Sofies mamma Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 Jeg kjøper alltid dette i Sverige og er alltid veldig fornøyd. Betaler stort sett 49,90 per kilo (SEK). Sist jeg kjøpte det igjen, reagerte på at det hadde blitt dyrere (59,90), kommer hjem, steker og den er ganske fet. Sjekker pakka, 15% fett. Det må da være som kjøttdeig? men jeg trodde kjøttdeig het blandfars. Og at karbonadedeig skulle være likt nötfars. Har handlet dette i tiår, men dette ble jeg skikkelig skuffa over. Noen som vet om noe har blitt forandret med navn og fettinnhold? 0 Siter
Colette Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 På den norske karbonadedeigen, som jeg kjøpte i går, så står det max 5% fett. Så 15% fett er mye i en "nøtfars". Ellers så tror jeg "blandfars" er en blanding av svin og okse. Omtrent som vår " familiedeig", og ikke en vanlig kjøttdeig. Norsk kjøttdeig er karbonadedeig med maks 14% fett. Så det du kjøpte var nok mer sammenlignbart med kjøttdeig enn karbonadedeig :-) 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Skrevet 14. juni 2008 På den norske karbonadedeigen, som jeg kjøpte i går, så står det max 5% fett. Så 15% fett er mye i en "nøtfars". Ellers så tror jeg "blandfars" er en blanding av svin og okse. Omtrent som vår " familiedeig", og ikke en vanlig kjøttdeig. Norsk kjøttdeig er karbonadedeig med maks 14% fett. Så det du kjøpte var nok mer sammenlignbart med kjøttdeig enn karbonadedeig :-) ja, det er det jeg mener og. Men i alle år har da nøtfars vært det samme som karbodnadedeig??? 0 Siter
Colette Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 ja, det er det jeg mener og. Men i alle år har da nøtfars vært det samme som karbodnadedeig??? Det har jeg også alltid trodd. Men hvis den inneholdt 15% fett, så er det jo ikke det lenger. De faller vel for fristelsen til å tjene mer penger ved å putte i mer fett... 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 ja, det er det jeg mener og. Men i alle år har da nøtfars vært det samme som karbodnadedeig??? Nøttfers - har aldri vært som norsk karbonadedeig, max 9 % fett sist gang jeg spurte. Jeg betaler litt mer og kjøper norsk. Syns det er dyrt i Sverige jeg sammenlignet med hva de tjener der i forholdt til her. 0 Siter
guttas Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 Det var dyrt, syns jeg. Der vi handler i Sverige har de nok tilpasset seg norskehandelen. Der heter det karbonade, kjøttfars og blandfars. Karbonaden koster 49,90 og kjøttfarsen koster 39,90. Tydeligvis kjøttdeig du har kjøpt pga fettinnholdet, men merkelig et det skal koste mer enn karbonade, det pleier da å være omvendt. Pussig.. 0 Siter
Colette Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 Nøttfers - har aldri vært som norsk karbonadedeig, max 9 % fett sist gang jeg spurte. Jeg betaler litt mer og kjøper norsk. Syns det er dyrt i Sverige jeg sammenlignet med hva de tjener der i forholdt til her. Norge ligger max-prosenten for fett på 6%. Hvis det skal kunne kalles karbonadedeig. Og da koster den 129,00 pr. kilo i "min butikk". Så det er jo dyrt i forhold til i Sverige, uansett. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 Norge ligger max-prosenten for fett på 6%. Hvis det skal kunne kalles karbonadedeig. Og da koster den 129,00 pr. kilo i "min butikk". Så det er jo dyrt i forhold til i Sverige, uansett. Det koster det garantert ikke i min butikk. 79.90 tror jeg det ligger på. 0 Siter
Colette Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 Det koster det garantert ikke i min butikk. 79.90 tror jeg det ligger på. OK. Det er vel litt forskjell fra butikk til butikk. Men karbonadedeigen som jeg kjøpte på Meny i går kostet 129,00 pr. kilo. 0 Siter
smurf78 Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 Hvor i Sverige er det du handler? Hvis du handler ved Svinesund bør du dra til en butikk som heter Stene köt og livs som ligger litt før Strømstad. Der pleier vi å handle karbonadedeig. Koster 120.- svenske kroner for 3 kilo. 0 Siter
