Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hvalross

Kiloene hadde sneket seg på i løpet av vinteren og jeg sto mismodig foran speilet og prøvde sommerklær. Selvfølgelig kunne jeg legge vekk nesten hele garderoben. Alt jeg sto igjen med var et par shorts, to skjørt og en kjole, som hadde vært for stort i mange år.

Jo flere plagg jeg prøvde jo mer deprimert ble jeg. Selvforakten kunne nesten ta og føles på i rommet. Til slutt sto jeg naken foran speilet og gispet mot mitt eget speilbilde.

- Du ser ut som en hvalross, sa jeg høyt til meg selv.

- Du er flott, sa mannen min og smilte. – Faktisk mye flottere enn før. Du var bare skinn og bein.

To dager senere sto jeg på vekten hos legen min kun iført truse og bh. Han hadde nettopp utført den årlige sjekken, denne gangen nøyde jeg meg ikke med blodprøver og stetoskop.

- Du må hjelpe meg, jeg har blitt tykk. Det må da finnes en pille, eller en diett som kan rette opp dette igjen.

Legen begynte å le høyt. – Tykk, nå må du gi deg. Du er verken tykk eller tynn, du er akkurat passe. Før, var du alt for tynn, sa han og dukket ned i datamaskinen bak skrivebordet.

Kort etter snudde han skjermen mot meg og sa. – Se her. BMI en din er 24,5 og det regnes for normalvektig. Og en kvinne som er så høy som deg, er mye flottere med litt former.

- Normalvektig ja, men jeg ligger på grensen til overvektig, jeg var langt fra overbevist om at jeg ikke umiddelbart måtte settes på en streng diett.

- De kiloene sitter på de rette plassene, gå hjem og still deg foran speilet og prøve om du kan se deg selv med objektive øyne. Du vil oppdage at du ikke trenger å slanke vekk et gram.

- Ja, hvis du sier det så, mumlet jeg ned i vesken.

- Det sitter i hodet ditt det her, sa han og klappet meg på skulderen.

Vel hjemme sto jeg igjen foran speilet og gransket meg selv. Kanskje det ikke var så ille allikevel. Jeg så en høy kvinne med lange ben helt uten celulitter. Ingen valker å se noe sted. Litt mage, rumpe og lår. Og brystene, de var blitt mye større, men det var vel bare et pluss.

Dette var slett ikke ille, tenkte jeg og gledet meg til resten av dagen. Mannen min, den snille mannen min hadde tenkt å ta meg ut på en bedre middag, og for å glede meg hadde han gitt meg to tusen kroner til nye sommerklær.

Jeg prøvde å se for meg hvilken størrelse jeg egentlig var. Smal, nei det var nok en stund siden. Medium, tja. Hvis jeg var akkurat passe så burde det være medium. For Large var jeg vel ikke? Jeg bestemte meg for at jeg var en liten Large. Et sted sånn mellom medium og Large. Kanskje litt nærmer Large enn medium. Men jeg er ikke stor, jeg er ikke stor, sa jeg til meg selv. Og jo mer jeg stirret på meg selv, jo mindre synes jeg å bli. Jo, jeg er nok en mini Large. Og med dette dro vi av sted mannen min og jeg.

Vi spiste en nydelig middag, og jeg helte bearne saus over pommfrien med god samvittighet.

Så dro vi til et kjøpesenter. Mannen min satt seg på en benk i solen mens jeg strammet grepet om vesken og entret den store døren inn til shopping heaven.

Den første butikken jeg fant noe av interesse i var Mach. Snart sto jeg og dro i et par knebukser i str Medium og Large. Jeg bestemte meg for å prøve Large siden jeg ikke likte at klærne satt helt inntil. De stoppet halvveis opp på lårene. Jøss, de må være små i str tenkte jeg.

To bukser senere sto jeg med XXL i hånden, og de PASSET ikke. Siden dette var det største de hadde var det bare en ting å gjøre. Gå til en annen butikk.

H&M virket forlokkende, ikke minst i pris. Jeg tuslet inn og tittet rundt meg. Jeg gikk litt frem og tilbake mellom reolene, før jeg fikk øye på en skjorte med korte armer. Perfekt, tenkte jeg og tok med meg en i str 42 og en i 44 for å være sikker.

Den i 42 var latterlig liten, sjokkert sto jeg og dro i trykk knappene som umulig gikk over brystene. Den i 44 var ikke stort bedre. Nedstemt og ikke lite irritert gikk jeg tilbake for å se om de har noen større str. Fant en i 46, riktignok i gal farge, men jeg var oppløftet ved tanken på endelig å få på meg et plagg. Den gikk igjen, med litt god vilje. Men brystene truet med når som helst å sprenge hele herligheten. Jeg snudde meg i alle vinkler. Hvis jeg kjøpte ekstra trykk knapper?

