Gå til innhold

Mer om leie av hus med hage

Anbefalte innlegg

Gjest Leier fra helvete
Skrevet

Har lest litt på tråden deres og legger inn en ny siden jeg er midt oppe i en slik sak selv for tiden, og jeg er utleier.

Har leid ut et hus jeg har, med stor hage. Det har vært pratet om og vært en selvfølge at det er fri bruk av arealene og at leier står for vedlikehold av disse. Så som klipping av plen etc. Leier har fått muntlig forbud mot å kappe ned trær etc (denne leieren har før og kan finne på å gjøre slikt).

Kontrakten vår gikk ut uten oppsigelse og med mulighet for forlengning den 15 mai. Husleie ble ikke forlenget, leier fikk beskjed om å fraflytte boligen.

Jeg har ikke fått husleie april, mai, juni. Leieren bor der ennå og jeg sliter med å få ham ut.

Hagen er overgrodd, Leier sier at alt av rør er tett inne i huset, derfor står det fullt med råttent vann i alle kummer og kar. Leier holder derfor alle vinduer oppe selv når han kan dra fra huset flere dager i strekk.

Huset har brønn og jeg har sakt flere ganger at leier må tappe mye vann slik at vannet i brønnen blir brukt. Brønne gir svært mye vann og har ikke godt av å stå ubrukt. Brønnen er ganske ny. Leier har ikke tappet vann i det hele tatt på svært lenge.

Leier sa til med for en stund siden at en kran på badet var lekk, og at vannet rant sakte. Jeg ba leier prøve med plumbo og sjekke litt og så ringe meg tilbake. Leier gjorde ikke dette og jeg anså saken da som lite farlig. Dette stemmer altså ikke.

Jeg har bedt leier flytte flere ganger, og leier har også lovet dette. Men det skjer ikke.

Jeg har andre som har bedt om å få leie nå og vi satte av denne helgen for å finne ut hva som var skjedd med vannet, klippe plenen osv. Vi jobber begge fullt og har liten tid ellers i uka til forskjellig. I disse sommertider er det også en del farting til hytta ol så denne helgen var satt av til kun denne eiendommen.

Vi fikk bråk med leier ved oppmøte, han ringte politiet og ville ha meg kastet av eiendommen, vi fant det best - i samarbeid med politiet via telefonen - i å droppe planene, derfor kom vi heller ikke inn i huset og fikk sjekket. Vi ble anbefalt å ringe lensmannskontoret på mandag.

Huset forfaller stort, hagen forfaller stort. Vi kan ikke ordne ting hverken inne eller ute i fare for å kommer i håndgemeng med leier.

Kontrakten har gått ut, husleie blir ikke betalt, hus og eiendom forfaller, huset blir reist fra flere dager i strekk med alt av vinduer og garasjedører oppe (jeg har mange ting i et rom vegg i vegg med garasjen med bare lettvegg i mellom som da er enkel å rive bort) Og leier tar ikke fem øre for regelrett å slå oss ned hvis vi krangler på eiendommen.

Leier driver også med drog og har hatt svært bråkete og tvilsomt besøk flere ganger tross forbud mot dette/har vært påpekt flere ganger.

Så hva gjør jeg?

Gjest mandolina
Skrevet

Bruk namsmannen, leier kan bli kastet ut pga ubetalt husleie.

Namsmannen kan plombere leiligheten, slik at leier ikke kan komme inn.

Hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

Bruk namsmannen, leier kan bli kastet ut pga ubetalt husleie.

Namsmannen kan plombere leiligheten, slik at leier ikke kan komme inn.

Hilsen

Ja, men like fullt er det nødvendig at han går den formelle vei med de nødvendige advarsler sendt rekommandert først etc.

Gjest mandolina
Skrevet

Ta med politiet for å se om de dyrker hasjplanter der.

Gjest Leier fra helvete
Skrevet

Ta med politiet for å se om de dyrker hasjplanter der.

Politiet har vært der opptil flere ganger allerede pga husbråk så jeg tviler sterkt på at han tør å ha planter der :)

Skrevet

Dere har virkelig latt dette gå langt..

Oppsigelse er på sin plass når han ikke betaler og ikke oppfyller vilkårene i kontrakten. Personlig hadde jeg sagt han opp for lenge siden.

Dere er kanskje redd for at han ødelegger mer om dere blir uvenner med han? Prøv å få han til å flytte frivillig, hjelp han å få ut møblene sine om nødvendig. Gi han en kort frist og skift lås etter dette. Selv om det ikke er riktig framgangsmåte så tviler jeg på det blir noen sak av det med tanke på at dere må redde boligen deres.