BMS! Skrevet 14. juni 2008 Skrevet 14. juni 2008 Sånn jeg tror det, er nøtfars en mellomting av kjøttdeig og karbonadedeig. Ha en flott kveld. 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Skrevet 15. juni 2008 Nøttfers - har aldri vært som norsk karbonadedeig, max 9 % fett sist gang jeg spurte. Jeg betaler litt mer og kjøper norsk. Syns det er dyrt i Sverige jeg sammenlignet med hva de tjener der i forholdt til her. Den jeg har kjøpt har alltid vært som norsk karbo, jeg har kjøpt med max 6%. Noen ganger har jeg sett med 8%, men da har jeg ikke tatt den. Denne gangen hadde jeg dårlig tid, tok nøtfars og så 15% hjemme, skikkelig kjedelig. 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Skrevet 15. juni 2008 Det var dyrt, syns jeg. Der vi handler i Sverige har de nok tilpasset seg norskehandelen. Der heter det karbonade, kjøttfars og blandfars. Karbonaden koster 49,90 og kjøttfarsen koster 39,90. Tydeligvis kjøttdeig du har kjøpt pga fettinnholdet, men merkelig et det skal koste mer enn karbonade, det pleier da å være omvendt. Pussig.. Ja, veldig rart. Maximat tocksfors. Hvor handlet du? 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Den jeg har kjøpt har alltid vært som norsk karbo, jeg har kjøpt med max 6%. Noen ganger har jeg sett med 8%, men da har jeg ikke tatt den. Denne gangen hadde jeg dårlig tid, tok nøtfars og så 15% hjemme, skikkelig kjedelig. Jeg var på Nordbysenteret for en stund siden og der var det ingen av deigene som var merket med fett%, derfor spurte jeg og det var svaret jeg fikk. Jeg blir litt kvalm av alle nordmennene som reiser til Sverige og handler inn, for det er så dyrt i Norge. Men, hva kjøper dem; en haug med dyre brusbokser, som er helt unødvendig. Så et intervju med en Harry som dro til Sverige og lastet på med brusbokser, magen hang nesten ned til knærne - men brus måtte han ha. 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Skrevet 15. juni 2008 Det koster det garantert ikke i min butikk. 79.90 tror jeg det ligger på. Hvordan butikk er det? Den priser ser jeg noen få ganger i året på ICA Maxi, alle andre er dyrere. 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Skrevet 15. juni 2008 Jeg var på Nordbysenteret for en stund siden og der var det ingen av deigene som var merket med fett%, derfor spurte jeg og det var svaret jeg fikk. Jeg blir litt kvalm av alle nordmennene som reiser til Sverige og handler inn, for det er så dyrt i Norge. Men, hva kjøper dem; en haug med dyre brusbokser, som er helt unødvendig. Så et intervju med en Harry som dro til Sverige og lastet på med brusbokser, magen hang nesten ned til knærne - men brus måtte han ha. Javel? Jeg synes vel heller det er mer genialt når jeg reiser til Sverige og handler kjøtt, vin, øl. 30 min med bil og tusenvis bespart hvert eneste år. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Jeg skjønner jo det når man bor såpass nærme, men jeg syns det har blitt dyrt der. Firstprice er omtrent like billig som mange av varene i Sverige. Vi bruker kun karbonadeig, men kanskje den ligger på 89.90, den koster i hvert fall ikke 100 kroner. Vi bruker for øvrig mest kylling og det var der jeg var mest overrasket over prisene i Sverige, det var ikke noe billigere enn firstprice i Norge jo. Ble til at vi kjøpte dansk kylling for den var litt billigere enn i Norge. 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Skrevet 15. juni 2008 Jeg skjønner jo det når man bor såpass nærme, men jeg syns det har blitt dyrt der. Firstprice er omtrent like billig som mange av varene i Sverige. Vi bruker kun karbonadeig, men kanskje den ligger på 89.90, den koster i hvert fall ikke 100 kroner. Vi bruker for øvrig mest kylling og det var der jeg var mest overrasket over prisene i Sverige, det var ikke noe billigere enn firstprice i Norge jo. Ble til at vi kjøpte dansk kylling for den var litt billigere enn i Norge. Veldig enig i at det har blitt dyrere. Vi reiser ca hver 4 mnd og bruker opp alkoholkvoten på den tiden og det er der det er mest å spare. Også blir det mye biff som er både billig og bedre. Kylling utgår, liker ikke den svenske. 0 Siter
guttas Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Ja, veldig rart. Maximat tocksfors. Hvor handlet du? Vi handler på Køtthallen, Tøcksfors. 0 Siter
Gjest mormora Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 OK. Det er vel litt forskjell fra butikk til butikk. Men karbonadedeigen som jeg kjøpte på Meny i går kostet 129,00 pr. kilo. God karbonadedeig hos Kiwi koster 59,90 for 1/2 kilo. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.