Gå til innhold

Karnapp

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er skeptisk fordi det jeg forbinder med at man putter karnapp på hus fra en tidsalder og boligtype der dette ikke var standard/originalt, var en greie som ble veldig poppis hos enkelte på 80-tallet, i samband med jappetida og at man skulle prøve å få den enkleste Moelvenbrakke til å ligne ørlitebittelittegrann på hovedhuset i Dynastiet. Sleng gjerne på overdådige gardiner med alt for mye stoff og alt for mye mønster, dusker etc, samt gyllent nips og naps.

Men for all del - det KAN jo gjøres fint og stilfullt likevel, sett både innenfra og utenfra, men det kommer helt an på hustypen og hvordan dette karnappet plasseres etc.

Jeg er enig med Elextra i hennes kommentarer nedenfor om dette.

''at man skulle prøve å få den enkleste Moelvenbrakke til å ligne ørlitebittelittegrann på hovedhuset i Dynastiet.''

*LOL* Nettopp!

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

21

• morsan

14

• Katt-ja

9

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mannen min er veldig opptatt av stil og form, så noe kråkeslott er det ikke :) Han er ganske bestemt på hvordan ting og tang skal være. F eks var han veldig opptatt av at terasserekkverket vårt skal ha knekk i hjørnene. Når han gjør alt selv lar jeg han styre på etter eget hjerte. Han tar meg alltid med på råd, og fint blir det :)

I forhold til min mann høres han litt manisk eller ADHD-aktig ut ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Litt usikker vedr. den nederste, men ellers enig :-).

Men her er det fint (tror jeg, ser litt lite av huset):

http://www.viivilla.no/xdoc/articles/0000002173.jpg

Her: http://www.viivilla.no/xdoc/pics/nyheter/30631_is.jpg

Og her: http://www.treveven.no/rundturer/arkitektur/nysveitser.jpg

Ja helt enig - de var også flotte! :-)

Ellers enig med deg vedr sistnevnte link fra meg. Jeg var litt usikker på den, men fant ingen vanlige hus med karnapp som jeg syntes var fine - bare bygårder, så det var den beste jeg fant i farta.

Gjest zilja
Skrevet

Synes karnapp er fint på hus der det ser naturlig ut. Kunne godt ha tenkt mes det selv.

Men mannen min er ikke like ivrig som din da :(

Gjest Elextra
Skrevet

Er det karnapp på den nederste, da?

Mulig det er feil på mitt karnapp-begrep.

Ja, det er det vel?

Men både dette og de øvrige er vel opprinnelige karnapper, som blir noe helt annet enn å bygge et karnapp på et gammelt hus, så sånn sett blir det vel litt på siden av det trådstarter snakker om.

Skrevet

Er det karnapp på den nederste, da?

Mulig det er feil på mitt karnapp-begrep.

Mange forbinder karnapp kun med karnapp-VINDU, men det kan altså være noe mer/annet enn det.

I flg Cpalex er karnapp: "lite utbygg fra rom, med vindu og tak."

Gjest Elextra
Skrevet

Mange forbinder karnapp kun med karnapp-VINDU, men det kan altså være noe mer/annet enn det.

Speaking of... kommer jeg først nå på at vi faktisk har et karnapp hjemme! Som _ikke_ er fra huse var nytt (hvilke jeg har uttrykt skepsis overfor). Men det er selvfølgelig veeeeldig stilfullt, da :-D.

Skrevet

Ja,- men er det vindu/vegger i utbygget på det huset da?

For meg ser det ut som ytterveggene er plant med resten av huset og at det i 2. etasje er en balkong/altan og i 1. etasje er et inngangsparti? Mulig jeg ser feil her :-)

Skrevet

Ja, det er det vel?

Men både dette og de øvrige er vel opprinnelige karnapper, som blir noe helt annet enn å bygge et karnapp på et gammelt hus, så sånn sett blir det vel litt på siden av det trådstarter snakker om.

Jeg ser ikke ytterveggene/vinduene på det,jeg. Mulig jeg ser feil...

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ser ikke ytterveggene/vinduene på det,jeg. Mulig jeg ser feil...

