Gjest sur sjef Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 pga diverse ting hjemme så sliter jeg litt med depresjon og er sykmeldt..jeg fikk 2 uker sykmelding for 2 uker siden. det sto på den sykmeldt fra 2.6 til 13.6... men ingen friskmeldingsdato fordi jeg ikke viste hvordan formen var nå. hadde time i dag og fikk ny sykmelding fremover. Like etter att jeg kom ut av legekontoret ringer min sjef og er sint fordi jeg ikke hadde dukket opp på jobb i dag ..Jeg mener selv jeg sa sist jeg snakket med han att jeg skulle til lege i dag og att det ikke sto friskmeldings dato på forrige sykmelding. Han mente att så lenge det sto 13.6 så gikk han utfra att jeg kom nå i dag..er det jeg som har gjort en stor feil her og skulle ringt han i går kveld eller hva.. er det min feil har jeg rett og slett misforstått bare 0 Siter
pekkaline Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Jeg vil si at det er sjefen som skal ta kontakt med deg når du er syk og har en sykemelding uten friskmelding. DE er (trodde jeg) forpliktet til å holde kontakt med de sykemeldte? Jeg ringte til arbeidsleder siste virkedag før sykemeldingen gikk ut.Men jeg jobbet hjemme hos en privat så det stiller seg kanskje anneledes. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Nå har jeg ikke så mye erfaring med å være sykemeldt. Men om jeg er syk på egenmelding en dag, og regner med å bli borte neste dag også, så ringer jeg jobben og sier ifra på forhånd slik at de kan følge opp mine avtaler og finne erstatter om mulig. Om jeg var sykemeldt, og hadde en mistanke om at jeg måtte forlenge den, så ville jeg ha ringt siste dag på sykemeldinga, om ikke før, for å gi beskjed om at jeg kom til å oppsøke lege med tanke på forlengelse. Så jeg syns arbeidsgiver er i sin fulle rett til å forvente at du varsler om at den siste symeldingsdagen sannsynligvis ikke er friskmeldingsdag. Ser egentlig på det som en unødvendig formalitet at legen må friskmelde etter en sykemeldingsperiode. Siden du er hjemme pga din psykiske tilstand, så er det kanskje vanskelig å takle samtaler som du vet kan bli ubehagelige, og at du derfor utsetter dem? Den mekanismen kjenner jeg i hvert fall såpass til at jeg vet at det ikke hjelper å utsette. Det beste er å hoppe i det, selv om det langt i fra er det jeg selv klarer å praktisere... Du får ha lykke til med å bli frisk. Prøv å opprettholde et godt og ryddig forhold til jobben. Da blir det så mye enklere å komme tilbake. Mvh 0 Siter
Bookworm Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har bestandig ringt siste dag sykmeldingen gjelder for å gitt beskjed om at det ble videre sykmelding. En trenger ikke nødvendigvis en friskmeldingsdato for å begynne å jobbe igjen, og jeg kan godt skjønne at sjefen din forventet deg tilbake hvis sykmeldingen gikk ut den 13. Han kan jo ikke forventes å huske hver detalj av hva som blir sagt... 0 Siter
Glimtipper Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Jeg synes sjefen din har rett til å bli irritert. Du kan ikke bare la være og dukke opp ved sykemeldingens slutt, man må gi beskjed. Dette gjelder med eller uten en friskmeldingsdato. 0 Siter
Gjest sur sjef Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Jeg synes sjefen din har rett til å bli irritert. Du kan ikke bare la være og dukke opp ved sykemeldingens slutt, man må gi beskjed. Dette gjelder med eller uten en friskmeldingsdato. jeg skjønner nå att jeg har gjort en feil i denne saken.. lite jeg får gjort med det nå men må bare skjerpe meg ved neste sykmeldings slutt 0 Siter
AAA Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Jepp - Jeg hadde også blitt sur hvis jeg hadde vært sjefen din og du ikke hadde gitt beskjed hva som skjedde etter at en sykmelding gikk ut. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 jeg skjønner nå att jeg har gjort en feil i denne saken.. lite jeg får gjort med det nå men må bare skjerpe meg ved neste sykmeldings slutt Ja, slikt skjer. Du får beklage og si at du nå vet bedre. Forøvrig kan det jo være du er frisk nok til å jobbe innen neste gang sykemeldingen tar slutt, forutsatt at du jobber aktivt mot det 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Jeg er uenig med de andre. Dersom du ikke er friskmeldt og har gitt beskjed om at du skal til lege, så er det urimelig av sjefen din å bli sur for at du ikke gav beskjed i dag. Det er helt vanlig å ikke gå til lege før sykemeldingen går ut når man har sykemelding uten avklart friskmelding. Man er sykemeldt til man er friskmeldt, ikke til sykemeldingen går ut, dersom det ikke står friskmeldingsdato. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Jeg synes sjefen din har rett til å bli irritert. Du kan ikke bare la være og dukke opp ved sykemeldingens slutt, man må gi beskjed. Dette gjelder med eller uten en friskmeldingsdato. man er sykemeldt til man er friskmeldt, ikke til sykemeldingen utgår. Og i en sånn situasjon, dersom sjefen vet bakgrunn for sykemelding, er det uansett helt urimelig å ringe og være sur pga dette, synes jeg. Lite empatisk, og risikerer å føre til forlenget sykemelding bare av den grunn, dersom personen er i en "sjelelig" vanskelig situasjon. Jeg synes denne sjefen oppfører seg som en skikkelig tulling 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Hvis det ikke står noen friskmeldingsdato, eller forventet friskmeldt-dato, så er du pr definisjon sykemeldt selv om til-datoen i pkt. 2.11 på sykemeldingsblanketten er forbi. Ifølge min lege skal nå sykemeldinger _ettersendes_, ikke leveres i forkant. Altså, man må først _være_ syk, så får man attest av legen på at man har vært det. Så sjefen din er en dust. Samtidig - for å få et hyggelig miljø på jobben, er det en helt klar fordel om arbeidstaker gir beskjed til sjefen om hvordan ting ligger an. Og sjefen burde vært klok nok til å ta kontakt med deg mens du var sykemeldt, for å høre hvordan du har det. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 man er sykemeldt til man er friskmeldt, ikke til sykemeldingen utgår. Og i en sånn situasjon, dersom sjefen vet bakgrunn for sykemelding, er det uansett helt urimelig å ringe og være sur pga dette, synes jeg. Lite empatisk, og risikerer å føre til forlenget sykemelding bare av den grunn, dersom personen er i en "sjelelig" vanskelig situasjon. Jeg synes denne sjefen oppfører seg som en skikkelig tulling Jeg mener fremdeles at man burde ringe og si i fra ved sykemeldingens slutt, det er i hvert fall slik jeg alltid har gjort det. ''Jeg synes denne sjefen oppfører seg som en skikkelig tulling :)'' -Det- er jeg helt enig i og jeg hadde nok blitt ganske lei meg selv, spesielt i en slik situasjon. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Jeg mener to ting - du burde ringt sjefen på fredag og fortalt at sykmeldingen din ble forlenget. Neste gang (evt) bør du kanskje også få legetime dagen før sykmeldingen din går ut? - sjefen din må gjerne ringe deg og forhøre seg om tingenes tilstand, men å bli sur på deg er temmelig uproft. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Det gikk litt fort i svingen. Du hadde jo ikke legetime fredag, men det var det du _burde_ hatt. ;-) 0 Siter
mumitrollet Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Hvis det ikke står noen friskmeldingsdato, eller forventet friskmeldt-dato, så er du pr definisjon sykemeldt selv om til-datoen i pkt. 2.11 på sykemeldingsblanketten er forbi. Ifølge min lege skal nå sykemeldinger _ettersendes_, ikke leveres i forkant. Altså, man må først _være_ syk, så får man attest av legen på at man har vært det. Så sjefen din er en dust. Samtidig - for å få et hyggelig miljø på jobben, er det en helt klar fordel om arbeidstaker gir beskjed til sjefen om hvordan ting ligger an. Og sjefen burde vært klok nok til å ta kontakt med deg mens du var sykemeldt, for å høre hvordan du har det. Man kan jo sykemeldes fremover i tid, da! F.eks. om man brekker et ben eller man har behov for minst en måneds ro og hvile pga depresjon. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 16. juni 2008 Skrevet 16. juni 2008 Man kan jo sykemeldes fremover i tid, da! F.eks. om man brekker et ben eller man har behov for minst en måneds ro og hvile pga depresjon. Jada, men går man med f.eks. en skade, som man ikke vet når blir leget, så er det ikke lenger _nødvendig_ eller påkrevd å ha sykemeldingene foran seg. Dette er fordi man gjerne ikke helt vet når man blir frisk heller, og har man 1 måneds sykemelding, men blir frisk 4 dager før - så går de færreste på jobb for tidlig. Må man derimot attestere i etterkant, så går man nok fortere tilbake til jobb. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.