Jeg flekket blusen av. Hvorfor skal jeg kjøpe en bluse i feil farge som jeg må sy på? Nei det gidder jeg ikke.

5 minutter senere sto jeg i det samme prøverommet med en hvit knebukse str 44. Den PASSET ikke. Slepte med meg busken tilbake til stativet og fant str 46. Det var slett ikke så moro å handle som jeg hadde forestilt meg.

46 gikk på, men var så kort at jeg måtte barbere meg nedentil for å kunne gå med den. Jeg ga opp hele H&M og tok peiling på Lindex. Lindex har klær for kvinnfolk tenkte jeg og følte meg straks litt bedre.

Siden jeg trengte ny BH ble jeg veldig glad for å oppdage at det var salg på undertøy. Lette lenge og vel før jeg fant en BH som satt som et skudd over brystene. Men jeg følte meg halvt kvalt rundt mageregionen og gikk for å spørre etter en med mer vidde.

- Trenger du 90 D? Jenta bak disken så spørrende på meg.

- Ja, sa jeg håpefullt.

- Det har vi ikke flere igjen av, det går så lite av de store str også-

- Ja vel, sa jeg snurt

Jeg kjente depresjonen sige på og mistet helt lysten på hele handlerunden. Jeg hadde ikke brukt en krone. På vei ut av butikken fikk jeg øye på Lindex sine klær for store damer. XLNT

Jeg fant en bukse i str 48. Og snart sto jeg i prøverommet med buksen på.

Den passet dårlig den også, fikk liksom noen ekstra buler her og der.

Jeg stirret på meg selv. – Å, jeg står i et prøverom og skvalper i et telt av en bukse. Jeg flekket den av meg og stirret på meg selv i det enorme speilet. Og jeg syntes jeg lignet på Michelin gubben. Han store hvite gummidekk mannen med alle valkene.

- Du er jo enorm, sa jeg til meg selv og slo meg selv hardt i magen.

Jeg kjøpte litt sminke, et armbånd og dro med meg en 5 pakk med sokker som jeg demonstrativt gikk inn i prøverommet for å se om passet.

Jeg hadde tenkt å avslutte handlerunden med en soft is sammen med mannen min. Nå bestemte jeg meg for aldri mer å spise noe annet enn grønnsaker.

Jeg slepte meg selv over gulvet, posen med sokkene virket like deprimert som meg. Smykket lå og klirret sammen med sminken der de nesten subbet gulvet.

- Fikk du tak i mye fint sa, mannen min.

- De har ikke klær til hvalrosser, snerret jeg mot ham.

- Du er ikke tykk, jeg kan ikke fatte hvor du får den ideen i fra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308640-en-hvalross-p%C3%A5-handletur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• Atene

4

• hidi, the scorpion

2

• spiky

1

Gjest hvalross

Ler høyt :) Det der kjente jeg meg igjen i :)

Ingenting som passer av klær nå for tiden. Før _var_ str mediu en medium. Nå virker det som medium er ekstra small, og xxl er medium.

Klærne har krympet ! Jeg har samme vekt som før.

:) Ja, jeg tror det må være slik.

Godt å høre at andre også erfarer at størrelsene har krympet.

Jeg ler av hele episoden jeg også, nå i ettertid.

hidi, the scorpion

:) Ja, jeg tror det må være slik.

Godt å høre at andre også erfarer at størrelsene har krympet.

Jeg ler av hele episoden jeg også, nå i ettertid.

Det var ihvertfall herlig godt skrevet;)

Send det til et ukeblad og du får penger for det!

hidi, the scorpion

Ja kanskje det...

Hadde vært en god ting det, om mine ekstra kilo, ga litt ekstra penger -:)

En historie fra virkeligheten som alle kan kjenne seg igjen i, enten de er tynne eller tykke, nettopp pga forvirringen over størrelser etc.

Jeg ville lest det med stor glede i et ukeblad ;)

Annonse

Gjest Hvalross

En historie fra virkeligheten som alle kan kjenne seg igjen i, enten de er tynne eller tykke, nettopp pga forvirringen over størrelser etc.

Jeg ville lest det med stor glede i et ukeblad ;)

Takk for oppmuntrende ord. Jeg har alltid hatt en tendens til å skrive av meg frustrasjon, noe jeg synes hjelper.

