Gå til innhold

ang. lesbiske

Gjest jeg ser ikke barn som et krav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg SYNES faktisk det. Det er bevist at prøverørsbarn er mer syke o.l enn barn unnfanget på naturlig måte. Og det er vel en grunn til det. Man har rett og slett presset noe på menneskekroppen den egentlig ikke var i stand til.

At de er mer syke? Dokumentasjon takk!

Jeg vet at det er dokumentert større problemer i svangerskap ved prøverørsgraviditeter, og derav følgende problemer, men når man har hatt kontrollgrupper med gravide etter naturmetoden i samme aldersgruppe (som jo ligger noe over aldersgjennomsnittet for gravide kvinner forøvrig), så har det vært likt. At prøverørsbarn ellers skal være mer syke enn andre er nytt for meg, så jeg vil gjerne se dokumentasjon på det.

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• double

10

• Mrs. Wallace

7

• Glimtipper

7

Gjest jejød
Skrevet

At de er mer syke? Dokumentasjon takk!

Jeg vet at det er dokumentert større problemer i svangerskap ved prøverørsgraviditeter, og derav følgende problemer, men når man har hatt kontrollgrupper med gravide etter naturmetoden i samme aldersgruppe (som jo ligger noe over aldersgjennomsnittet for gravide kvinner forøvrig), så har det vært likt. At prøverørsbarn ellers skal være mer syke enn andre er nytt for meg, så jeg vil gjerne se dokumentasjon på det.

Se svar til morsan.

Skrevet

En del av den økte sykeligheten og dødeligheten til IVF-barn (som jeg ikke nekter for finnes) er relatert til den "kunstig" forhøyede andel tvilling- og trillingsvangerskap.

Den er atskillig høyere i USA enn i Skandinavia, fordi vi ikke har privatklinikker her som utfører hormonbehandling som gjør at det løsner 8 egg i slengen, for å si det litt folkelig.

Autisme er en gåte som ikke er løst, så det er vanskelig å si noe om årsak og virkning.

Skrevet

Se svar til morsan.

Jamen det dokumenterer ikke at det er prøverørsbehandling gjør barn syke. Det er i beste fall en forvrengning av det som blir sagt her. Det sier noe om helsetilstanden til noen av dem som foretar prøverør, og det er jo noe helt annet. Jeg vil se dokumentasjon på det du sa om at prøverørsbarn er mer syke enn andre.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Temmelig idiotiske sammenligninger dere kommer med her, både du og andre i tråden.

Hvorfor er den sammenligningen idiotisk? Hvis dere først skal bruke "naturstridig" som argument, så kan dere ikke begrense det til bare å gjelde det å få barn. Da må alt som er "naturstridig" ellers i samfunnet også motarbeides.

Gjest jejød
Skrevet

Jamen det dokumenterer ikke at det er prøverørsbehandling gjør barn syke. Det er i beste fall en forvrengning av det som blir sagt her. Det sier noe om helsetilstanden til noen av dem som foretar prøverør, og det er jo noe helt annet. Jeg vil se dokumentasjon på det du sa om at prøverørsbarn er mer syke enn andre.

Hva er det du ikke forstår da?

''Forskningen baserer seg på et utvalg av 4000 kvinner og deres opptil seks år gamle barn. Croughans team fant at sjansen for å få barn som var autistiske, mentalt tilbakestående, hadde cerebral parese, epilepsi eller kreft, økte 2,7 ganger når de var født av foreldre med fertilitetsproblemer. For autisme alene var sjansen fire ganger så høy.

Utviklingsproblemer som ADHD, lærevansker eller alvorlige syns- eller hørselshemninger var også 40 prosent vanligere blant barna som hadde infertile foreldre.''

Om noen ikke kan få barn, uansett grunn, så er det jo ganske naturlig at det kan bli kluss med ting når man "tvinger" kroppen til det?

Skrevet

''Forskningen baserer seg på et utvalg av 4000 kvinner og deres opptil seks år gamle barn. Croughans team fant at sjansen for å få barn som var autistiske, mentalt tilbakestående, hadde cerebral parese, epilepsi eller kreft, økte 2,7 ganger når de var født av foreldre med fertilitetsproblemer. For autisme alene var sjansen fire ganger så høy.

Utviklingsproblemer som ADHD, lærevansker eller alvorlige syns- eller hørselshemninger var også 40 prosent vanligere blant barna som hadde infertile foreldre.''

Om noen ikke kan få barn, uansett grunn, så er det jo ganske naturlig at det kan bli kluss med ting når man "tvinger" kroppen til det?

Jeg lurer på om denne statistikken er vektet etter foreldrenes alder også?

For det er vel slik at jo eldre foreldre, jo større risk for en del genfeil, blant annet?

Hadde vært interessant å vite.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

En del av den økte sykeligheten og dødeligheten til IVF-barn (som jeg ikke nekter for finnes) er relatert til den "kunstig" forhøyede andel tvilling- og trillingsvangerskap.

Den er atskillig høyere i USA enn i Skandinavia, fordi vi ikke har privatklinikker her som utfører hormonbehandling som gjør at det løsner 8 egg i slengen, for å si det litt folkelig.

