Gå til innhold

Skulke jobben

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Du høres for så vidt svært pliktoppfyllende ut. Og det er ikke verdens undergang at du tok en dag til avslapning.

Når det er sagt reagerer jeg vel heller på at du hadde energi til ærender og restaurantbesøk, men ikke jobb. Jeg tror nok heller jeg hadde avspasert noen timer, jobbet hjemmefra eller lignende om jeg hadde det slik som deg.

De dagene jeg er hva jeg vil kalle sliten strever jeg med de enkleste gjøremål, som å handle på butikken.

Men gjort er gjort og det beste nå er om du lar dagen komme til nytte for både jobben og deg selv. Det gjør du ikke med dårlig samvittighet :)

Jeg har egentlig ikke så enormt dårlig samvittighet. Jeg jobber mye, reiser mye og jobber mye på kveldene - og jeg har en jobb som er krevende.

Men jeg syntes det er interessant å se hvor folk syntes at grensen går.

Og de fleste later til å være enige om at det at jeg gikk ut og koste meg, er det som er mest betenkelig. De fleste syntes å mene at det hadde moralsk sett vært bedre om jeg holdt meg hjemme.

Men det er jo det å være bundet hjemme som er en av tingene jeg er så sliten av. Det er aldri noe tid til meg selv, avslappning eller noe når jeg er hjemme. Så å være hjemme ville ikke gitt meg energien tilbake.

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

19

• Bookworm

6

• Lillemus

3

• trollemor;o)

3

Mest aktive i denne tråden

trollemor;o)
Skrevet

Det finnes vel ulike typer sliten. Jeg var sliten av å ikke få noe tid for meg selv, sliten av å ikke få tid til å spise et eneste måltid i fred, sliten av alt kaoset på jobben. Men ikke så fysisk sliten at jeg ikke orket å bevege meg.

Jeg ser at de fleste reagerte på at jeg gjorde noe hyggelig den dagen - at jeg spiste på resturant og tok massasje.

Men for meg var det dèt som skulle til for å hente meg inn igjen. Jeg kan ikke forstå at det skulle være lettere å forsvare moralsk sett, dersom jeg hadde holdt meg innenfor husets fire vegger...

Milde himmel... Tenk om alle skulle tatt seg fri for å få tid for seg selv?!! Ja det skulle tatt seg ut du.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg synes du skulle gått på jobben.

Jeg hadde et tøft svangerskap sist gang jeg var gravid, og var mye sykemeldt.

For å være helt ærlig så er min tankegang at det er bedre å ta en fridag for å hente meg inn litt, enn å risikere å bli sykemeldt tidlig i svangerskapet....

fuji1365380447
Skrevet

Milde himmel... Tenk om alle skulle tatt seg fri for å få tid for seg selv?!! Ja det skulle tatt seg ut du.

Selvfølgelig så mener jeg ikke at det greit at alle tar seg fri fra jobben fordi de har lyst til å gå på massasje....

Men jeg ringte å sa at jeg var syk fordi jeg følte at jeg var helt på grensen av hva jeg tålte - og jeg vurderte at det er bedre at jeg er borte en enkelt dag for å hente meg inn litt, enn at jeg blir sykemeldt stor deler av svangerskapet....

fuji1365380447
Skrevet

helt i orden synes jeg.

når man er gravid kan man jo dessuten egentlig aldri påberope seg å være syk, da er man jo bare gravid ... men fakta er jo at man er kvalm og dårlig! klart man ikke skal plages av å holde seg hjemme da! sannsynligvis vil man hente inn krefter og jobbe bedre dagen etter.

synes ikke det er skulking.

Da tror jeg du er den eneste.

Jeg syntes jo forsåvidt selv at det var "skulking" - i den forstand at jeg var fysisk i stand til å gå på jobben.

Gjest avspasering
Skrevet

Siden du jobber så mye som du skriver, så kunne du sikkert fint tatt en avspaseringsdag istedenfor å lyve deg syk. Er en hjemme fra jobb fordi man er utslitt ...... ja da slapper en vel av da ...... hva hadde du sagt om sjefen din kom inn restaurantdøra ..... "syk", men på restaurant ...

trollemor;o)
Skrevet

Selvfølgelig så mener jeg ikke at det greit at alle tar seg fri fra jobben fordi de har lyst til å gå på massasje....

Men jeg ringte å sa at jeg var syk fordi jeg følte at jeg var helt på grensen av hva jeg tålte - og jeg vurderte at det er bedre at jeg er borte en enkelt dag for å hente meg inn litt, enn at jeg blir sykemeldt stor deler av svangerskapet....

Det er vel helt greit, men hadde jeg vært din kollega/arbeidsgiver og truffet deg på restaurant ville jeg ok reagert og tenkt mitt.

Gjest Har ingen forståelse for dette.
Skrevet

Det finnes vel ulike typer sliten. Jeg var sliten av å ikke få noe tid for meg selv, sliten av å ikke få tid til å spise et eneste måltid i fred, sliten av alt kaoset på jobben. Men ikke så fysisk sliten at jeg ikke orket å bevege meg.

Jeg ser at de fleste reagerte på at jeg gjorde noe hyggelig den dagen - at jeg spiste på resturant og tok massasje.

Men for meg var det dèt som skulle til for å hente meg inn igjen. Jeg kan ikke forstå at det skulle være lettere å forsvare moralsk sett, dersom jeg hadde holdt meg innenfor husets fire vegger...

Når jeg var nygravid med den første spydde jeg opp all maten og gikk ned 3 kilo. Senga var noen dager eneste alternativ.

Men å skulke jobben fordi man trenger tid til seg selv er en syltynn grunn for å holde seg hjemme.

