Gjest tik Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 Hei,jeg er en jente på 33 år som har noen spørsmål vedrørende det å være sykemeldt og deretter si opp sin nåværende stilling.. Jeg er barnevernpedagog og jobber i privat barnevern på 3. året. Jeg trives overhodet ikke av flere årsaker: Arbeidsmiljøet er dårlig, jeg føler meg oversett og mobbet. Dessuten blir jeg aldri tatt med ved viktige avgjørelser. Jeg lurer på om jeg kan sykemelde meg og deretter si opp stillingen. Jeg vet med meg selv at jeg ikke kan fungere på denne arbeidsplassen. Hvilke rettigheter har jeg og er det lov å være sykemeldt under oppsigelsestiden som er en måned? Mitt andre dilemma er om jeg noen gang vil fungere innenfor barnevernsfeltet. Dette fordi jeg er sliten, har en liten depresjon grunnet dårlig barndom som innhenter meg. Kort fortalt føler jeg at min rolle er utspilt og at det er på tide å gjøre en vurdering med tanke på yrkesvalg. Hvilke muligheter finnes? Jeg er ikke i form, føler meg litt tom og utbrent..Hvor lenge kan jeg gå sykemeldt,og er yrkesrettet attføring et alternativ? Takknemlig for svar. 0 Siter
Gjest bare legen kan sykemelde Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 Så lenge du ikke er lege, kan du ikke sykemelde deg selv eller andre. Legen din derimot, kan sykemelde deg, hvis hun diagnostiserer deg som syk. 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Etter § 8-3 (1) er retten til sykepenger knyttet direkte til din pensjonsgivende inntekt, hvor det bare er tap av slik inntekt som kvalifiserer til sykepenger. Sykepenger ytes for å erstatte arbeidsinntekt som faller bort på grunn av sykdom. Hvis inntektstapet er begrunnet i andre forhold enn sykdom, foreligger ikke rett til sykepenger. Det er ingen som kan hindre deg å være sykemeldt i oppsigelsestiden, men det er jo legen som avgjør om du er arbeidsufør eller ikke. Hvis dine yrkesvalg begrenses av sykdom, er det muligheter for attføring. De opplysninger du gir er altfor lite til at skal kunne svare deg godt på dette. Sykemeldt kan man gå i 52 uker. Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.