Autisme er en gåte som ikke er løst, så det er vanskelig å si noe om årsak og virkning.

Det er ikke antall egg som løsner som fører til tvillinger og trillinger ved IVF. Det er antall befruktede egg som settes inn igjen.

I Norge også gis hormoner som fører til at mange egg modnes. Men de hentes ut og befruktes utenfor kroppen. Det blir advart mot å ha samleie uten prevensjon når tiden for uthenting nærmer seg, i tilfelle feilbergning skulle føre til eggløsning før uthentingen.

Skrevet

Og hovedgrunnen til disse tingene har med antall flerlingefødsler å gjøre, og ikke med befruktningsmetoden. Du må lære deg å skille snørr og barter.

http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2002%7C317-8.pdf

Skrevet

Det går an å finne referanser til undersøkelser som viser dette. Søk på "ivf sykelighet dødelighet" f.eks.

Det som ofte ikke er referert i omtalen av disse undersøkelsene, er at dette i stor grad handler om altfor tidlig fødte, pga. flerlingesvangerskap.

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=484955

Selv om man går over til å sette tilbake bare ett egg, vil denne risikoen være litt forhøyet, fordi man ønsker å bruke de eggene som deler seg best. Noen av dem deler seg enda litt mer enn man kunne ønske, derfor er det en del trilling-IVFbarn som består av et enegget tvillingpar (som var ett egg ved tilbakesetning) pluss én "selvstendig".

Skrevet

Det er ikke antall egg som løsner som fører til tvillinger og trillinger ved IVF. Det er antall befruktede egg som settes inn igjen.

I Norge også gis hormoner som fører til at mange egg modnes. Men de hentes ut og befruktes utenfor kroppen. Det blir advart mot å ha samleie uten prevensjon når tiden for uthenting nærmer seg, i tilfelle feilbergning skulle føre til eggløsning før uthentingen.

Jeg vet hva IVF er. Men i USA har det vært historier om private fruktbarhetsklinikker som bruker helt andre behandlingsformer også. De kan bl.a. føre til tragiske tilfeller av altfor mange fostre. Heldigvis er vi milevis unna slike tilstander her.

Skrevet

Men han snakka jo om bare DET ENE argumentet..hehe ;)

Ja, *S* men jeg har lagt merke til det over lang tid at han generelt sett bruker ett når han burde brukt et;-)

Er bare et vennligsinnet prikk på ryggen, altså:-)

Skrevet

Temmelig idiotiske sammenligninger dere kommer med her, både du og andre i tråden.

Men så kom med noen gode argumenter selv da, istedetfor å slakte oss andre.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg vet hva IVF er. Men i USA har det vært historier om private fruktbarhetsklinikker som bruker helt andre behandlingsformer også. De kan bl.a. føre til tragiske tilfeller av altfor mange fostre. Heldigvis er vi milevis unna slike tilstander her.

Det stemmer, men den behandlingen kan du ikke kalle IVF, siden eggene ikke tas ut. Det er behandling for å fremme eggløsning.

Greit at du vet hva IVF er, men det er det ikke sikkert at alle som leser innleggene dine gjør.

Gjest jannicka
Skrevet

Ja, *S* men jeg har lagt merke til det over lang tid at han generelt sett bruker ett når han burde brukt et;-)

Er bare et vennligsinnet prikk på ryggen, altså:-)

Hehe, oki. Da synes jeg det bra du lot han vite det :)

Skrevet

Det stemmer, men den behandlingen kan du ikke kalle IVF, siden eggene ikke tas ut. Det er behandling for å fremme eggløsning.

Greit at du vet hva IVF er, men det er det ikke sikkert at alle som leser innleggene dine gjør.

Jeg mente å henvise til hormonbehandling, selv om jeg nevnte IVF i et annet avsnitt i samme innlegg.

Men jeg tror ikke vi er uenige om noe, og det er ingen stor sak.

Skrevet

JA! Det er naturstridig, to kvinner eller to menn kan IKKJE få barn sammen, det bør enhver idiot forstå!?

...så kalles da også assistert befruktning av og til for "kunstig befruktning". Den assisterte befruktningen er da like kunstig hva enten man befrukter en heterofil kvinne som er gift med en mann, som der man befrukter en homofil kvinne som er gift med en annen kvinne.

Du kan gjerne være motstander av assistert befruktning på generelt grunnlag, men nå har vi i det minste fått likhet for loven.

Gjest Spekepølse
Skrevet

synes kunstig befruktning skal være forbeholdt de som av medisinske grunner ikke kan få barn. dvs at enslige og homofile ikke bør få slik hjelp.

Dette fordi jeg synes man skal begrense den kunstige befruktningen.

Mrs. Wallace
Skrevet

JA! Det er naturstridig, to kvinner eller to menn kan IKKJE få barn sammen, det bør enhver idiot forstå!?

Så da er du vel imot all form for assistert befruktning, da Geir - ettersom man ikke skal tukle med naturen?

Djiises.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...