Gå til innhold

Hvor blir feriepengene "av"?

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola
Skrevet

Enn så lenge;)

Jobber der selv... syntes det var bra i starten...

Hva har forverret seg? Og - har du barn?

Skrevet

Poenget er at det er et gode i de (private) selskapene som gjør det - ikke en lovfestet rett.

Det er mange selskaper som gir ansatte fri med lønn for å gå til legen, følge opp barna osv også - det er ikke dermed sagt det er en rettighet.

Min kommentar gikk på ordlyden, nærmere bestemt "det sier seg selv".

Skrevet

Tror du man melker staten når man får barn??

Sier jeg det?

Vennligt henvis....

Men joda, endel mennesker i norges land "melker" staten når de får barn...

Viser da til de som later som de ikke bor ilag og som svindler skatten for flerfoldige tusenvis av kroner hvert år... De finnest skjønner du, og de fleste som jeg kjenner som ha barn har gjort dette på en eller annen måte....

Skrevet

Hva har forverret seg? Og - har du barn?

Nei jeg har ikke barn...

Men det ser bra ut i starten å jobbe i staten... Med tanke på sikker arbeidsplass... Men å bli forflyttet til hvorenn det skulle være om arbeidsplassen din blir usikker er ganske usikkert i seg selv, har fått masse pendling fram og tilbake med lange arbeidsdager der man tar allt overskudd i skatter, jobber over evne somme dager og uker uten å få så mye som et lite smil fra sjefen som sitter i oslo og pøser ut oppgaver du skal håndtere uten opplæring ( er utdanna, men stillingen utvikler seg stadig og kurs har de IKKE tid eller lyst til å sende deg på )

Dessuten er staten en forhatt arbeidsplass for resten av norge... man er søppelbøtte for de fleste selv om spørsmålene og kjeften ikke hører til din etat...

Så nå søker jeg jobb i det private istedenfor det offentlige;)

Skrevet

Så det du vil ha er smør på flesk igrunnen?

Du har vel fått diverse stønader osv pga graviditeten osv...

Feriepenger er nok en gode de som jobber har, og ikke de som er ute i permisjoner og som jobber lite

''Feriepenger er nok en gode de som jobber har, og ikke de som er ute i permisjoner og som jobber lite''

Kommer jo an på arbeidsavtalen, det da. Jeg hadde full opptjening av feriepenger og antall feriedager selv mens jeg var i barselpermisjon.

Gjest minnah
Skrevet

Sier jeg det?

Vennligt henvis....

Viser da til de som later som de ikke bor ilag og som svindler skatten for flerfoldige tusenvis av kroner hvert år... De finnest skjønner du, og de fleste som jeg kjenner som ha barn har gjort dette på en eller annen måte....

Herregud da menneske, hva har dette med saken å gjøre?

Det må da være lov å stille et spørsmål om feriepenger uten å bli anklaget for å ville ha smør på flesk fordi _du_ mener det er så mange i samfunnet som utnytter systemet.

Gjest minnah
Skrevet

Nei jeg har ikke barn...

Men det ser bra ut i starten å jobbe i staten... Med tanke på sikker arbeidsplass... Men å bli forflyttet til hvorenn det skulle være om arbeidsplassen din blir usikker er ganske usikkert i seg selv, har fått masse pendling fram og tilbake med lange arbeidsdager der man tar allt overskudd i skatter, jobber over evne somme dager og uker uten å få så mye som et lite smil fra sjefen som sitter i oslo og pøser ut oppgaver du skal håndtere uten opplæring ( er utdanna, men stillingen utvikler seg stadig og kurs har de IKKE tid eller lyst til å sende deg på )

Dessuten er staten en forhatt arbeidsplass for resten av norge... man er søppelbøtte for de fleste selv om spørsmålene og kjeften ikke hører til din etat...

"man er søppelbøtte for de fleste selv om spørsmålene og kjeften ikke hører til din etat..."

ja, du høres i grunn svært bitter ut, og her er kanskje forklaringen?

Skrevet

Herregud da menneske, hva har dette med saken å gjøre?

Det må da være lov å stille et spørsmål om feriepenger uten å bli anklaget for å ville ha smør på flesk fordi _du_ mener det er så mange i samfunnet som utnytter systemet.

At du påstår at jeg mener det er å melke staten å få barn?

Sorry, men du skal ikke legge meininger i munnen på meg som jeg IKKE har!

