Hushjelpen Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Dette ble bare tull... Jeg pleier å lage møllerens matpakkemix, og det står at man kan bruke ferdige mixer i maskinen. Men jeg kunne kun bruke 500 g av pakken!!! Da måtte jeg halvere pakken og halvere vann mengen da jo, så det brødet kan ikke bli stort! En annen ting med å halvere pakken, jeg målte opp 500g mix og tok 3 dl vann. Men det er jo igjen mer enn 500g mix i pakken nå, så da jhar jeg vel tatt for mye vann da? Er tydligvis mer enn 1 kg mix oppi der... Dette blir vel bare tull!!! Hvordan gjør du det med din maskin? Jeg har en som kan lage 500, 750 eller 1000 g store brød. Har du en bankers oppskrift til meg, eller kan forklare meg litt om dette med ferdige mixer?? Hadde blitt kjempeglad for lure, gode tips... 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 Jeg har en Wilfa brødbakemaskin, og det fulgte med forslag til oppskrifter i et eget hefte. Fikk ikke du med noe slikt? Utifra disse forslagene har jeg prøvd meg fram og har en bankers oppskrift - men vet jo ikke om den passer like bra for din? Uansett, jeg putter oppi, i denne rekkefølgen (fordi jeg setter på timer slik at brødet skal være ferdig om morgenen) 3,5 dl vann, 2 ss rapsolje, 3 dl store havregryn, 5 dl speltmel (eller hvetemel), på toppen av melet legger jeg 1 ts sukker, 1/2 ts salt og 1 ts tørrgjær. Mengden havregryn kan byttes ut med andre typer mel, men det virker som andelen lyst mel ikke bør reduseres mer enn dette i forhold til mengden grovere mel, da blir brødet for hardt. Synes jeg. Du må kanskje bare prøve og feile litt. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 15. juni 2008 Skrevet 15. juni 2008 I bruksanvisningen til min maskin står det at man ved baking av mellomgrovt brød skal bruke X dl med av ymse slag og Y dl vann. Så da gjør jeg det, hva enten de X dl med mel er selvblandet eller jeg tar det fra en ferdig melblanding. 0 Siter
Speak Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 En pose ferdig miks er til to brød. Halve pakka blir et fint brød:-) Jeg stiller inn maskinen på 750 gram. 0 Siter
....AV Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har en Wilfa. Den kan bake 1 kg eller 750 grams brød. Jeg bruker Møllerens eller Regals speltbrød, i begge pakkene er det 1 kg mel, og det er det vel i alle ferdigmikser jeg har sett. Måler opp 500 gram, har i 3.5 dl vann, 500 gram melmix og 2 ts tørrgjær. Bruker program for 1 kg brød. Det hever seg kjempebra og blir passe stort og flott. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.