Gå til innhold

Hva skal jeg lage?

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Jeg skal ha mamma pappa og søsken på middag imorgen. Mamma og pappa er begge på en lav karbo diett så skal helst ikke spise så mye karbohydrater. Jeg spiser ikke grønnsaker så jeg har aldri laget noe med grønnsaker. Egentlig kan jeg lage veldig lite mat, og det få jeg kan inneholder mye karbohydrater. Så.. noen forslag til hva jeg kan lage? Det er kjempe fint om det ikke tar så lang tid ettersom jeg jobber til kl halv seks imorgen og har bedt dem til kl syv.

Normalt når jeg har de på besøk lager jeg nachos (det er jeg god på nemlig) men mye karbohydrater så da utgår det.

Evnt noe take away jeg kan finne på?

Skrevet

Du kan kjøpe kyllingfileter. Krydre dem med salt, pepper, hvitløkspulver, grillkrydder og paprika. Stek dem på litt lav varme på stekepanna til de er gjennomstekt. (Start med litt høy varme til du får en pen stekeskorpe, så senker du temperaturen og bare snur dem med jevne mellomrom.)

Du kan kjøpe frosne brokkoli og blomkålsbuketter. (Poser i frysedisken.) Disse har du i vann og koker opp. Ikke la dem ligge noe særlig lenger enn til de har blitt varme. Da beholde de sprøheten og smaker absolutt best.

Du kan lage en sjysaus av det fettet som er igjen i panna etter at du stekte kyllingfiletene, og spe med litt matfløte og vann. Tilsett 1 buljongterning og la det koke opp.

Og vips, så har du en kjempegod lavkarbomiddag.

Til dessert kan du servere usukrede bær.

Gjest ViViola
Skrevet

Du kan kjøpe kyllingfileter. Krydre dem med salt, pepper, hvitløkspulver, grillkrydder og paprika. Stek dem på litt lav varme på stekepanna til de er gjennomstekt. (Start med litt høy varme til du får en pen stekeskorpe, så senker du temperaturen og bare snur dem med jevne mellomrom.)

Du kan kjøpe frosne brokkoli og blomkålsbuketter. (Poser i frysedisken.) Disse har du i vann og koker opp. Ikke la dem ligge noe særlig lenger enn til de har blitt varme. Da beholde de sprøheten og smaker absolutt best.

Du kan lage en sjysaus av det fettet som er igjen i panna etter at du stekte kyllingfiletene, og spe med litt matfløte og vann. Tilsett 1 buljongterning og la det koke opp.

Veldig bra, jubalong70, men hvorfor skal hun plage dem med frossengrønnsaker nå når butikkene bugner over av "the real thing"? :-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Chili con Carne er godt og lavkarbo, du kan servere med en salat til, også brød og/eller tortillahips til de som ikke er på lavkarbo-diett.

Finnes massevis av oppskrifter, jeg orker ikke skrive inn min egen, men har funnet en på nettet til deg:

http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=1965

Eneste er at det ikke er særlig sommerlig, så jubalongs forslag er bedre sånn sett.

Spiser ikke grønnsaker??? Tenk på helsen din, frøken!! (*streng stemme*)

;)

Skrevet

Veldig bra, jubalong70, men hvorfor skal hun plage dem med frossengrønnsaker nå når butikkene bugner over av "the real thing"? :-)

Fordi hun ikke har tilberedt noe særlig med grønnsaker, og fordi det da er ekstra lettvindt :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Kyllingwok er godt, raskt og sunt.

I denne tråden er det massevis med lavkarbo-oppskrifter:

http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?p=831398

Skal du bestille takeaway er det vanskelig, for der er karbohydratfaktoren skyhøy. Jeg går ut fra at kinesisk eller indisk blir de beste alternativene da, men det er mye billigere å lage noe selv - og det trenger ikke være så vanskelig. :o)

Gjest ViViola
Skrevet

Fordi hun ikke har tilberedt noe særlig med grønnsaker, og fordi det da er ekstra lettvindt :)

MEN VONDT!

:-)

Skjønner tankegangen din, men de nevnte grønnsaker er da ikke spesielt vanskelige - selv om man ikke har erfaring fra før. Ville jeg tro, da.

Skrevet

MEN VONDT!

Skjønner tankegangen din, men de nevnte grønnsaker er da ikke spesielt vanskelige - selv om man ikke har erfaring fra før. Ville jeg tro, da.

Nei, vi som er vant til å tilberede grønnsaker synes jo absolutt ikke det er vanskelig å dele opp en brokkoli eller blomkål eller hva det nå skal være.

Jeg vil likevel tro at for en som er helt fersk, og som i tillegg har dårlig tid, så vil det føles litt vanskelig.

Og koker man frosne grønnsaker riktig så smaker det da godt - synes jeg :)

Mary Poppins
Skrevet

Dette hørtes veldig godt og enkelt ut, så det burde jeg jo klare:) Liker forslaget om frosne grønnsaker - det vet jeg til og med mamma bruker innimellom og de synes det er godt.

Takk for forslaget! :)

Mary Poppins
Skrevet

Chili con Carne er godt og lavkarbo, du kan servere med en salat til, også brød og/eller tortillahips til de som ikke er på lavkarbo-diett.

Finnes massevis av oppskrifter, jeg orker ikke skrive inn min egen, men har funnet en på nettet til deg:

http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=1965

Eneste er at det ikke er særlig sommerlig, så jubalongs forslag er bedre sånn sett.

Spiser ikke grønnsaker??? Tenk på helsen din, frøken!! (*streng stemme*)

;)

Takk for forslag. Jeg synes chilli con carne er godt, men mamma hadde en dårlig opplevelse med det for noen år tilbake og har ikke spist det siden, så jeg tror jeg er nødt til å styre unna det.

Jeg tar vitamin tabletter ihvertfal da :-)

Mary Poppins
Skrevet

Kyllingwok er godt, raskt og sunt.

I denne tråden er det massevis med lavkarbo-oppskrifter:

http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?p=831398

Skal du bestille takeaway er det vanskelig, for der er karbohydratfaktoren skyhøy. Jeg går ut fra at kinesisk eller indisk blir de beste alternativene da, men det er mye billigere å lage noe selv - og det trenger ikke være så vanskelig. :o)

Broren min eeelsker kyllingwok så det er absolutt et alterntiv. Jeg er personlig ikke sååå glad i det.. men jeg kan selvfølgelig sette meg selv til siden for en gangs skyld ;)

Gjest ViViola
Skrevet

Nei, vi som er vant til å tilberede grønnsaker synes jo absolutt ikke det er vanskelig å dele opp en brokkoli eller blomkål eller hva det nå skal være.

Jeg vil likevel tro at for en som er helt fersk, og som i tillegg har dårlig tid, så vil det føles litt vanskelig.

Og koker man frosne grønnsaker riktig så smaker det da godt - synes jeg :)

Skrevet

Du kan kjøpe en (to) indrefilet av svin. Ta på salt og pepper og brun den raskt i pannen. Smør den inn med pesto og legg spekeskinke rundt. Stek den videre i ovnen på 200 gr i 15-20 min. Lag en gresk salat til, bestående av tomater, agurk, løk og fetaost. Det er også godt med litt avocado til. De som ikke er på lavkarbo kan få brød eller ovnsstekte poteter ved siden av også. :)

Skrevet

Høres supergodt ut! Men selv jeg - som er elendig på kjøkkenet, klarer å "koke" fersk blomkål og brokkoli asså! ;) Og det smaker jo sååå mye bedre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...