Gå til innhold

Brødbakermaskin, hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette ble bare tull...

Jeg pleier å lage møllerens matpakkemix, og det står at man kan bruke ferdige mixer i maskinen. Men jeg kunne kun bruke 500 g av pakken!!! Da måtte jeg halvere pakken og halvere vann mengen da jo, så det brødet kan ikke bli stort!

En annen ting med å halvere pakken, jeg målte opp 500g mix og tok 3 dl vann. Men det er jo igjen mer enn 500g mix i pakken nå, så da jhar jeg vel tatt for mye vann da? Er tydligvis mer enn 1 kg mix oppi der...

Dette blir vel bare tull!!!

Hvordan gjør du det med din maskin? Jeg har en som kan lage 500, 750 eller 1000 g store brød.

Har du en bankers oppskrift til meg, eller kan forklare meg litt om dette med ferdige mixer??

Hadde blitt kjempeglad for lure, gode tips...

Gjest minnah
Skrevet

Jeg har en Wilfa brødbakemaskin, og det fulgte med forslag til oppskrifter i et eget hefte. Fikk ikke du med noe slikt?

Utifra disse forslagene har jeg prøvd meg fram og har en bankers oppskrift - men vet jo ikke om den passer like bra for din?

Uansett, jeg putter oppi, i denne rekkefølgen (fordi jeg setter på timer slik at brødet skal være ferdig om morgenen)

3,5 dl vann, 2 ss rapsolje, 3 dl store havregryn, 5 dl speltmel (eller hvetemel), på toppen av melet legger jeg 1 ts sukker, 1/2 ts salt og 1 ts tørrgjær.

Mengden havregryn kan byttes ut med andre typer mel, men det virker som andelen lyst mel ikke bør reduseres mer enn dette i forhold til mengden grovere mel, da blir brødet for hardt. Synes jeg.

Du må kanskje bare prøve og feile litt. :-)

Skrevet

I bruksanvisningen til min maskin står det at man ved baking av mellomgrovt brød skal bruke X dl med av ymse slag og Y dl vann. Så da gjør jeg det, hva enten de X dl med mel er selvblandet eller jeg tar det fra en ferdig melblanding.

Skrevet

En pose ferdig miks er til to brød. Halve pakka blir et fint brød:-) Jeg stiller inn maskinen på 750 gram.

Skrevet

Jeg har en Wilfa. Den kan bake 1 kg eller 750 grams brød.

Jeg bruker Møllerens eller Regals speltbrød, i begge pakkene er det 1 kg mel, og det er det vel i alle ferdigmikser jeg har sett.

Måler opp 500 gram, har i 3.5 dl vann, 500 gram melmix og 2 ts tørrgjær. Bruker program for 1 kg brød. Det hever seg kjempebra og blir passe stort og flott.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...