Artig at andre også kunne finne noe i ordene mine.

Dette var utrolig festlig skrevet da :-)

Du må ha vært utrolig uheldig med de plaggene du har sett på - med en bmi på 24,7 skal du virkelig ikke måtte gå i 48, så her er det helt klart klærne som har feil :-)

Tja, da er jeg like uheldig.

Jeg har bmi på 22,2 og må ofte opp i størrelse 46 i overdeler.

Dette er litt interessant, jeg har bmi på ca 22,6 (sjekket nettopp), men bruker str 40 eller 42 oventil. Og oftest 40 i skjørt.

BMI på 23,8, bruker 38 nedentil og må gjerne ha 42 el. 44 oventil om det ikke er stretch i tøyet. Ikke lett alltid nei.

Gjest minnah

Jeg er høy, og ganske bred over ryggen. XL blir ofte for smått.

I skjørt og bukser bruker jeg gjerne 40.

Jeg er også høy, med relativt brede skuldre/rygg. :-)

Tenker at bmi må være temmelig uspesifikt som mål på normalvekt/overvekt, da det også kommer an på hvordan kiloene fordeler seg, og hvilke proporsjoner man har?

Annonse

Jeg er også høy, med relativt brede skuldre/rygg. :-)

Tenker at bmi må være temmelig uspesifikt som mål på normalvekt/overvekt, da det også kommer an på hvordan kiloene fordeler seg, og hvilke proporsjoner man har?

Det er det nok. Men jeg har ikke problemer med å sette meg inn i situasjonen til "Hvalross". Føler meg sånn selv av og til også når jeg skal prøve klær.

Gjest minnah

Det er det nok. Men jeg har ikke problemer med å sette meg inn i situasjonen til "Hvalross". Føler meg sånn selv av og til også når jeg skal prøve klær.

Det er uansett ingen tvil om at størrelsene har krympet. Mistenker at det samme har skjedd med sko...

Gjest Valnøtt

Tja, da er jeg like uheldig.

Jeg har bmi på 22,2 og må ofte opp i størrelse 46 i overdeler.

Misunn... Jeg tenkte ikke på at det er mange der ute som er så heldige å ha sånne store, fine saker å putte i blusen jeg... Er ganske ordinær der selv :-(

Gjest Valnøtt

BMI på 23,8, bruker 38 nedentil og må gjerne ha 42 el. 44 oventil om det ikke er stretch i tøyet. Ikke lett alltid nei.

Vi er veldig forskjellige - jeg bruker 44 i bukser hvis det er litt stretch, men oventil går det greit med 42/44 - til tross for en bmi på rett over tredve...

Misunn... Jeg tenkte ikke på at det er mange der ute som er så heldige å ha sånne store, fine saker å putte i blusen jeg... Er ganske ordinær der selv :-(

Jeg skulle gjerne hatt noe mindre å putte i blusen jeg.... Dere som kan handle bh'er på H&M til en slikk og ingenting aner ikke hvor heldige dere er som slipper å måtte gå i spesialbutikker og bruke minst 7-800,- på en bh for å få noe som sitter godt. :o(

Gjest Elextra

Jeg skulle gjerne hatt noe mindre å putte i blusen jeg.... Dere som kan handle bh'er på H&M til en slikk og ingenting aner ikke hvor heldige dere er som slipper å måtte gå i spesialbutikker og bruke minst 7-800,- på en bh for å få noe som sitter godt. :o(

Jeg har ganske gjennomsnittlig størrelse, men finner ikke noe som passer på H&M jeg heller. Kvaliteten er også så som så.

Imidlertid finner jeg noe i mellomskiktet, f.eks. Triumph til ca. kr. 300, så klager ikke.

Gjest Hvalross

Dette var utrolig festlig skrevet da :-)

Du må ha vært utrolig uheldig med de plaggene du har sett på - med en bmi på 24,7 skal du virkelig ikke måtte gå i 48, så her er det helt klart klærne som har feil :-)

Var nok ekstra uheldig denne dagen ja. Men jeg er drøy over brystene og må opp i store størrelser, speiselt i plagg som skjorter som er lite tøylige.

Og selv om jeg ikke har så høy bmi og andre forteller meg at jeg ikke er tykk, har jeg mage som gjør at jeg må opp i str på bukser også.. I tillegg er jeg bred over hoftene.

Men det varierer.. Har en gammel shorts i str 40 som passer. Har bukser i str 42 som også passer. Men stort sett på jeg opp i 44-46.

Men jeg synes nå alt virker så utrolig lite for tiden.

Takk for fine ord

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...