Gå til innhold

Skulke skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så bra det ordnet seg for datteren din : )

Det er vel kjemien som ikke stemmer mellom han og assistentene,og så vet de ikke hvordan de skal takle han når han er vrang,gjerne formulerer de seg feil og det tar han ille opp.

Jeg mener de burde hatt utdannelse for å være assistenter for han,han har endel diagnoser.

Men ingen har utdannelse.

Og ja,jeg mener også han skulle hatt fag på skolen,men de vet ikke hvordan de skal legge det opp,han har også karakterfritak.

.Ja, jeg er enig i at de som skal hjelpe elevene som har størst problemer burde hatt utdannelse. Men som sagt, assistentene skal bare være en ekstra hjelp for eleven, de skal ikke overta undervisningsfunksjonen. Siden han har fritak for vurdering med karakter skal han også ha en individuell opplæringsplan og oppfølging av spesialpedagog. Har han ikke det? Han er ikke fritatt fra fagene på noen måte, bare for vurdering med karakter. Gutten selv og du som mor skal være med å utarbeide opplæringsplanen sammen med lærerne, og den skal underskrives av deg. Blir ikke det gjort? Planene skal også evalueres minst 2 ganger i året, og det skal skrives rapport om måloppnåelse. Når han har individuell oplæringsplan har han enkeltvedtak. Det vil si at han har krav på spesialundervisning, ikke bare assistent.

Som sagt tidligere bør du snakke med skolen nå, om undervisning og tilrettelegging neste år. Hvis du ikke orker selv, som du sier, må du få noen til å hjelpe deg med det.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• guttas

7

• Aliza1365380759

2

• Lillemus

1

• Mistera

1

Gjest D*lilith
Skrevet

.Ja, jeg er enig i at de som skal hjelpe elevene som har størst problemer burde hatt utdannelse. Men som sagt, assistentene skal bare være en ekstra hjelp for eleven, de skal ikke overta undervisningsfunksjonen. Siden han har fritak for vurdering med karakter skal han også ha en individuell opplæringsplan og oppfølging av spesialpedagog. Har han ikke det? Han er ikke fritatt fra fagene på noen måte, bare for vurdering med karakter. Gutten selv og du som mor skal være med å utarbeide opplæringsplanen sammen med lærerne, og den skal underskrives av deg. Blir ikke det gjort? Planene skal også evalueres minst 2 ganger i året, og det skal skrives rapport om måloppnåelse. Når han har individuell oplæringsplan har han enkeltvedtak. Det vil si at han har krav på spesialundervisning, ikke bare assistent.

Som sagt tidligere bør du snakke med skolen nå, om undervisning og tilrettelegging neste år. Hvis du ikke orker selv, som du sier, må du få noen til å hjelpe deg med det.

Jo han har individuell opplæringsplan,han har individuell plan også og vi har ansvarsmøter,det er bare det at planene blir ikke fulgt opp,og det kommer lite ut av ansvarsmøtene.

Så han har rett på spesial lærer og undervisning altså?

Det han gjør med assistentene er å gå på kafe,handleturer,i svømmehallen,lage mat osv,men det er ikke det man skal gjøre på en skole,og det sier han selv også.

Skrevet

Jo han har individuell opplæringsplan,han har individuell plan også og vi har ansvarsmøter,det er bare det at planene blir ikke fulgt opp,og det kommer lite ut av ansvarsmøtene.

Så han har rett på spesial lærer og undervisning altså?

Det han gjør med assistentene er å gå på kafe,handleturer,i svømmehallen,lage mat osv,men det er ikke det man skal gjøre på en skole,og det sier han selv også.

Selvfølgelig har han krav på spesialundervisning når han har enkeltvedtak og IOP. Hva står det i enkeltvedtaket hans da? Han har tildelt et bestemt timeantall til det. Han kan ha assistent i tillegg, men ikke i stedenfor. IOPen kan selvsagt være et tema i ansvarsgruppemøter, men det er lærerne, foreldrene og elevene som skal utarbeide den. Den individuelle planen som ikke har med undervisning å gjøre hører til på ansvarsgruppemøter. Jeg forstår ikke at det er mulig å ikke følge opp en IOP. Det er jo krav om evaluering og rapportering.

Det kan være helt greit å gå i svømmehallen og å lage mat i skoletiden. Men da skal det være et spesielt mål med det, og det skal være utarbeidet et opplegg for det.

Gjest D*lilith
Skrevet

Selvfølgelig har han krav på spesialundervisning når han har enkeltvedtak og IOP. Hva står det i enkeltvedtaket hans da? Han har tildelt et bestemt timeantall til det. Han kan ha assistent i tillegg, men ikke i stedenfor. IOPen kan selvsagt være et tema i ansvarsgruppemøter, men det er lærerne, foreldrene og elevene som skal utarbeide den. Den individuelle planen som ikke har med undervisning å gjøre hører til på ansvarsgruppemøter. Jeg forstår ikke at det er mulig å ikke følge opp en IOP. Det er jo krav om evaluering og rapportering.

