Gå til innhold

Hvor blir feriepengene "av"?

Anbefalte innlegg

Gjest undresegpå
Skrevet

Dette er et emne jeg forstår lite av. Greit at feriepenger ikke er noe man får som en ekstra gave, men hva da når man har vært i barselpermiajon, og sykmeldt.

Er man i barselpermisjon får man ikke feriepenger på grunnlag av hele permisjonen, kun 2-3 mnd. Husker ikke eksakt antall dager.

Er man sykmeldt, regnes det feriepenger av enda mindre, bare 48 dager.

Så -- årets feriepenger er kraftig redusert, kan man trygt si, hadde jeg vært i vanlig jobb i fjor ville jeg fått utbetalt 20.000 mer enn jeg får nå. Hvor blir pengene av, lurer jeg da?!

Gjest mandolina
Skrevet

Det store trollet som kalles "STATEN" har spist dem.

Hilsen

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Er man i barselpermisjon får man ikke feriepenger på grunnlag av hele permisjonen, kun 2-3 mnd.''

Noen får fulle feriepenger likevel, det fikk i alle fall jeg da jeg hadde permisjon etter adopsjonene. Men i mitt tilfelle var det nok arbeidsgiver som betalte utover de lovpålagte ukene.

mumitrollet
Skrevet

Det der gjelder bare de som får foreldrepenger, sykepenger etc fra NAV, ikke oss som får lønn som vanlig fra arbeidsgiver. Jeg jobber i staten, var sykemeldt eller i fødselsperm i hele fjor, emn har fått fulle feriepenger i år.

Gjest undresegpå
Skrevet

Det der gjelder bare de som får foreldrepenger, sykepenger etc fra NAV, ikke oss som får lønn som vanlig fra arbeidsgiver. Jeg jobber i staten, var sykemeldt eller i fødselsperm i hele fjor, emn har fått fulle feriepenger i år.

jeg har jo ikke fått lønn fra arbeidsgiver, jeg var først i barselpermisjon og sykmeldt etterpå, med utbetalinger fra NAV. Dette gir meg hele kr 4000 i feriepenger i år :(

mumitrollet
Skrevet

jeg har jo ikke fått lønn fra arbeidsgiver, jeg var først i barselpermisjon og sykmeldt etterpå, med utbetalinger fra NAV. Dette gir meg hele kr 4000 i feriepenger i år :(

ENKELTE fordeler er det med å jobbe i det offentlige! Lønna er ikke noe å skryte av, men velferdsgodene er veldig bra! Men det er jo en digresjon...

Persille1365381127
Skrevet

Feriepenger får du av vanlig inntekt fra arbeidsgiver, fra NAV er det slik du sier.

Det er altså ikke sånn at feriepengene blir av noe sted - men dersom du ikke har vanlig inntekt (men sykepenger fra NAV i stedet) beregnes det altså ikke feriepenger.

Det er vel ikke slik at man gis rett til lønnet ferie dersom man ikke er i jobb, og dermed bortfaller ferien. Man opptjener ferie gjennom lønnet arbeid, og dermed får man feriepenger.

Det blir jo litt som første året du er i jobb, da får man heller ikke feriepenger - det er jo ingenting som er opptjent.

Gjest ViViola
Skrevet

ENKELTE fordeler er det med å jobbe i det offentlige! Lønna er ikke noe å skryte av, men velferdsgodene er veldig bra! Men det er jo en digresjon...

''ENKELTE fordeler er det med å jobbe i det offentlige! Lønna er ikke noe å skryte av, men velferdsgodene er veldig bra!''

Og det burde flere Statsansatte være obs på, og ikke _bare_ klage over at lønna ikke matcher det private...

Gjest mallet
Skrevet

Mulig staten har en spesiell ordning med feriepenger av permisjon, men det er ikke noen forskjell om det er bedriften eller NAV som betaler ut pengene. Jeg jobber i privat bedrift, har fått utbetalinger fra jobben, men får ikke fulle feriepenger av den grunn.

mumitrollet
Skrevet

Mulig staten har en spesiell ordning med feriepenger av permisjon, men det er ikke noen forskjell om det er bedriften eller NAV som betaler ut pengene. Jeg jobber i privat bedrift, har fått utbetalinger fra jobben, men får ikke fulle feriepenger av den grunn.

