Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere grillristen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt oss gassgrill. Jeg trodde grillristen skulle vaskes etter hver grilling (vi bruker mye marinert kjøtt, så det blir en del gris), men mannen mener det holder lenge å ta det et par ganger i løpet av sesongen. Men forkorter ikke det levetiden til risten ganske kraftig?

Hva gjør dere? Jeg er litt lei av den "hvis du mener det er viktig å vaske risten, så vær så god" - kommentaren... :o)

Skrevet

Jeg vasker den selvfølgelig etter hver gang. Det er jo matrester på den!

AneM1365380603
Skrevet

Jeg spurte grillsjefen her hvor ofte han vasker grillen. Han sier han alltid vasker den før han griller. Han liker ikke å legge mat på noe som har stått ute uten at det er vasket.

2 ganger pr sesong høres ikke så delikat ut, he he. Kanskje du skal trå til med skrubba selv ;)

Skrevet

Gubben svir av matrestene og skraper og koster litt etter hvert måltid. Jeg har ikke giddet å legge meg oppi det sålenge jeg slipper å vaske den...

Gjest Rafens
Skrevet

Vasker den etter hver gang, selvsagt. Akkurat som vi gjør med tallerkener, kopper og andre ting med matrester o.l på.

Gjest alt må brennes vekk hver gang
Skrevet

Vi setter grillen på max varme når vi er ferdige med å grille, legger på lokket, og lar den stå til det slutter å ryke (alt fett og matrester er svidd bort). Så koster vi med stålbørsten som hører til. Vi vasker den før vi setter den på neste gang (men det hadde ikke vært krise om vi hopper over en vask, alle matrester er helt brent vekk).

Gjest Elextra
Skrevet

Gubben svir av matrestene og skraper og koster litt etter hvert måltid. Jeg har ikke giddet å legge meg oppi det sålenge jeg slipper å vaske den...

Fornuftig! Antar jeg ville fulgt samme strategi. Det får holde at jeg normalt tilbereder salat med god dressing, poteter av noe slag, marinerer kjøttet og forbereder evt. grønnsaker som skal grilles ;)

Persille1365381127
Skrevet

Vel, jeg gjør det etter hver gang, mamma gjør det innimellom - og det er egentlig de eneste to grillene jeg har oversikt over.

Jeg bare synes det er litt mer apetittlig når det er rent :)

Skrevet

Aner ikke, orker ikke å legge meg borti det. Vet ikke hvordan grillen ser ut under lokket, når jeg tenker etter.

black wealch
Skrevet

Vasker ikke risten/plata, tørker av og brenner med høy varme etter vi har grillet. Har gassgrill med tykk, tung jernrist/plate.

Skrevet

Vasker ikke risten/plata, tørker av og brenner med høy varme etter vi har grillet. Har gassgrill med tykk, tung jernrist/plate.

Jeg gjør iogså det. Synes det blir renere nå enn da vi holdt på med vask av rista.

Skrevet

Jeg skjønner ikke kommentarene om at man 'selvsagt' rengjør den på samme måte som tallerkener og annet som det har vært mat på, for svir man tallerknene på høy varme etterpå??;-)

Det er ikke uhygienisk å bruke risten om igjen uten såpevask når matrestene er svidd bort (og skrapt bort), men en annen sak er at det blir mer apetittelig i neste runde dersom rista ikke setter igjen store striper med sot på maten.

Gjest jamvold
Skrevet

Vasker den aldri. Det blir så varmt i grillen at det svir bort restene og holder med børsting.

Svigers vasker den etter hver gang, men de griller nesten aldri..he..he.. kanskje fordi det er for mye jobb?!

Gjest midia
Skrevet

Vi vasket den hver gang før, men i år fant vi ut at vi skulle slutte å være så nøye.

Tenker på griller rundt omkring på offentlig steder som aldri blir vasket, vi legger jo på maten uten å blunke der også.

Derfor fant vi en unnskyldning for å ikke vaske risten i år :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...