Det kan være helt greit å gå i svømmehallen og å lage mat i skoletiden. Men da skal det være et spesielt mål med det, og det skal være utarbeidet et opplegg for det.

Enkeltvedtaket...nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

Det er skolen som utarbeider IOP,vi har ikke vært med på det,men vi har skrevet under da.

Nei,de er vel for "slappe" her tenker jeg,og ingen har peiling på noenting.

Skrevet

Enkeltvedtaket...nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

Det er skolen som utarbeider IOP,vi har ikke vært med på det,men vi har skrevet under da.

Nei,de er vel for "slappe" her tenker jeg,og ingen har peiling på noenting.

Når eleven har individuell opplæringsplan og fritak for vurdering med karakter, da har han også et enkeltvedtak. Det er søkt om tilleggsressurser for gutten (også kalt T-timer). PPT behandler søknaden og gir en faglig vurdering, og tilråding om antall timer spesialundervisning. Dette blir sendt til foreldre og skolen. Det er rektor som gjør vedtaket om spesialundervisning, men vanligvis blir tilrådingen fra PPT fulgt. Vedtaket blir sendt til foreldrene som kan påklage det til fylket hvis de ikke er fornøyd. Gutten din har altså helt sikkert et enkeltvedtak siden han har IOP. Om barnet skal ha fritak for vurdering med karakter er helt foreldrenes avgjørelse. Skolen kan ikke bestemme at elever skal ha det. Men det er altså bare elever som har enkeltvedtak som kan få det, i tillegg til fremmedspråklige.

Be om å få en kopi av enkeltvedtaket, der står det hvor mange timer spesialundervisning sønnen din skal ha i uka.

Gjest D*lilith
Skrevet

Når eleven har individuell opplæringsplan og fritak for vurdering med karakter, da har han også et enkeltvedtak. Det er søkt om tilleggsressurser for gutten (også kalt T-timer). PPT behandler søknaden og gir en faglig vurdering, og tilråding om antall timer spesialundervisning. Dette blir sendt til foreldre og skolen. Det er rektor som gjør vedtaket om spesialundervisning, men vanligvis blir tilrådingen fra PPT fulgt. Vedtaket blir sendt til foreldrene som kan påklage det til fylket hvis de ikke er fornøyd. Gutten din har altså helt sikkert et enkeltvedtak siden han har IOP. Om barnet skal ha fritak for vurdering med karakter er helt foreldrenes avgjørelse. Skolen kan ikke bestemme at elever skal ha det. Men det er altså bare elever som har enkeltvedtak som kan få det, i tillegg til fremmedspråklige.

Be om å få en kopi av enkeltvedtaket, der står det hvor mange timer spesialundervisning sønnen din skal ha i uka.

Ja jeg skal be om å få kopi av enkeltvedtaket,er vel ikke så inne på dette jeg i grunn,de styrer litt over hodene våre.

Men vi skrev under på at han ikke skulle ha karakterer.

De skulle ha et fagmøte til før sommeren ang høsten,kom på det nå. Vi skulle slippe å være med på et møte,siden det har vært så mange møter i det siste.

Håper de har et bedre tilbud til han fra høsten av,dette går ikke lenger.

Gjest mora2
Skrevet

Min far lagde et belønnings system for meg.

Jeg fikk penger for hver bra karakter.

Da jeg gikk var det jo LG, NG, G, M,og S.

Jeg fikk 50kr pr G

100kr pr M

500kr pr S ( noe jeg aldri fikk...)

Jeg var dritt lei skolen, men dette fungerte litt :0)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg fikk 50kr pr G

100kr pr M

Fungerte fint for meg også, og jeg gikk opp i karakterer etter det ble innført. Endte med bare S og M.

Gjest mora2
Skrevet

Fungerte fint for meg også, og jeg gikk opp i karakterer etter det ble innført. Endte med bare S og M.

Mee to!

Men jeg fikk flest G da..

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg fikk 50kr pr G

100kr pr M

Ja,det kan jo fungere når minstemann begynner på ungdomskolen,men elstemann får jo ikke karakterer.

Gjest mora2
Skrevet

Ja,det kan jo fungere når minstemann begynner på ungdomskolen,men elstemann får jo ikke karakterer.

Da kan du vel gi belønning for de dagene han er på skolen?

Si at du gir 500 i mnd. og trekker bort 100kr pr skulket dag.

Bare en tanke :0)

Gjest D*lilith
Skrevet

Da kan du vel gi belønning for de dagene han er på skolen?

Si at du gir 500 i mnd. og trekker bort 100kr pr skulket dag.