Gjest raskt eller sent
Skrevet

Jeg hper du har gitt ham skriftlig melding om å flytte? Da kan du få hjelp av namsmannen å få ham ut. Da står du også sterkere i å få erstatning for mislighold.

Selv valgte jeg å ta skjeen i egen hånd en gang jeg skulle ha noen ut (for jeg hadde ikke råd til å miste mer leieinntekter, og hadde derfor ikke tid å vente på namsmannen). Jeg tok rett og slett og fikk et lås mens leietaker var ute. Så satte jeg eiendelene hans i oppkjørselen med lapp om å fjerne det innen 24 timer. Han bønnfalt om å få sove der om natten, men selvsagt fikk han ikke det, han måtte dra og sove hos venner. han truet med å melde meg til både politi og namsmann, men du vet han hadde jo ikke stått særlig sterkt han heller i og med at han ikke hadde betalt husleie på 2 mnd.

Du må ALLTID sørge for å ta et depositum som skal stå i banken, og som ikke kan utløses uten begges underskrifter. Det skal være minst 3 ganger månedlig leie, og skal brukes til slike situasjoner som dette.

Kontakt namsmannen snarest, hvis du ikke vil gjøre som jeg skisserer.

Gjest Leier fra helvete
Skrevet

Jeg hper du har gitt ham skriftlig melding om å flytte? Da kan du få hjelp av namsmannen å få ham ut. Da står du også sterkere i å få erstatning for mislighold.

Selv valgte jeg å ta skjeen i egen hånd en gang jeg skulle ha noen ut (for jeg hadde ikke råd til å miste mer leieinntekter, og hadde derfor ikke tid å vente på namsmannen). Jeg tok rett og slett og fikk et lås mens leietaker var ute. Så satte jeg eiendelene hans i oppkjørselen med lapp om å fjerne det innen 24 timer. Han bønnfalt om å få sove der om natten, men selvsagt fikk han ikke det, han måtte dra og sove hos venner. han truet med å melde meg til både politi og namsmann, men du vet han hadde jo ikke stått særlig sterkt han heller i og med at han ikke hadde betalt husleie på 2 mnd.

Du må ALLTID sørge for å ta et depositum som skal stå i banken, og som ikke kan utløses uten begges underskrifter. Det skal være minst 3 ganger månedlig leie, og skal brukes til slike situasjoner som dette.

Kontakt namsmannen snarest, hvis du ikke vil gjøre som jeg skisserer.

Du er tøff. Godt gjort å sette ut tingene og låse med ny lås.

Jeg har også vært inne på tanken, men jeg vet at han vil knuse dører og vinduer i sinne, for ikke å snakke om å komme utenfor der vi bor - som er nære - og hyle og skrike og bråke. Og jeg har mindre barn å ta hensyn til.

Han er blitt ganske utilregnelig etterhvert.

Jeg vet heller ikke hvor han er til tider og når jeg kan forvente at han kommer hjem.

Hvis han kommer på meg/oss når vi setter ut ting og bytter lås så blir han fysisk.

Det er ikke lett dette her. Jeg har hatt litt liten greie på utleie og har derfor gått ut fra at leieavtalen ble hevet uten mer og og men ved utgangen av kontrakten og har derfor ikke skrevet oppsigelse ved siden av. Det står jo i kontrakten at husleieavtalen utgår uten videre den og den datoen med mulighet for forlengelse. Har skjønt nå at det ikke er så enkelt.

Driver og skriver en oppsigelse nå og tenker på å ringe lensmann mandag morgen for å forhøre meg om hvordan jeg skal gå frem videre nå.

Frykter dette kan ta en evighet til.

Grunnen til at det har gått såpass lang tid og jeg har vært noe "treg" er at dette er et familiemedlem som andre omtrent har tryglet og bedt om jeg skal gi en mulighet.

Er ikke alltid vi får premie for å være snill nei.

Gjest Leier fra helvete
Skrevet

Dere har virkelig latt dette gå langt..

Oppsigelse er på sin plass når han ikke betaler og ikke oppfyller vilkårene i kontrakten. Personlig hadde jeg sagt han opp for lenge siden.

Dere er kanskje redd for at han ødelegger mer om dere blir uvenner med han? Prøv å få han til å flytte frivillig, hjelp han å få ut møblene sine om nødvendig. Gi han en kort frist og skift lås etter dette. Selv om det ikke er riktig framgangsmåte så tviler jeg på det blir noen sak av det med tanke på at dere må redde boligen deres.

