Gå til innhold

Lungebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er litt uenige her hjemme... Om man har lungebetennelse, blir man dårligere av å vente med legebesøk et par dager? Og om man blir dårligere, er det farlig? (Forutsatt at man ikke er i noen risikogruppe).

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg vil si ja. mitt barn steg med 100 i crp i løpe av et par timer, h*n ble plutselig veldig dårlig. jeg vet om ei ung dame som døde av lungebet, fordi legen mente hun ikke var syk nok til å ha lungebet. hun døde hjemme på stuegulvet.

Gjest minnah
Skrevet

Min samboer trodde bare han hadde en kraftig forkjølelse, og drøyet det med å gå til legen siden det passet litt dårlig akkurat på den tida. Han ble raskt dårligere, og hadde så høy feber og skalv sånn da han endelig kom seg til legen, at han nesten ikke kunne gå. Da hadde han nok hatt lungebetennelse en del dager allerede.

Skrevet

Jeg vil si ja. mitt barn steg med 100 i crp i løpe av et par timer, h*n ble plutselig veldig dårlig. jeg vet om ei ung dame som døde av lungebet, fordi legen mente hun ikke var syk nok til å ha lungebet. hun døde hjemme på stuegulvet.

Men den unge kvinnen må jo ha hatt noen komplikasjoner? :(

Generelt sett er det vel ikke farlig?

Skrevet

Min samboer trodde bare han hadde en kraftig forkjølelse, og drøyet det med å gå til legen siden det passet litt dårlig akkurat på den tida. Han ble raskt dårligere, og hadde så høy feber og skalv sånn da han endelig kom seg til legen, at han nesten ikke kunne gå. Da hadde han nok hatt lungebetennelse en del dager allerede.

Men farlig var det vel ikke?

Gjest minnah
Skrevet

Men farlig var det vel ikke?

Tja, jeg er ingen lege, men vi fikk beskjed om at det var en drøy infeksjon. Og selv med antibiotika kom han seg ikke skikkelig på beina før etter 3 uker. Så jeg ville ikke tatt sjangsen på å vente med å dra til en sjekk.

Men det finnes sikkert lege-info på nett som kan svare på hvor farlig det er.

Annonse

Skrevet

''For de fleste vil ingen behandling, eller en antibiotikakur være tilstrekkelig til at sykdommen går over i løpet av 1-3 uker.''

Da konkluderer jeg med at jeg hadde rett, det er greiest å vente til mandag så vi kan kontakte fastlegen og slipper timesvis på legevakta med feber.

Takk for svar, minnah og ihlie :)

Gjest minnah
Skrevet

''For de fleste vil ingen behandling, eller en antibiotikakur være tilstrekkelig til at sykdommen går over i løpet av 1-3 uker.''

Da konkluderer jeg med at jeg hadde rett, det er greiest å vente til mandag så vi kan kontakte fastlegen og slipper timesvis på legevakta med feber.

Er det du som er syk? God bedring, uansett :-(

Gjest minnah
Skrevet

.. rettelse.. :-( skulle være :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Om man dør av å vente et par dager tviler jeg på, men jeg _vet_ at det gjør sykdommen verre og mer langvarig.

Prøvde nemlig akkurat det der for 6 1/2 år siden, og det endte med at ambulansen måtte hente meg søndag formiddag. Da var jeg delvis i feberkrampe og delvis i feberfantasi, og jeg ble liggende 5 dager på sykehuset. Måtte ha medisin intravenøst, og det var så hardt på magen at jeg spydde og tisset på meg - samtidig - hver gang jeg fikk medisin. 4 ganger i døgnet.

Så - jeg hadde nok valgt noen timer på legevakta mens jeg enda kunne gjøre rede for meg.

Skrevet

Hvor farlig det er, vet ikke jeg, og heller ikke om det er forskjell på "vanlig" lungebetennelse og smittsom lungebetennelse (mycoplasma).

Men jeg hadde sistnevnte for en del år tilbake, og det ble egentlig oppdaget ved en tilfeldighet fordi jeg gikk til legen med andre plager. Mycoplasmaen ble derfor oppdaget "på opptur" og da skjedde det at selv om jeg begynte på antibiotika, ble jeg dårligere de første par dagene før medisinen "slo inn".

