Gå til innhold

Leie av hus med hage

Anbefalte innlegg

Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 13.09):

Leietager har kun plikt til å vedlikeholde det som er innenfor husets 4 vegger, bortsett fra vanlig slitasje.

Det som er utenfor har huseier ansvaret for. Det igjen betyr at det kan inngås en avtale med leietager om at det måkes snø og klippes plen, men hvis leietager nekter så må huseier løse dette på en annen måte.

Med andre ord kan leietager bestemme selv om de vil gjøre dette eller ikke. Det er forskjellen.

Hvor i alle dager har du dette ifra?? Det finnes vel ingen generell regel om at leietager bare har ansvar for det som er "innenfor" husets vegger??

Når det gjelder leligheter, så er det en ting.

Men når man leier hus med utearealer, så sier det seg selv at man må ta ansvar for dette også.

Vi snakker ikke her om vedlikehold som koster penger. Det er det selvsagt huseier som skal bekoste. Men det å klippe plenen og måke snø, må regnes som "forefallende" arbeid, på linje med at man gjør rent og rydder innendørs.

Utearelaene er jo også et gode som leietageren har valgt å leie, (ellers ville de vel leid en lelighet??) ergo har de også et visst ansvar for å ta vare på dette.

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

20

• løvinne71

9

• Lillemus

4

• morsan

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet
  løvinne71 skrev (På 13.6.2008 den 13.20):

Hvor i alle dager har du dette ifra?? Det finnes vel ingen generell regel om at leietager bare har ansvar for det som er "innenfor" husets vegger??

Men når man leier hus med utearealer, så sier det seg selv at man må ta ansvar for dette også.

Vi snakker ikke her om vedlikehold som koster penger. Det er det selvsagt huseier som skal bekoste. Men det å klippe plenen og måke snø, må regnes som "forefallende" arbeid, på linje med at man gjør rent og rydder innendørs.

Utearelaene er jo også et gode som leietageren har valgt å leie, (ellers ville de vel leid en lelighet??) ergo har de også et visst ansvar for å ta vare på dette.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-3

Skrevet
  ChiengMai skrev (På 13.6.2008 den 13.19):

''hvis leietager nekter så må huseier løse dette på en annen måte.''

Er du 100% sikker på dette?

Yepp.

Skrevet
  løvinne71 skrev (På 13.6.2008 den 13.20):

Etter den nye loven er leietager bare ansvarlig for det som er innendørs av vedlikehold.

Gjest ChiengMai
Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 13.33):

Yepp.

Da må du vise til noe vett'u. Jeg kjenner nemlig noen som har leid ut og har fått medhold til å holde tilbake depositum fordi hagen hadde forfalt mens leieboerne bodde der, og jeg vet 100% sikkert at det ikke var nevnt noe om dette i leiekontrakten.

Gjest ChiengMai
Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 13.35):

Etter den nye loven er leietager bare ansvarlig for det som er innendørs av vedlikehold.

Men å klippe plen er da ikke _vedlikehold_! Det er vel mer sidestilt med husvask enn med snekring av et tak som er lekk.

Annonse

Skrevet
  ChiengMai skrev (På 13.6.2008 den 14.11):

Men å klippe plen er da ikke _vedlikehold_! Det er vel mer sidestilt med husvask enn med snekring av et tak som er lekk.

Selvsagt er plenklipping vedlikehold

Skrevet
  ChiengMai skrev (På 13.6.2008 den 14.09):

Da må du vise til noe vett'u. Jeg kjenner nemlig noen som har leid ut og har fått medhold til å holde tilbake depositum fordi hagen hadde forfalt mens leieboerne bodde der, og jeg vet 100% sikkert at det ikke var nevnt noe om dette i leiekontrakten.

Det kan hende at de har fått, men det er før den nye husleieloven trådde i kraft. Der står det at leietager har ansvar for innvendig vedlikehold. Noe annet kan huseier ikke pålegge, men kan gjerne inngå en frivillig avtale om det.

Gjest ChiengMai
Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 16.17):

Selvsagt er plenklipping vedlikehold

Muligens, hvis også husvask er vedlikehold så er jeg enig i at klipping av plen også kan være vedlikehold.

Skrevet
  ChiengMai skrev (På 13.6.2008 den 16.21):

Muligens, hvis også husvask er vedlikehold så er jeg enig i at klipping av plen også kan være vedlikehold.

Husvask er vedlikehold, som er leietagers plikt

Gjest ChiengMai
Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 16.20):

Det kan hende at de har fått, men det er før den nye husleieloven trådde i kraft. Der står det at leietager har ansvar for innvendig vedlikehold. Noe annet kan huseier ikke pålegge, men kan gjerne inngå en frivillig avtale om det.

Dette skjedde i fjor, og ikke vet jeg når den nye loven kom. Huseier og leietaker var ikke enige, derfor de måtte til mekling av et eller annet slag. Og huseier fikk altså medhold.

Gjest ChiengMai
Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 16.26):

Husvask er vedlikehold, som er leietagers plikt

Er husvask=vedlikehold din tolkning, eller almenn tolking av husvask? Jeg er skeptisk og vil mer enn gjerne se hvor du har dette fra.

Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 13.35):

Jeg tror du blander litt her, jeg...

Vedlikehold, er per definisjon oppgraderinger som koster penger, og som er med på å øke, eller ihvertfall opprettholde, boligens standard og verdi.

Dette skal, som generell regel, bekostes av eieren enten det er et hus eller en leilighet, utendørs eller innendørs.

Derimot mener jeg at snømåking og gressklipping er å regne som forefallende oppgaver som naturlig medfører når man disponerer et hus.

