Gjest Aimabel Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Jeg har alltid vært beskjeden med å bruke penger, fordi jeg har aldri hatt mye, og det er viktig for meg å aldri sitte igjen med tom konto. Derfor passer jeg nøye på å ikke bruke mer enn jeg har. Nå har vi felles økonomi, og mannen min mener at jeg grenser til å være gjerrig av og til, fordi jeg skal bruke så lite penger. Vi har ikke så stor inntekt og det er jo så høye renter nå så jeg mener vi er nødt til å tenke litt over hvordan vi bruker pengene. jeg kjøper julegaver og bursdagsgaver til foreldre, søsken og tantebarn. Ellers kan vi ta med oss blomster/vin og sånt når vi skal bort. Jeg synes ikke det er hyggelig å bli sett på som gjerrig, men jeg tror ikke jeg er det...? 0 Siter
random1365380890 Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Forstår hvilket svar du vil ha, men det er ikke så lett å svare på, for det kommer an på øyet som ser, og for å vudere noen som gjerrig og kjip må det litt mer til, eller motsatt for den saks skyld. Det er ikke feil å være litt forsiktig med penger, men må innrømme jeg syns det er kjedelig med de som er forsiktige hele tiden og aldri kan være litt generøs. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Din egen økonomi er da ditt ansvar. Om du vil være forsiktig med pengene så er det ditt valg. I disse økonomiske tider, hvor både renta og bensinen og matvareprisene går opp hele tiden er det en god egenskap å være forsiktig økonomisk sett. Ingen har hatt det noe vodt av å ha litt penger på bok, tvertimot er det deilig å ha noe i bakhånd i påkommende tider. Hilsen 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Forstår hvilket svar du vil ha, men det er ikke så lett å svare på, for det kommer an på øyet som ser, og for å vudere noen som gjerrig og kjip må det litt mer til, eller motsatt for den saks skyld. Det er ikke feil å være litt forsiktig med penger, men må innrømme jeg syns det er kjedelig med de som er forsiktige hele tiden og aldri kan være litt generøs. -"Forstår hvilket svar du vil ha" :-) Jada! :-) Men jeg vil egentlig bare ha en generell diskusjon rundt hva som er forskjell på gjerrig/nøktern 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Din egen økonomi er da ditt ansvar. Om du vil være forsiktig med pengene så er det ditt valg. I disse økonomiske tider, hvor både renta og bensinen og matvareprisene går opp hele tiden er det en god egenskap å være forsiktig økonomisk sett. Ingen har hatt det noe vodt av å ha litt penger på bok, tvertimot er det deilig å ha noe i bakhånd i påkommende tider. Hilsen Ja, det er jo ikke snakk om å ikke bruke noe penger, men å tenke seg om et par ganger først så man ikke kjøper noe man egentlig ikke har bruk for. Og så synes jeg det er ok å sjekke priser forskjellige steder før jeg kjøper noe. 0 Siter
random1365380890 Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 -"Forstår hvilket svar du vil ha" :-) Jada! :-) Men jeg vil egentlig bare ha en generell diskusjon rundt hva som er forskjell på gjerrig/nøktern Det tror jeg ikke noe på ;-) 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Det tror jeg ikke noe på ;-) heh... Det lille jeg forteller om meg selv her er ikke nok til at dere kan vurdere _meg_ Jeg vil diskutere det generelt! Æsj at jeg brukte meg selv som eksempel daa 0 Siter
