Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kalles gjerne "etterpålag" i stedetfor nachspiel.. Hva kaller vi da vorspielet? Et godt norsk ord for det vil jeg gjerne ha :-)

Gjest forspill
Skrevet

Jeg verdsetter at folk prøver å finne gode norske ord i stedet for importerte ord.

Men etterpålag betyr (for meg ihvertfall) at man samler en del mennesker dagen / uken etter det store selskapet, hvor man takker for evt hjelp / gave, og spiser (kake)rester. feks at alle nabodamene kom hjem til min mor et par dager etter min konfirmasjon. Noe som er langt fra et nachspiel.

Da er det kanskje morsommere å bruke forspill og etterspill, som betyr noe helt annet men som folk vil forstå dobbeltbetydningen av på en humoristisk måte?

Gjest Elextra
Skrevet

Etterpålag og nachspiel er da to helt ulike ting?

Etterpålag er gjerne en samling dagen etter en større fest; en inviterer familie eller venner til å spise (og evt. drikke) opp restene fra festen. Nachspiel, derimot, er en "etterfest" på natten.

I stedet for vorspiel kan en evt. bruke forfest, men jeg tror jeg vil bruke vorspiel en stund til.

Gjest førrifæst ja
Skrevet

Førrifæst sei vi i Nord-Trøndelag :-))

Skrevet

Hvis det er etterpålag på natten så ville jeg kalt det forlag på dagen, eller oppladingsfest ;) Etterpålag kan kalles nedtrappingsfest ehh... ;) Vi har da vel ikke brukt disse utelandske ordene i all evighet? Det ble vel kalt fest uansett. Fest-før-byen og etter-byen-fest?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...