Det at du i det hele tatt vet hva folk mener og synstes uten å i det hele tatt kjenne dem, finner jeg ganske snodig

Skrevet

"man er søppelbøtte for de fleste selv om spørsmålene og kjeften ikke hører til din etat..."

ja, du høres i grunn svært bitter ut, og her er kanskje forklaringen?

Nå skal du passe deg Minnah!

DU kjenner ikke meg! Og at JEG mener at de som får barn melker staten er en mening DU har tillagt meg!

Jeg er hverken bitter eller noe av det du nevner! dette er personangrep fordi jeg mener noe annet enn deg, og POKKER heller om jeg lar mennesker som deg styre min hverdag! Hersketeknikken din får du heller bruke på dine egne unger! ( stakkars barn som har en sånn mamma som deg ) ( om jeg skal bruke samme teknikk )

Jeg må da for pokker få lov til å ha mine egne meninger?

Eller er det du som skal bestemme over meg? Neppe!

JEG syntes ja, at det å syte over tapte feriepenger sier litt mere om deg enn hva det sier om meg! ( regner med du er trådstarter )

Gjest minnah
Skrevet

At du påstår at jeg mener det er å melke staten å få barn?

Sorry, men du skal ikke legge meininger i munnen på meg som jeg IKKE har!

Det at du i det hele tatt vet hva folk mener og synstes uten å i det hele tatt kjenne dem, finner jeg ganske snodig

Tja, når du skriver "Så det du vil ha er smør på flesk igrunnen?"

høres det faktisk ut som en aldri så liten anklage. Du underbygger også det ved å vise til de tvilsomme vennene(?) dine.

"Du har vel fått diverse stønader osv pga graviditeten osv..." her høres det ikke ut som du vet helt hva og hvilke stønader man faktisk får. Men vet du hva, som tobarnsmor kan jeg forsikre deg om at det ikke er noe å bli feit av. (jeg klager ikke, bare så det er sagt - men smør på flesk ser man langt etter!)

"Feriepenger er nok en gode de som jobber har, og ikke de som er ute i permisjoner og som jobber lite" Feriepenger er jo i utgangspunktet basert på grunnlønn, som holdes tilbake gjennom året for så å utbetales om sommeren - det er ikke en *gavepakke* man får fordi arbeidsgiver er *snill* - så det er i mine øyne helt legitimt å lure på hvor det som i bunn og grunn er ens egne penger, blir av.

Skrevet

Mesteparten av pengene er tapt pga barselpermisjon, synes virkelig ikke jeg skulle miste goder fordi jeg bidrar til befolkningsveksten i landet, slik politikerne maser sånn om. men det er nå en annen sak :)

Men ærlig talt, er du klar over at vi i norge har ett av verdens beste tilbud ang. permisjon og lønnet permisjon.

Rister oppgitt på hode.

Skrevet

Sier jeg det?

Vennligt henvis....

Det hadde jeg anmeldt jeg da.

Håper ikke mine venner gjør det. Så utrolig urealt.

Sikkert di samme som svindler forsikringselskapene også, og gjør at vi som er følger lov og orden, må betale dyrt for det.

Gjest minnah
Skrevet

Men ærlig talt, er du klar over at vi i norge har ett av verdens beste tilbud ang. permisjon og lønnet permisjon.

Rister oppgitt på hode.

Jeg klager ikke på godene, det ville jeg ikke finne på. Påpekte bare ironien ;)

Men akkurat når det gjelder feriepenger synes jeg det er underlig at dette beløpet, som jo er en del av ens egen lønn, forsvinner et sted på veien midt oppi det hele.

Feriepengene er jo ingen *gavepakke* fra arbeidsgiver, det er penger som holdes tilbake fra lønnen gjennom året, for så å utbetales før ferien. Så jeg synes det er lov å lure på hvor det som i utgangspunktet er ens egne penger, blir av.

Gjest ViViola
Skrevet

Nei jeg har ikke barn...

Huff, høres ut som sjefen din burde fått seg en aldri så liten reprimande!

Og - det høres ut som du jobber i en statlig sektor som "alle" mener noe om og har et forhold til. Min mann jobber mer "anonymt", med mindre kontroversielle temaer. Og har man barn, er man sikret veldig mange goder i Staten. Ingen grining på nesa om man har syke barn, man får permisjoner uten spørsmål og skulle man være så uheldig å oppleve personlige tragediger i forhold til barn har man et svært godt vern i staten. Det er verdifullt, altså.

Lykke til i det private, da, høres ut som du har bestemt deg for å havne der. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...