Persille1365381127 Skrevet 12. juni 2008 Skrevet 12. juni 2008 Nå har jeg snakket med NAV lokalt og sentralt - og ingen kan svare: Jeg har en som er gravid, og skal ut i permisjon nå. Hun får lønnen fra NAV og ikke meg (vi har ikke råd til å legge ut). Imidlertid sier forsikringsselskapet vi bruker til pensjonen at jeg må fortsette å betale pensjon, jeg har ikke lov å melde henne ut. Forsåvidt greit nok. Men; kan jeg da kreve pensjonen refundert av NAV? For det er vel _egentlig_ sånn at arbeidsgivere ikke skal ha noen utgifter på gravide/foreldrepermisjon inntil 6G? Det forundrer meg at ikke NAV kan svare da - de sier bare at jeg skal søke og så skal de vurdere det i etterkant, men jeg må jo vite hva jeg skal budsjettere med til neste år... 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 12. juni 2008 Skrevet 12. juni 2008 OTP innbetalingen fra arbeidsgiver er bare 2%, så store forskjeller blir det ikke i budsjettet uansett. Hilsen 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Skrevet 12. juni 2008 OTP innbetalingen fra arbeidsgiver er bare 2%, så store forskjeller blir det ikke i budsjettet uansett. Hilsen Men det er jo ikke poenget. Poenget er at det i utgangspunktet ikke skal koste arbeidsgiver noe å ha gravide, eller kvinner i permisjon ansatt. Og jo, i et barnehagebudsjett så utgjør det faktisk en forskjell - f.eks på hvor mange vikardager man har råd til å ha. Minstebeløpet er 2%, men man har lov til å betale inn mer - så om vi har 5% vil det utgjøre over 10.000 i året... Det er mange vikardager... 0 Siter
Mirabell Skrevet 12. juni 2008 Skrevet 12. juni 2008 Jeg tror nok arbeidsgiver må betale pensjons- og forsikringsinnbetalinger når den ansatte har permisjon. Min arbeisgiver betalte meg full lønn, forsikringer og pensjonsinnbetalinger, men fikk såvidt jeg vet bare (deler av) lønna dekket av NAV, ikke resten. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 12. juni 2008 Skrevet 12. juni 2008 Skal du betale OTP for arbeidstakeren, mens denne er i permisjon? Jeg siterer fra fraglene i den OTP avtale, et av firmaene jeg jobber for har: "4 Innskuddsgrunnlaget er den lønn medlemmet mottar i løpet av innskuddsåret begrenset oppad til 12 G." Når arbeidstakeren mottar foreldrepenger fra NAV så utbetaler du jo ikke lønn, og er vel ikke pliktig til å betale innskudd? Hilsen 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 12. juni 2008 Skrevet 12. juni 2008 Skal du betale OTP for arbeidstakeren, mens denne er i permisjon? Jeg siterer fra fraglene i den OTP avtale, et av firmaene jeg jobber for har: "4 Innskuddsgrunnlaget er den lønn medlemmet mottar i løpet av innskuddsåret begrenset oppad til 12 G." Når arbeidstakeren mottar foreldrepenger fra NAV så utbetaler du jo ikke lønn, og er vel ikke pliktig til å betale innskudd? Hilsen Svaret er egentlig i avsnitt 2.1.3 "Arbeidstakere som har permisjon skal ikke være medlem av pensjonsordningen i permisjonstiden." Ring til ditt forsikringsselskap eller les forsikringspremissene, så finner du sikkert svaret. Hilsen 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Skrevet 12. juni 2008 Svaret er egentlig i avsnitt 2.1.3 "Arbeidstakere som har permisjon skal ikke være medlem av pensjonsordningen i permisjonstiden." Ring til ditt forsikringsselskap eller les forsikringspremissene, så finner du sikkert svaret. Hilsen Problemet er at det var de som sa jeg ikke hadde lov å melde henne ut? Må ringe dem igjen skjønner jeg... Takk ! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.