tonie Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Det er bare positivt å være litt økonomisk, men når jeg møter folk som mer enn gjerne tar for seg når andre står for regninga og som vrir seg unna å invitere tilbake eller på annen måte kjiper blir jeg nesten irritert. Å være gnien er altså _ikke_ ok. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Det er bare positivt å være litt økonomisk, men når jeg møter folk som mer enn gjerne tar for seg når andre står for regninga og som vrir seg unna å invitere tilbake eller på annen måte kjiper blir jeg nesten irritert. Å være gnien er altså _ikke_ ok. Nei det er ikke ok. Man trenger ikke utnytte andre heller 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Det er bare positivt å være litt økonomisk, men når jeg møter folk som mer enn gjerne tar for seg når andre står for regninga og som vrir seg unna å invitere tilbake eller på annen måte kjiper blir jeg nesten irritert. Å være gnien er altså _ikke_ ok. Enig. Kjipe folk er det verste jeg veit. Å være økonomisk er en god egenskap, men slikt du nevner er bare usjarmerende. Nok et eksempel er folk som ikke gidder å gi tips når en regning skal splittes. Eller ennå verre - venter til alle har gitt det de skal betale + litt tips, og så bare legge til resten sjøl. Husker det var en som skreiv om det her en gang. Er det mulig?! 0 Siter
tonie Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Nei det er ikke ok. Man trenger ikke utnytte andre heller Nei, det må være en balanse i det hele. Var på en grillfest der det var et slikt par en gang. Alle skulle ta med seg _noe_, og så ble det tilsammen til et herremåltid. De hadde med seg isbiter og sugerør(!) Gjett hvem som forsynte seg grovt av kun biff og annet snadder? Og som ble fullest selv om de ikke hadde med seg drikke? Det samme gjentok seg året etter. Noen har dårlig råd, og det er jo helt ok å holde igjen litt da, men snylting er bare vemmelig uansett råd. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Nei, det må være en balanse i det hele. Var på en grillfest der det var et slikt par en gang. Alle skulle ta med seg _noe_, og så ble det tilsammen til et herremåltid. De hadde med seg isbiter og sugerør(!) Gjett hvem som forsynte seg grovt av kun biff og annet snadder? Og som ble fullest selv om de ikke hadde med seg drikke? Det samme gjentok seg året etter. Noen har dårlig råd, og det er jo helt ok å holde igjen litt da, men snylting er bare vemmelig uansett råd. *store øyne* Isbiter og sugerør?!! Være økonomisk og ha dårlig råd er helt OK, men snylting utstår jeg ikke. Har opplevd bevisst snylting jeg også, men ikke så ille som isbiter *fremdeles store øyne* 0 Siter
tonie Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Enig. Kjipe folk er det verste jeg veit. Å være økonomisk er en god egenskap, men slikt du nevner er bare usjarmerende. Nok et eksempel er folk som ikke gidder å gi tips når en regning skal splittes. Eller ennå verre - venter til alle har gitt det de skal betale + litt tips, og så bare legge til resten sjøl. Husker det var en som skreiv om det her en gang. Er det mulig?! Stønn, ja det er det helt sikkert. Jeg synes det er så rart at de ikke blir flaue selv, men de gjør aldri det, kjipingene. Skamvett er mangelvare der. 0 Siter
mrxx Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Nei, det må være en balanse i det hele. Var på en grillfest der det var et slikt par en gang. Alle skulle ta med seg _noe_, og så ble det tilsammen til et herremåltid. De hadde med seg isbiter og sugerør(!) Gjett hvem som forsynte seg grovt av kun biff og annet snadder? Og som ble fullest selv om de ikke hadde med seg drikke? Det samme gjentok seg året etter. Noen har dårlig råd, og det er jo helt ok å holde igjen litt da, men snylting er bare vemmelig uansett råd. 'lol' .....fytti katta for et sjarmerende par. Jeg fatter ikke hvordan enkelte er, det er helt utrolig at de ikke ser dette selv og skjemmes. Eller er de så dumme at de ikke skjønner at andre ser det? Gjett om jeg hadde sagt i fra, jeg hater slik gjerrighet. 0 Siter
