Gå til innhold

Magesår-hva skal jeg spise?

Anbefalte innlegg

Gjest mage i ulage
Skrevet

Har fått magesår forårsaket av medisiner mot muskelsykdom. Fikk fryktelige magesmerter for en ukes tid siden. Var hos legen. Fikk selvsagt beskjed om å slutte med medisinene som forårsaket magesåret, og fikk tabletter som skal hele magesår. Men jeg kan ikke huske at han sa noe om hva jeg skulle spise. Jeg var veldig dårlig da jeg var hos han, så jeg tenkte ikke på å spørre. Jeg har ikke de store smertene lenger, men det svir og er ubehagelig fortsatt. I flere dager har jeg ikke vært sulten og har nesten ikke spist. Nå har jeg begynt å bli sulten igjen, sikkert et bra tegn. Men når jeg er sulten blir sviinga verre, og jeg har egentlig ikke lyst på noe. Jeg vet ikke hva som er bra å spise når det er sånn. Noen som har peiling?

Persille1365381127
Skrevet

Hold deg unna sterk mat (krydder), kaffe, cola, mat/drikke med syre (juice), stekt mat, alkohol (!!!) - og ellers annen mat du vet at inneholder ingredienser som krever mye for magen å jobbe med, sitrusfrukter f.eks.

Spis mild og kokt mat, dessverre ofte litt smakløst - men det hjelper :)

Skrevet

Når jeg hadde magesår fikk jeg vite av legen at jeg skulle drikke masse melk, spise gjerne ting som fiskeboller uten karri, potetball og andre ting som er lite krydder i.

Pizza, gryteretter og utenlandsk mat med krydder i skulle jeg holde meg langt unna..

Gjest mage i ulage
Skrevet

Når jeg hadde magesår fikk jeg vite av legen at jeg skulle drikke masse melk, spise gjerne ting som fiskeboller uten karri, potetball og andre ting som er lite krydder i.

Pizza, gryteretter og utenlandsk mat med krydder i skulle jeg holde meg langt unna..

Takk! I dag har jeg holdt meg til fiskeboller, kokte gulrøtter, blomkålsuppe og litt kokt torsk, og det har gått bra. Har vært usikker på poteter og melk, så har laget suppe og saus bare på kraften, men da kan jeg altså trygt bruke melk. Blir jo litt mer fyldig smak da. Og godt med poteter til fiskebollene.

Gjest mage i ulage
Skrevet

Hold deg unna sterk mat (krydder), kaffe, cola, mat/drikke med syre (juice), stekt mat, alkohol (!!!) - og ellers annen mat du vet at inneholder ingredienser som krever mye for magen å jobbe med, sitrusfrukter f.eks.

Spis mild og kokt mat, dessverre ofte litt smakløst - men det hjelper :)

Har holdt meg til fiskeboller, gulrøtter og blomkålsuppe i dag, og det har gått bra. Det er egentlig ikke så mye jeg har lyst på, men i dag har jeg hatt lyst pærer og nektariner. Har ikke våget meg på det. Kanskje best å holde seg helt unna frukt?

Gjest mage i ulage
Skrevet

Jeg har lest at brokkoli kan kurere magesår ;)

Takk for tips! Da skal jeg jammen putte brokkoli i blomkålsuppa. Har laget noen liter som står klar i kjøleskapet, siden det er omtrent bare det og fiskeboller jeg spiser om dagen

Persille1365381127
Skrevet

Har holdt meg til fiskeboller, gulrøtter og blomkålsuppe i dag, og det har gått bra. Det er egentlig ikke så mye jeg har lyst på, men i dag har jeg hatt lyst pærer og nektariner. Har ikke våget meg på det. Kanskje best å holde seg helt unna frukt?

Frukt er forsåvidt greit nok, men hold deg til mild frukt. Bananer f.eks. Ikke appelsin, ananas eller sitroner...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...