Hele det offentlige og svært mange private arbeidsplasser betaler mellomlegget mellom det NAV gir og ordinær lønn/feripenger når den ansatte har fødselsperm eller er sykemeldt. Dette er tariffestet, og er delvis en kompenasajon for lav lønnsutvikling.

mumitrollet
Skrevet

''ENKELTE fordeler er det med å jobbe i det offentlige! Lønna er ikke noe å skryte av, men velferdsgodene er veldig bra!''

Og det burde flere Statsansatte være obs på, og ikke _bare_ klage over at lønna ikke matcher det private...

Joda, er enig i det! Men lønna er jo til dels veldig dårlig da, og årets "nesten-streik" handlet om forsøket på å ta fra oss de fremforhandlete velferdsgodene som skal erstatte lønn. F.eks. pensjon.

Gjest ViViola
Skrevet

Joda, er enig i det! Men lønna er jo til dels veldig dårlig da, og årets "nesten-streik" handlet om forsøket på å ta fra oss de fremforhandlete velferdsgodene som skal erstatte lønn. F.eks. pensjon.

Vet det - er gift med en statsansatt. Og han gikk fra privat til stat, gikk opp i lønn _og_ fikk bedre velferdsgoder. Som å komme til himmelen, ifølge han.

:-)

Gjest undresegpå
Skrevet

Feriepenger får du av vanlig inntekt fra arbeidsgiver, fra NAV er det slik du sier.

Det er altså ikke sånn at feriepengene blir av noe sted - men dersom du ikke har vanlig inntekt (men sykepenger fra NAV i stedet) beregnes det altså ikke feriepenger.

Det er vel ikke slik at man gis rett til lønnet ferie dersom man ikke er i jobb, og dermed bortfaller ferien. Man opptjener ferie gjennom lønnet arbeid, og dermed får man feriepenger.

Det blir jo litt som første året du er i jobb, da får man heller ikke feriepenger - det er jo ingenting som er opptjent.

Mesteparten av pengene er tapt pga barselpermisjon, synes virkelig ikke jeg skulle miste goder fordi jeg bidrar til befolkningsveksten i landet, slik politikerne maser sånn om. men det er nå en annen sak :)

Persille1365381127
Skrevet

Mesteparten av pengene er tapt pga barselpermisjon, synes virkelig ikke jeg skulle miste goder fordi jeg bidrar til befolkningsveksten i landet, slik politikerne maser sånn om. men det er nå en annen sak :)

Vel, du kan jo ikke få feriepenger om du ikke jobber - det sier seg selv.

Du får ikke rett til egenmelding om du ikke jobber noe sted heller.

Skrevet

Vel, du kan jo ikke få feriepenger om du ikke jobber - det sier seg selv.

Du får ikke rett til egenmelding om du ikke jobber noe sted heller.

Jeg er ikke så sikker på at "det sier seg selv" at man ikke skal få feriepenger etter barselpermisjon i og med at mange bedrifter gir nettopp dette.

Skrevet

Jeg er ikke så sikker på at "det sier seg selv" at man ikke skal få feriepenger etter barselpermisjon i og med at mange bedrifter gir nettopp dette.

Enig - barselpermisjon og "å ikke ha en jobb" er to vidt forskjellige ting...

Skrevet

Så det du vil ha er smør på flesk igrunnen?

Du har vel fått diverse stønader osv pga graviditeten osv...

Feriepenger er nok en gode de som jobber har, og ikke de som er ute i permisjoner og som jobber lite

Skrevet

Vet det - er gift med en statsansatt. Og han gikk fra privat til stat, gikk opp i lønn _og_ fikk bedre velferdsgoder. Som å komme til himmelen, ifølge han.

:-)

Enn så lenge;)

Jobber der selv... syntes det var bra i starten...

Gjest minnah
Skrevet

Så det du vil ha er smør på flesk igrunnen?

Du har vel fått diverse stønader osv pga graviditeten osv...

Feriepenger er nok en gode de som jobber har, og ikke de som er ute i permisjoner og som jobber lite

Tror du man melker staten når man får barn??

Persille1365381127
Skrevet

Poenget er at det er et gode i de (private) selskapene som gjør det - ikke en lovfestet rett.

Det er mange selskaper som gir ansatte fri med lønn for å gå til legen, følge opp barna osv også - det er ikke dermed sagt det er en rettighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...