Det er vel en veranda ytterst på karnappet, men du ser vel veggen/utspringet innerst og taket over dette.

Skrevet

Det er vel en veranda ytterst på karnappet, men du ser vel veggen/utspringet innerst og taket over dette.

Hmmm. Nå har jeg tilogmed forstørret bildet du la ut,-og nei...jeg synes fortsatt at yttervegene er rette, uten noe fremspring ;-) Men,- samme kan det være. Vi mener nok likt,- og ser litt ulikt...

candyqueen_83
Skrevet

Hmmm. Nå har jeg tilogmed forstørret bildet du la ut,-og nei...jeg synes fortsatt at yttervegene er rette, uten noe fremspring ;-) Men,- samme kan det være. Vi mener nok likt,- og ser litt ulikt...

Jeg ser heller ikke noe på det nederste bildet der. Ikke hva jeg forbinder med karnapp hvertfall.

Skrevet

Jeg ser heller ikke noe på det nederste bildet der. Ikke hva jeg forbinder med karnapp hvertfall.

Godt det ikke bare er meg ;-)

Jeg forbinder karnapp med at det er et utbygg på huset, hvor ytterveggene er bygd ut, ikke bare at det er et utvendig påbygg...

Noen steder på gamle sveitservillaer har man jo bygd inn det utvendige påbygget med store vinduer,- da blir det glassveranda.

Gjest bikku
Skrevet

Karnapp kan være fint om dere velger en helhetllig løsning. Altfor ofte ender det opp med å se ut som om huset har fått utstående øyne eller uheldige silikonimplantater... På vei til svigermor kjører vi forbi et hus som ungene kaller "puppehuset" pga to uheldige og symmetriske eksemplarer av typen velstandsvorter.

Om dere velger å gå for karnapp, så vil jeg råde dere til å la en arktitekt kaste et par blikk på løsningsmuligheter i forhold til huset. Det koster mye uansett, så velg heller ei løsning dere kan leve med enn noe dere kommer til å irritere dere over i årevis.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg er skeptisk fordi det jeg forbinder med at man putter karnapp på hus fra en tidsalder og boligtype der dette ikke var standard/originalt, var en greie som ble veldig poppis hos enkelte på 80-tallet, i samband med jappetida og at man skulle prøve å få den enkleste Moelvenbrakke til å ligne ørlitebittelittegrann på hovedhuset i Dynastiet. Sleng gjerne på overdådige gardiner med alt for mye stoff og alt for mye mønster, dusker etc, samt gyllent nips og naps.

Men for all del - det KAN jo gjøres fint og stilfullt likevel, sett både innenfra og utenfra, men det kommer helt an på hustypen og hvordan dette karnappet plasseres etc.

Jeg er enig med Elextra i hennes kommentarer nedenfor om dette.

Jeg skjønner godt hva du vil fram til. Jeg tror vår blir enkel, men stilfull ;) I allefall ikke noe dilldall. Argumentet mannen min bruker er at vi vil få mye mer lys i stua pga de to sidevinduene vi må kjøpe.

Det du nevner med gardiner fikk meg til å tenke på en tråd fra i vinter. Du linket til noen alldeles grusomme gardiner med altfor mye stoff, he he. Etter den tråden fant jeg ut at mine kappegardiner er helt ut, så nå blir det gardiner som henger rett opp og ned uten bånd eller dilldall.

AneM1365380603
Skrevet

Den siste der er jo veldig fin. Vår blir evt veldig lik den til høyre der, bare det at vi får 3 store vinduer i midten og ett smalt på hver side.

AneM1365380603
Skrevet

Synes karnapp er fint på hus der det ser naturlig ut. Kunne godt ha tenkt mes det selv.

Men mannen min er ikke like ivrig som din da :(

Jeg får veldig ofte høre at jeg er heldig med han, og han er årsaken til at endel av mine venninner kjefter på mennene sine ;) Spesielt etter de har vært her, for han har som regel gjort noe siden de var her sist. Den første gangen han ene traff mannen min håndhilste de på hverandre, så sa han til mannen min "Jeg hater deg".. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...