Desverre så får jeg nå svi for at jeg har vært snill. Grunnen til at dette har vært strekt så langt er fordi det er et familiemedlem som andre omtrent har tryglet og bedt meg om å gi en sjangse.

Så jeg får en real smekk nå for ikke å være hardere tidligere.

Mannen er nært utilregnelig nå, det er ikke mulig å snakke fornuft. Han krever å få bli i boligen til han har fått noe nytt.

Trøsten er at jeg har snakket med NAV og de kan opplyse om at det er en ny bolig underveis.

Jeg får prøve å sette noe erstatningskrav for til skader og utgifter i forhold til dette, men har nok tro på at dette blir en dyr lærepenge for meg.

Er slettes ikke alltid lønnt å være snill nei.

Gjest raskt eller sent
Skrevet

Du er tøff. Godt gjort å sette ut tingene og låse med ny lås.

Jeg har også vært inne på tanken, men jeg vet at han vil knuse dører og vinduer i sinne, for ikke å snakke om å komme utenfor der vi bor - som er nære - og hyle og skrike og bråke. Og jeg har mindre barn å ta hensyn til.

Han er blitt ganske utilregnelig etterhvert.

Jeg vet heller ikke hvor han er til tider og når jeg kan forvente at han kommer hjem.

Hvis han kommer på meg/oss når vi setter ut ting og bytter lås så blir han fysisk.

Det er ikke lett dette her. Jeg har hatt litt liten greie på utleie og har derfor gått ut fra at leieavtalen ble hevet uten mer og og men ved utgangen av kontrakten og har derfor ikke skrevet oppsigelse ved siden av. Det står jo i kontrakten at husleieavtalen utgår uten videre den og den datoen med mulighet for forlengelse. Har skjønt nå at det ikke er så enkelt.

Driver og skriver en oppsigelse nå og tenker på å ringe lensmann mandag morgen for å forhøre meg om hvordan jeg skal gå frem videre nå.

Frykter dette kan ta en evighet til.

Grunnen til at det har gått såpass lang tid og jeg har vært noe "treg" er at dette er et familiemedlem som andre omtrent har tryglet og bedt om jeg skal gi en mulighet.

Er ikke alltid vi får premie for å være snill nei.

Da ville jeg likevel gjort det samme som meg, men etterpå kontaktet politiet idet mannen kom hjem. Stå gjerne skjult et sted med filmkamera også, slik at du får bevis, før politiet kommer, eller enda bedre: Skriv en lapp og heng på døren om at låsen er skiftet, og at han blir filmet i det skjulte, og at politiet ligger i buskene dersom han finner på noe tull!!!

Barna dine bør du plassere hos familie eller venner for kvelden og natten...

Gjest Leier fra helvete
Skrevet

Da ville jeg likevel gjort det samme som meg, men etterpå kontaktet politiet idet mannen kom hjem. Stå gjerne skjult et sted med filmkamera også, slik at du får bevis, før politiet kommer, eller enda bedre: Skriv en lapp og heng på døren om at låsen er skiftet, og at han blir filmet i det skjulte, og at politiet ligger i buskene dersom han finner på noe tull!!!

Barna dine bør du plassere hos familie eller venner for kvelden og natten...

Men hva kan jeg si til politiet hvis jeg har "gjort feil" og kastet ham ut på denne måten. Hvis slike ting skal gjøres "på rett måte" så skal jo brev skrives, tider følges, etc.etc.

Er jo ikke rart om de blir sinte når de finner ut at alle tingene står utenfor døren. Og jeg kan tenke meg at politiet mener jeg har gjort noe dumt hvis jeg ringer for å få hjelp til med en fyr som er råsint fordi jeg har handlet feil.

Politiet er dessuten av den mening at vi "normale" skal trekke oss tilbake og enten gi oss eller gjøre alt veldig riktig. Har jo vært i kontakt med dem et par ganger pga. trusler og nå i dette tilfelle og hver gang så ber de meg dra meg tilbake, ikke terge dem osv. Så disse gærningene får liksom som de vil hele tiden på en måte.

Slik som nå på fredag. Nå har jeg satt av hele helgen til denne eiendommen, vi er tross alt fultarbeidene og med en del ting og tang å hengre fingrene i. Og på sommeren så ønsker jo ungene seg en tur på hytta også. Så pga. hans bråk så får altså jeg beskjed om å trekke meg tilbake - så han ikke gjør noen dumt - og å ringe lensmannen på mandag. De kom ikke før noen fløy på hverandre. Jeg kom altså ikke inn i huset og får sjekket ut skadene og reparert noe der.