Bare en tanke :0)

Takk for tipset,ja det skal jeg prøve : )

Gjest togli
Skrevet

Første bud:

Som mamma bør du iallefall ikke gi uttrykk for din mening om skolen så barna skjønner det ;-)

Forresten... Hvorfor er du så negativ til skolen? Hvordan ønsker du at skolen skal være?

Gjest togli
Skrevet

''Tiåringen syns det er kjedelig på skolen og at det er for mye slossing og tull der,han ber meg hver kveld om å få slippe skolen''.

Så trist! Min datter hadde en periode hun ikke ville på skolen. Hun begynte å grue seg om kvelden. Hun hadde vanskelig for å sette ord på hva som var galt. Hun bare mistrivdes. Gråt hver morgen. Det var grusomt. Jeg snakket med lærerne, men de forstod ikke hva som var galt. Hun var rolig og grei, hadde ingen problemer med å følge undervisningen og mange venner.

Jeg bestemte meg for å være med på skolen noen dager. Tok meg fri fra jobben og satte meg bakerst i klasserommet. Rektor på skolen var riktignok ikke glad for det, prøvde å jage meg, men det klarte hun ikke.

Det tok ikke lang tid å oppdage hva min datter reagerte på. Det var mye bråk blant guttene i klassen, og læreren som var vikar under en langtidssykmelding klarte ikke å takle det. Min datter har alltid reagert når det er mye bråk og uro. Læreren brukte all sin tid og oppmerksomhet til å prøve og roe de urolige barna. Hun var fortvilet, og hadde grunn til å være det. Hun så overhodet ikke på min datter, eller de andre barna, som satt rolige og jobbet. De fikk ingen tilbakemeldinger, oppmerksomhet eller anerkjennelse.

Jeg snakket med læreren og ba henne i hvert fall kaste et blikk på de andre elevene noen ganger i løpet av timen, se på dem og smile. Dessuten gikk jeg til rektor og forlangte at hun satte inn en lærer til i denne krevende klassen. Begge oppfordringene ble etterfulgt, og datteren min begynte å trives på skolen igjen.

Jeg sa selvsagt ikke til datteren min at jeg hadde bedt læreren om å se på henne og smile. Men dagen etter kom hun strålende glad hjem og sa: I dag smilte M............. til meg, og det har hun aldri gjort før. Så det er ikke alltid så mye som skal til. Alt blir lettere når man blir sett.

''Fjortenåringen har ingen venner på skolen,får omtrent ikke gjøre noe faglig,er bare med assistenter som han hater. Ingen forstår han sier han.''

Alle skal få faglige utfordringer på skolen, utifra sitt nivå. Ingen elever skal gå bare sammen med assistenter. Jeg vet ikke hvorfor ditt barn har behov for assistent, men en assistent skal være der for å hjelpe eleven i, ikke for å erstatte undervisning. Du snakker om assistenter i flertall. Hvorfor hater han dem? Er det ikke mulig å snakke med lærerne for å få til et bedre og mer tilpasset opplegg enn det han har nå?

Du verden... Jeg kjente meg så utrolig godt igjen i ditt innlegg. Det var som om du beskriver min datter på snart 11 :)

Jeg syntes oppriktig synd på læreren som skulle hamle opp med klasseproblemene. H*n gjorde nok så godt h*n kunne, men det hjalp ikke.. De fikk ny lærer som hadde en annen autoritet og da snudde hele situasjonen seg og datteren min elsket skolen igjen :)

Gjest D*lilith
Skrevet

Første bud:

Som mamma bør du iallefall ikke gi uttrykk for din mening om skolen så barna skjønner det ;-)

Forresten... Hvorfor er du så negativ til skolen? Hvordan ønsker du at skolen skal være?

Syns skolen burde ha taklet min elste sønn bedre,det har de aldri gjort.

Og når det er mye slossing og styr,så burde de ta tak i det og få slutt på det.

Ellers syns jeg skolen er veldig monoton,og det blir kjedelig for barna.

Skrevet

Ja jeg skal be om å få kopi av enkeltvedtaket,er vel ikke så inne på dette jeg i grunn,de styrer litt over hodene våre.

Men vi skrev under på at han ikke skulle ha karakterer.

De skulle ha et fagmøte til før sommeren ang høsten,kom på det nå. Vi skulle slippe å være med på et møte,siden det har vært så mange møter i det siste.

Håper de har et bedre tilbud til han fra høsten av,dette går ikke lenger.

Er det noen spesiell grunn til at han ikke kan være med i timene da? Er han til så "stor forstyrrelse" for de andre, eller har han ikke noe utbytte av timene? I motsatt fall bør han jo være tilstede i timene!!! Skjønner at dette er en sak som har gått over mange år og at du er litt prisgitt systemet. Det høres ikke ut som dere har et så veldig godt utbygd system rundt både PPT og skole....