mrxx Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Litt vanskelig å svare på. Det er en fin grense mellom det å være økonomisk og være gjerrig. Hvis du hadde spart mye penger hver måned og ikke unnet deg noe så hadde du nok vært gjerrig. Men hvis du barer sørger for å ha igjen penger til du får lønning så er du nok økonomisk. Det er jo de som bruker penger som fulle sjømenn og er blakke et par uker før lønninga kommer. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Nei, det må være en balanse i det hele. Var på en grillfest der det var et slikt par en gang. Alle skulle ta med seg _noe_, og så ble det tilsammen til et herremåltid. De hadde med seg isbiter og sugerør(!) Gjett hvem som forsynte seg grovt av kun biff og annet snadder? Og som ble fullest selv om de ikke hadde med seg drikke? Det samme gjentok seg året etter. Noen har dårlig råd, og det er jo helt ok å holde igjen litt da, men snylting er bare vemmelig uansett råd. Isbiter og sugerør, faktisk! *Målløs* Var det ingen som sa noe? 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Nei, det må være en balanse i det hele. Var på en grillfest der det var et slikt par en gang. Alle skulle ta med seg _noe_, og så ble det tilsammen til et herremåltid. De hadde med seg isbiter og sugerør(!) Gjett hvem som forsynte seg grovt av kun biff og annet snadder? Og som ble fullest selv om de ikke hadde med seg drikke? Det samme gjentok seg året etter. Noen har dårlig råd, og det er jo helt ok å holde igjen litt da, men snylting er bare vemmelig uansett råd. Det må være tvillingbroren til kompisen til SDD, han med tomflaskene! ;o) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Det må være tvillingbroren til kompisen til SDD, han med tomflaskene! ;o) Hahaha, den historien gjorde inntrykk på meg også. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Nei, det må være en balanse i det hele. Var på en grillfest der det var et slikt par en gang. Alle skulle ta med seg _noe_, og så ble det tilsammen til et herremåltid. De hadde med seg isbiter og sugerør(!) Gjett hvem som forsynte seg grovt av kun biff og annet snadder? Og som ble fullest selv om de ikke hadde med seg drikke? Det samme gjentok seg året etter. Noen har dårlig råd, og det er jo helt ok å holde igjen litt da, men snylting er bare vemmelig uansett råd. Isbiter og sugerør! Da snakker vi gjerrig! Sånn er jeg ikke altså, jeg er opptatt av at det ikke skal gå utover andre, jeg oppfører meg da ordentlig. Hvis jeg ikke hadde hatt råd til annet enn sugerør og isbiter hadde jeg nok holdt meg hjemme. Jeg passer på å spleise bensin på bilturer og sånt, kunne ikke tenke meg å snylte. Det at folk spanderer synes jeg er litt ubehagelig for jeg blir så imari redd for å skylde dem noe igjen, at jeg skal glemme å spandere neste gang og at "regnskapet" skal bli sjevt. 0 Siter
morsan Skrevet 13. juni 2008 Skrevet 13. juni 2008 Nei, det må være en balanse i det hele. Var på en grillfest der det var et slikt par en gang. Alle skulle ta med seg _noe_, og så ble det tilsammen til et herremåltid. De hadde med seg isbiter og sugerør(!) Gjett hvem som forsynte seg grovt av kun biff og annet snadder? Og som ble fullest selv om de ikke hadde med seg drikke? Det samme gjentok seg året etter. Noen har dårlig råd, og det er jo helt ok å holde igjen litt da, men snylting er bare vemmelig uansett råd. LOL!! Sugerør og isbiter - den tok kaka!! :-) Jeg kan skjønne at spleiselag også kan bli vanskelig for noen, dersom "alle andre" har bedre råd og direkte eller indirekte "presser" noen mindre bemidlede til å bidra med mer enn de egentlig har råd til. Jeg skulle arrangere felles bursdagsselskap med noen venner da vi alle fylte 25, og jeg var den eneste studenten mens de andre var i jobb (og uten familie å forsørge), og selv om jeg trodde vi var enige om hvor mye som skulle kjøpes in av mat etc, så "flesket" de andre til og handlet mer g dyrere mat enn først avtalt, og delte regninga likt på alle....;-) Kjipt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.