Ikke er det noe poeng i å dra og klippe gresset heller. Når slike folk som han som bor der "får det som de vil" så blir de ennå mer høy på pæra og føler de har ennå mer rett hvis de bråker på deg så siden han ikke finn noe påpakk på fredag, og jeg ikke har gått inn i huset så vil han helt enkelt kaste meg av eiendommen slik at i havner i håndgemeng hvis jeg møter opp.

Så jeg har mistet en hel avsatt helg til dette og må altså nå bruke mye tid og energi på å få gubben ut og himmel vet hvor mye jobb med eiendommen etterpå.

Jeg har også folk som sitter og venter på å få se eiendommen siden de vil leie, men jeg har måttet si at de IKKE møter opp der for å ta en titt, og at jeg ikke vet når og i det hele tatt om jeg ender opp med å leie ut med det første.

Så det er mye ringvirkninger utav dette. Og det blir voldsomt med jobb og ekstra utgifter på meg. Det irriterer meg at den dritsekken skal komme såpass billig utav det, at han sitter der nå og bestemmer over mitt hus selv om han ødelegger det, og at han flytter først når han vil selv.

Slike folk skulle virkelig hatt en real smekk i ny og ne.

Skrevet

Men hva kan jeg si til politiet hvis jeg har "gjort feil" og kastet ham ut på denne måten. Hvis slike ting skal gjøres "på rett måte" så skal jo brev skrives, tider følges, etc.etc.

Er jo ikke rart om de blir sinte når de finner ut at alle tingene står utenfor døren. Og jeg kan tenke meg at politiet mener jeg har gjort noe dumt hvis jeg ringer for å få hjelp til med en fyr som er råsint fordi jeg har handlet feil.

Politiet er dessuten av den mening at vi "normale" skal trekke oss tilbake og enten gi oss eller gjøre alt veldig riktig. Har jo vært i kontakt med dem et par ganger pga. trusler og nå i dette tilfelle og hver gang så ber de meg dra meg tilbake, ikke terge dem osv. Så disse gærningene får liksom som de vil hele tiden på en måte.

Slik som nå på fredag. Nå har jeg satt av hele helgen til denne eiendommen, vi er tross alt fultarbeidene og med en del ting og tang å hengre fingrene i. Og på sommeren så ønsker jo ungene seg en tur på hytta også. Så pga. hans bråk så får altså jeg beskjed om å trekke meg tilbake - så han ikke gjør noen dumt - og å ringe lensmannen på mandag. De kom ikke før noen fløy på hverandre. Jeg kom altså ikke inn i huset og får sjekket ut skadene og reparert noe der.

Ikke er det noe poeng i å dra og klippe gresset heller. Når slike folk som han som bor der "får det som de vil" så blir de ennå mer høy på pæra og føler de har ennå mer rett hvis de bråker på deg så siden han ikke finn noe påpakk på fredag, og jeg ikke har gått inn i huset så vil han helt enkelt kaste meg av eiendommen slik at i havner i håndgemeng hvis jeg møter opp.

Så jeg har mistet en hel avsatt helg til dette og må altså nå bruke mye tid og energi på å få gubben ut og himmel vet hvor mye jobb med eiendommen etterpå.

Jeg har også folk som sitter og venter på å få se eiendommen siden de vil leie, men jeg har måttet si at de IKKE møter opp der for å ta en titt, og at jeg ikke vet når og i det hele tatt om jeg ender opp med å leie ut med det første.

Så det er mye ringvirkninger utav dette. Og det blir voldsomt med jobb og ekstra utgifter på meg. Det irriterer meg at den dritsekken skal komme såpass billig utav det, at han sitter der nå og bestemmer over mitt hus selv om han ødelegger det, og at han flytter først når han vil selv.

Slike folk skulle virkelig hatt en real smekk i ny og ne.

Pass på å notere ned ALLE ekstrautgifter du har pga denne mannen, og så ser du til litt fortere enn svint å sende skriftlig utkastelsesskjema og brev til Namsmannen.

Gjest Leier fra helvete
Skrevet

Pass på å notere ned ALLE ekstrautgifter du har pga denne mannen, og så ser du til litt fortere enn svint å sende skriftlig utkastelsesskjema og brev til Namsmannen.

Jeg har laget ferdig et brev og skal be lensmann om å bli med og levere det. Håper de kan, for om han vet det er rekomandert fra meg så henter han det ikke. Ikke er han særlig på folk som kommer på døra heller, ikke hvis han aner ugler i mosen i allefall.

Himmel til styr dette her altså. Og så mye energi det tar, og tid og penger også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...