Når det gjelder de møtene - dersom du har kapasitet til å være der; STILL OPP og krev at det skjer noe. Hvis du ikke sier fra tydelig nok at nå må det bli en endring, så blir det ingen endring av seg selv. Helt sikkert!!

Vi har vært inne i en runde med trøbbel på skolen og bla. en del skulk hos min 14åring. Har hatt slike fagmøter på skolen med rektor, lærer, barnevern, helsesøster, PPT til stede. Greie nok møter, men veldig lite konkret som kommer ut av de!!! Nå er jeg lei. Gikk og ba om et møte nå før sommeren, vil samle trådene og høre hva som har blitt gjort hittil og vite hva konkret som skjer etter sommeren. Ellers blir det bare med snakk! Jeg vil stille dem litt til ansvar. Hvis de har sagt at de skal gjøre noe, så skal også dette gjennomføres! Hvis det ikke gjennomføres, så skal jeg ha begrunnet beskjed. Ta med deg mannen din eller en god venn som støtte for å få sagt hvordan situasjonen oppleves og tydeliggjort alvorligheten. Jeg gjorde det på forrige møte for jeg var så sliten at jeg følte jeg bare ville komme til å gråte (sliten). Hun var til stor støtte og fikk sagt en del ting, sånn sett utenfra.

Håper du har guts til å kjempe litt til, selv om du er sliten. Ikke vær redd for å stille spørsmål og kreve hjelp! Få noen over på "ditt lag" som kan reglene og kan kreve hjelp for dere, slik at sønnen ditt sitt beste blir ivaretatt. Ønsker deg masse lykke til!!

klem fra

Gjest D*lilith
Skrevet

Er det noen spesiell grunn til at han ikke kan være med i timene da? Er han til så "stor forstyrrelse" for de andre, eller har han ikke noe utbytte av timene? I motsatt fall bør han jo være tilstede i timene!!! Skjønner at dette er en sak som har gått over mange år og at du er litt prisgitt systemet. Det høres ikke ut som dere har et så veldig godt utbygd system rundt både PPT og skole....

Når det gjelder de møtene - dersom du har kapasitet til å være der; STILL OPP og krev at det skjer noe. Hvis du ikke sier fra tydelig nok at nå må det bli en endring, så blir det ingen endring av seg selv. Helt sikkert!!

Vi har vært inne i en runde med trøbbel på skolen og bla. en del skulk hos min 14åring. Har hatt slike fagmøter på skolen med rektor, lærer, barnevern, helsesøster, PPT til stede. Greie nok møter, men veldig lite konkret som kommer ut av de!!! Nå er jeg lei. Gikk og ba om et møte nå før sommeren, vil samle trådene og høre hva som har blitt gjort hittil og vite hva konkret som skjer etter sommeren. Ellers blir det bare med snakk! Jeg vil stille dem litt til ansvar. Hvis de har sagt at de skal gjøre noe, så skal også dette gjennomføres! Hvis det ikke gjennomføres, så skal jeg ha begrunnet beskjed. Ta med deg mannen din eller en god venn som støtte for å få sagt hvordan situasjonen oppleves og tydeliggjort alvorligheten. Jeg gjorde det på forrige møte for jeg var så sliten at jeg følte jeg bare ville komme til å gråte (sliten). Hun var til stor støtte og fikk sagt en del ting, sånn sett utenfra.

Håper du har guts til å kjempe litt til, selv om du er sliten. Ikke vær redd for å stille spørsmål og kreve hjelp! Få noen over på "ditt lag" som kan reglene og kan kreve hjelp for dere, slik at sønnen ditt sitt beste blir ivaretatt. Ønsker deg masse lykke til!!

klem fra

Takk for det : )

Han er en forstyrrende faktor for de andre til tider,noen ganger er han roligere,og han må ha helt annet stoff enn det de andre i klassen lærer.

Du er tøff som står på : )

For det er slitsomt!

Får bare stå på videre jeg også,for å få resultater.

Klem tilbake!

Gjest togli
Skrevet

Syns skolen burde ha taklet min elste sønn bedre,det har de aldri gjort.

Og når det er mye slossing og styr,så burde de ta tak i det og få slutt på det.

Ellers syns jeg skolen er veldig monoton,og det blir kjedelig for barna.

Ok, heldigvis er skoler forskjellige. Leit at dere har så negative erfaringer med skolesystemet...

Gjest D*lilith
Skrevet

Ok, heldigvis er skoler forskjellige. Leit at dere har så negative erfaringer med skolesystemet...

Ja det er leit,har tenkt på å flytte da,må jo det for å bytte skole her.

Skrevet

Tja det kommer mye an på kor gamle barna er.

Du kan jo skremme de med sosialkontoret!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...