Jeg var temmelig slått ut de første dagene, kjentes som jeg hadde en skikkelig tjukkas som satt på brystkassa mi, og etter å ha stelt meg om morgenen måtte jeg hvile en halvtimes tid før jeg orket å lag frokost.

Skrevet

Lungene mine er permanent skadet etter en lungebetennelse, men jeg vet ikke om jeg hadde unngått skaden hvis jeg hadde fått behandling tidligere.

Annonse

Skrevet

Er det du som er syk? God bedring, uansett :-(

Ja, det er jeg som er dårlig. Takker :)

Skrevet

Om man dør av å vente et par dager tviler jeg på, men jeg _vet_ at det gjør sykdommen verre og mer langvarig.

Prøvde nemlig akkurat det der for 6 1/2 år siden, og det endte med at ambulansen måtte hente meg søndag formiddag. Da var jeg delvis i feberkrampe og delvis i feberfantasi, og jeg ble liggende 5 dager på sykehuset. Måtte ha medisin intravenøst, og det var så hardt på magen at jeg spydde og tisset på meg - samtidig - hver gang jeg fikk medisin. 4 ganger i døgnet.

Så - jeg hadde nok valgt noen timer på legevakta mens jeg enda kunne gjøre rede for meg.

Uff, uheldige deg :(

Jeg tror allikevel jeg satser på å vente. Legevakta er utrolig kjip, spesielt når jeg kun orker å sitte oppreist i et par timer ad gangen.

Skrevet

Hvor farlig det er, vet ikke jeg, og heller ikke om det er forskjell på "vanlig" lungebetennelse og smittsom lungebetennelse (mycoplasma).

Men jeg hadde sistnevnte for en del år tilbake, og det ble egentlig oppdaget ved en tilfeldighet fordi jeg gikk til legen med andre plager. Mycoplasmaen ble derfor oppdaget "på opptur" og da skjedde det at selv om jeg begynte på antibiotika, ble jeg dårligere de første par dagene før medisinen "slo inn".

Jeg var temmelig slått ut de første dagene, kjentes som jeg hadde en skikkelig tjukkas som satt på brystkassa mi, og etter å ha stelt meg om morgenen måtte jeg hvile en halvtimes tid før jeg orket å lag frokost.

Ja, det er slik jeg har det. Er helt utslitt. Jeg trodde jeg begynte å bli bedre på fredag, så jeg gikk for å hente en pakke. Kom tilbake og sovnet øyeblikkelig. Sov i flere timer.

Jeg sparer krefter før jeg finner fram leker til Squishy, samler krefter for å klare og lage mat, må sove litt etter at jeg har dusjet... Bah, slitsomt.

Har vært syk siden mandag.

Skrevet

Lungene mine er permanent skadet etter en lungebetennelse, men jeg vet ikke om jeg hadde unngått skaden hvis jeg hadde fått behandling tidligere.

Uff da :(

Jeg får vel nesten vurdere det i morgen, om jeg orker legevakten. Kanskje noen kan kjøre og hente meg. Får høre hvor lang ventetiden er også, ca...

Skrevet

Ja, det er slik jeg har det. Er helt utslitt. Jeg trodde jeg begynte å bli bedre på fredag, så jeg gikk for å hente en pakke. Kom tilbake og sovnet øyeblikkelig. Sov i flere timer.

Jeg sparer krefter før jeg finner fram leker til Squishy, samler krefter for å klare og lage mat, må sove litt etter at jeg har dusjet... Bah, slitsomt.

Har vært syk siden mandag.

Huff, god bedring ihvertfall:-)

Gjest togli
Skrevet

Ikke svar på spm ditt egentlig, men likevel...

Var det ikke du som hadde nyrebekkenbetennelse eller noe sånt for et par uker siden? I så fall får man visst lettere andre infeksjoner etterpå.

Min søster hadde kraftig streptokokkinfeksjon i halsen, fikk antibiotika, ble frisk for så å bli kjempedårlig med nyrebekkenbetennelse. Hun var mer eller mindre syk i flere uker, stakkars:)

Legen sa at det er typisk med to slike infeksjoner etter hverandre...

Jeg ville nok dratt til legen kjapt slik at jeg fikk begynt med en kur. Selv hadde jeg mycoplasma lungebetennelse for et par år siden og jeg sleit med å bli kvitt den. Måtte to hestekurer til og i over et halvt år etterpå, så var jeg surklete i brystet innimellom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...