Det koster ikke penger, og medfører ingen endring i boligens verdi, altså vil jeg ikke definere dette som vedlikehold.

Generell regel ved alle leieforhold, er at leietager har plikt til å levere tilbake leieobjektet i tilsvarende stand som han overtok den, med unntak av "påregnet slitasje."

Og hvis leieobjektet også består av utearealer, har leietager også et ansvar for å ivareta dette best mulig.

Annonse

Skrevet
  løvinne71 skrev (På 13.6.2008 den 16.39):

Jeg tror du blander litt her, jeg...

Vedlikehold, er per definisjon oppgraderinger som koster penger, og som er med på å øke, eller ihvertfall opprettholde, boligens standard og verdi.

Dette skal, som generell regel, bekostes av eieren enten det er et hus eller en leilighet, utendørs eller innendørs.

Derimot mener jeg at snømåking og gressklipping er å regne som forefallende oppgaver som naturlig medfører når man disponerer et hus.

Det koster ikke penger, og medfører ingen endring i boligens verdi, altså vil jeg ikke definere dette som vedlikehold.

Generell regel ved alle leieforhold, er at leietager har plikt til å levere tilbake leieobjektet i tilsvarende stand som han overtok den, med unntak av "påregnet slitasje."

Og hvis leieobjektet også består av utearealer, har leietager også et ansvar for å ivareta dette best mulig.

Hvem har ansvaret for snømåkingen i en leiegård da? Huseier eller leietagere? Bare prøv som huseier å fraskrive deg det ansvaret.

Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 16.42):

Hvem har ansvaret for snømåkingen i en leiegård da? Huseier eller leietagere? Bare prøv som huseier å fraskrive deg det ansvaret.

Det blir en helt annen sak når utleier er en "profesjonell" part som leier ut flere leiligheter i en leiegård og dermed har dette som næringsvirksomhet, enn når man leier ut sin egen bolig som privat person.

I tilfellet du nevner, deier det seg ofte om store arealer, og gårdeier har antagelig leid inn profesjonell hjelp til måking. Noe han selvfølgelig tar betalt for av sine leietagere via husleien...

Skrevet
  løvinne71 skrev (På 13.6.2008 den 16.59):

Det blir en helt annen sak når utleier er en "profesjonell" part som leier ut flere leiligheter i en leiegård og dermed har dette som næringsvirksomhet, enn når man leier ut sin egen bolig som privat person.

I tilfellet du nevner, deier det seg ofte om store arealer, og gårdeier har antagelig leid inn profesjonell hjelp til måking. Noe han selvfølgelig tar betalt for av sine leietagere via husleien...

Det ser jeg ingen forskjell på, de fleste leier ut for å tjene penger.

Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 12.40):

Altså, huseier kan ikke pålegge leietager, så hvis leietager gir f... så må enten husier klippe selv eller la det vokse igjen.

...eller han kan kaste ut leietageren med begrunnelse i at leiekontrakten er blitt misligholdt fra leietagers side..

Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 17.01):

Det ser jeg ingen forskjell på, de fleste leier ut for å tjene penger.

Ser du virkelig ingen forskjell på en som driver utleie som forretningsvirksomhet fordi han eier en hel bygård, og på en privatperson som leier ut sitt ene hus for en viss periode?

Det sier seg selv at den praktiske delen blir en helt annen når det gjelder ansvaret for utearealer rundt en leiegård, som mange deler, kontra det private området man har rundt et hus man disponerer alene.

Som sagt løses dette som regel ved at gårdeier leier profesjonell hjelp som leietageren betaler for i leien.

Selvsagt kan man gjøre det samme som eier av et privat hus, men da må nok leietageren regne med å betale for dette.

Skrevet
  mrxx skrev (På 13.6.2008 den 13.09):

Leietager har kun plikt til å vedlikeholde det som er innenfor husets 4 vegger, bortsett fra vanlig slitasje.

Det som er utenfor har huseier ansvaret for. Det igjen betyr at det kan inngås en avtale med leietager om at det måkes snø og klippes plen, men hvis leietager nekter så må huseier løse dette på en annen måte.

Med andre ord kan leietager bestemme selv om de vil gjøre dette eller ikke. Det er forskjellen.

''Det igjen betyr at det kan inngås en avtale med leietager om at det måkes snø og klippes plen, men hvis leietager nekter så må huseier løse dette på en annen måte. Med andre ord kan leietager bestemme selv om de vil gjøre dette eller ikke. Det er forskjellen.''

Det står i husleieloven "hvis ikke annet er avtalt", altså er det full avtalefrihet her, og det som man har avtalt må dermed leieboeren forholde seg til. H*n kan ikke etterpå si at dette vil h*n ikke gjøre likevel.

Skrevet
  morsan skrev (På 13.6.2008 den 19.36):

''Det igjen betyr at det kan inngås en avtale med leietager om at det måkes snø og klippes plen, men hvis leietager nekter så må huseier løse dette på en annen måte. Med andre ord kan leietager bestemme selv om de vil gjøre dette eller ikke. Det er forskjellen.''

Det står i husleieloven "hvis ikke annet er avtalt", altså er det full avtalefrihet her, og det som man har avtalt må dermed leieboeren forholde seg til. H*n kan ikke etterpå si at dette vil h*n ikke gjøre likevel.

Det er riktig, men da snakker vi om ei avtale. Du har ikke ei avtale hvis leietager ikke vil.

Men selvsagt kan huseier velge en annen leietager hvis h*n ikke vil inngå ei slik avtale. Men har det allerede skrevet ei avtale hvor dette ikke er nevnt har huseier ikke så mye han skal ha sagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...