 ts bakepulver - 1 1/2 dl hasselnøtter - (1 dl rosiner hvis man liker det) Smelt sjokolade og smør ved svaaak varme eller i mikroen. Visp egg og sukker hvitt. Bland mel og bakepulver. Rør sjokolademassen i eggeblandingen og tilsett melet. Hakk nøttene så grovt eller fint du vil og rør dem i deigen sammen med evt. rosiner. Legg bakepapir i liten langpanne og stek nederst i ovnen ved 175 grader i ca 1/2 time. 0 Siter
muskath Skrevet 11. juni 2008 Skrevet 11. juni 2008 SJOKOLADERUTER 200 g mørk sjokolade - 200 g smør - 4 egg - 2 dl sukker - 2 1/2 dl hvetemel - 1 ts bakepulver - 1 1/2 dl hasselnøtter - (1 dl rosiner hvis man liker det) Smelt sjokolade og smør ved svaaak varme eller i mikroen. Visp egg og sukker hvitt. Bland mel og bakepulver. Rør sjokolademassen i eggeblandingen og tilsett melet. Hakk nøttene så grovt eller fint du vil og rør dem i deigen sammen med evt. rosiner. Legg bakepapir i liten langpanne og stek nederst i ovnen ved 175 grader i ca 1/2 time. Har en til jeg, som heter FRISTELSE 100 g mørk kokesjokolade - 75 g smør - 3 egg - 2 dl sukker - 1 dl hakkede valnøtter - 1 1/2 dl hvetemel SMelt smør og sjokolade ved svak varme. Visp egg og sukker til eggedosis. Bland mel og nøtter. Rør det i vekselvis med sjokoladeblandingen. Ha røren i en godt smurt liten langpanne. Stek ved 150 grader i ca 20 min. Da synes jeg den blir god, for den er ikke godt stekt. Den blir litt flat, men så skal den deles i ruter og ha på glasur: 150 g kokesjokolade - 1 ss smør blandes. Pensle kaken med glasuren og ha på halve valnøtter, en på hver rute. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.