Gå til innhold

OTP og permisjon, hva er reglene?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Nå har jeg snakket med NAV lokalt og sentralt - og ingen kan svare:

Jeg har en som er gravid, og skal ut i permisjon nå. Hun får lønnen fra NAV og ikke meg (vi har ikke råd til å legge ut). Imidlertid sier forsikringsselskapet vi bruker til pensjonen at jeg må fortsette å betale pensjon, jeg har ikke lov å melde henne ut.

Forsåvidt greit nok.

Men; kan jeg da kreve pensjonen refundert av NAV? For det er vel _egentlig_ sånn at arbeidsgivere ikke skal ha noen utgifter på gravide/foreldrepermisjon inntil 6G?

Det forundrer meg at ikke NAV kan svare da - de sier bare at jeg skal søke og så skal de vurdere det i etterkant, men jeg må jo vite hva jeg skal budsjettere med til neste år...

Gjest mandolina
Skrevet

OTP innbetalingen fra arbeidsgiver er bare 2%, så store forskjeller blir det ikke i budsjettet uansett.

Hilsen

Persille1365381127
Skrevet
  mandolina skrev (På 12.6.2008 den 7.50):

OTP innbetalingen fra arbeidsgiver er bare 2%, så store forskjeller blir det ikke i budsjettet uansett.

Hilsen

Men det er jo ikke poenget.

Poenget er at det i utgangspunktet ikke skal koste arbeidsgiver noe å ha gravide, eller kvinner i permisjon ansatt.

Og jo, i et barnehagebudsjett så utgjør det faktisk en forskjell - f.eks på hvor mange vikardager man har råd til å ha. Minstebeløpet er 2%, men man har lov til å betale inn mer - så om vi har 5% vil det utgjøre over 10.000 i året... Det er mange vikardager...

Skrevet

Jeg tror nok arbeidsgiver må betale pensjons- og forsikringsinnbetalinger når den ansatte har permisjon. Min arbeisgiver betalte meg full lønn, forsikringer og pensjonsinnbetalinger, men fikk såvidt jeg vet bare (deler av) lønna dekket av NAV, ikke resten.

Gjest mandolina
Skrevet

Skal du betale OTP for arbeidstakeren, mens denne er i permisjon?

Jeg siterer fra fraglene i den OTP avtale, et av firmaene jeg jobber for har:

"4 Innskuddsgrunnlaget er den lønn medlemmet mottar i løpet av innskuddsåret begrenset oppad til 12 G."

Når arbeidstakeren mottar foreldrepenger fra NAV så utbetaler du jo ikke lønn, og er vel ikke pliktig til å betale innskudd?

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet
  mandolina skrev (På 12.6.2008 den 8.28):

Skal du betale OTP for arbeidstakeren, mens denne er i permisjon?

Jeg siterer fra fraglene i den OTP avtale, et av firmaene jeg jobber for har:

"4 Innskuddsgrunnlaget er den lønn medlemmet mottar i løpet av innskuddsåret begrenset oppad til 12 G."

Når arbeidstakeren mottar foreldrepenger fra NAV så utbetaler du jo ikke lønn, og er vel ikke pliktig til å betale innskudd?

Hilsen

Svaret er egentlig i avsnitt 2.1.3

"Arbeidstakere som har permisjon skal ikke være medlem av pensjonsordningen i permisjonstiden."

Ring til ditt forsikringsselskap eller les forsikringspremissene, så finner du sikkert svaret.

Hilsen

Persille1365381127
Skrevet
  mandolina skrev (På 12.6.2008 den 8.31):

Svaret er egentlig i avsnitt 2.1.3

"Arbeidstakere som har permisjon skal ikke være medlem av pensjonsordningen i permisjonstiden."

Ring til ditt forsikringsselskap eller les forsikringspremissene, så finner du sikkert svaret.

Hilsen

Problemet er at det var de som sa jeg ikke hadde lov å melde henne ut? Må ringe dem igjen skjønner jeg...

Takk !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...