Du får ikke mer tid til deg selv når du får enda et barn.

Synes i grunnen det er veldig rart at du kan bli så sliten av å bare ha _ett_ barn og passe på alene en helg.

fuji1365380447
Skrevet

Siden du jobber så mye som du skriver, så kunne du sikkert fint tatt en avspaseringsdag istedenfor å lyve deg syk. Er en hjemme fra jobb fordi man er utslitt ...... ja da slapper en vel av da ...... hva hadde du sagt om sjefen din kom inn restaurantdøra ..... "syk", men på restaurant ...

Nei, det hadde ikke vært morsomt dersom jeg hadde møtt sjefen - det er jeg enig i.

Skrevet

Så grensen går ved å holde seg inne med andre ord?

Helt ærlig - jeg tror bare at jeg hadde følt meg ennå mer råtten og stillestått og meningsløs dersom jeg hadde vært hjemme en hel dag og sett på tv eller noe slikt.

Det jeg trengte var å komme meg vekk litt, ut alene, fylle på batteriene. Jeg vurderte også å gå meg en lang tur i skogen.

Hadde det vært bedre?

Jepp. Er man ikke i stand til å gå på jobb så er man ikke i stand til å gå på restaurant heller, mener jeg. Og det er jeg tydeligvis ikke alene om å mene heller.

Om man må en tur til legen, på apoteket eller i butikken for å handle litt mat og drikke når man er syk er en ting, men å gå på restaurant er noe heeeelt annet. Og hadde du spurt sjefen din så hadde du med stor sannsynlighet fått samme svar som alle vi her gir deg.

fuji1365380447
Skrevet

Når jeg var nygravid med den første spydde jeg opp all maten og gikk ned 3 kilo. Senga var noen dager eneste alternativ.

Men å skulke jobben fordi man trenger tid til seg selv er en syltynn grunn for å holde seg hjemme.

Du får ikke mer tid til deg selv når du får enda et barn.

Synes i grunnen det er veldig rart at du kan bli så sliten av å bare ha _ett_ barn og passe på alene en helg.

''Synes i grunnen det er veldig rart at du kan bli så sliten av å bare ha _ett_ barn og passe på alene en helg.''

Jeg har ikke ramset opp alle grunnen til at jeg er sliten og nedkjørt - men det toppet seg med en slitsom helg alene med et krevende barn, mens jeg var superkvalm og enormt trøtt.

Jeg konstaterer at du ikke har noen forsåelse for dette.

Skrevet

Du spurte om meninger, og det får du. At de meningene ikke er de samme som du har selv, betyr ikke at verken vi eller du har rett - men det kan diskuteres om dette er moralsk riktig eller ikke. Etter mine moralske begreper er dette skulking...

fuji1365380447
Skrevet

Jepp. Er man ikke i stand til å gå på jobb så er man ikke i stand til å gå på restaurant heller, mener jeg. Og det er jeg tydeligvis ikke alene om å mene heller.

Om man må en tur til legen, på apoteket eller i butikken for å handle litt mat og drikke når man er syk er en ting, men å gå på restaurant er noe heeeelt annet. Og hadde du spurt sjefen din så hadde du med stor sannsynlighet fått samme svar som alle vi her gir deg.

Jeg er jo klar over at jeg gjorde noe galt - jeg skriver jo i overskriften her at jeg skulket jobben. Jeg lurer ikke på det i seg selv.

Men jeg syntes at det er interessant å høre at ingen her inne noensinne har tatt seg en sykedag som er litt på kanten.

Jeg har (nesten) aldri gjordt det før heller, og lurer derfor på hva folk tenker om dette.

Skrevet

''Selvfølgelig så mener jeg ikke at det greit at alle tar seg fri fra jobben fordi de har lyst til å gå på massasje....''

Så for alle andre så er dette galt, men ikke for deg?

fuji1365380447
Skrevet

Du spurte om meninger, og det får du. At de meningene ikke er de samme som du har selv, betyr ikke at verken vi eller du har rett - men det kan diskuteres om dette er moralsk riktig eller ikke. Etter mine moralske begreper er dette skulking...

Greit nok. Jeg er ikke sur på at jeg får høre at folk mener at det var forkastelig av meg.

Jeg er på mange måter enig. Jeg bare forklarer litt om hvorfor jeg gjorde det, og hva jeg tenkte.

fuji1365380447
Skrevet

''Selvfølgelig så mener jeg ikke at det greit at alle tar seg fri fra jobben fordi de har lyst til å gå på massasje....''

Så for alle andre så er dette galt, men ikke for deg?

Jeg sier ikke at jeg syntes at det var moralsk riktig av meg. Men jeg gjorde det likevel, og forklarer hvorfor.

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg er jo klar over at jeg gjorde noe galt - jeg skriver jo i overskriften her at jeg skulket jobben. Jeg lurer ikke på det i seg selv.

Men jeg syntes at det er interessant å høre at ingen her inne noensinne har tatt seg en sykedag som er litt på kanten.

Jeg har (nesten) aldri gjordt det før heller, og lurer derfor på hva folk tenker om dette.

Jeg har også hatt jobber der jeg har jobbet utrolig mye, og blitt veldig sliten. Da har jeg ringt inn og sagt at jeg tar avspasering en dag, nettopp fordi jeg ikke er syk - men sliten. Eller møkklei eller noe annet. Det er mye mer fair.

Du skriver ett eller annet sted at du jobber mye, så da har du kanskje avspaseringstimer å ta av? Etter mitt hode ville det vært en mye bedre løsning, siden du ikke var _syk_ - men sliten.

Skrevet

Jeg har også hatt jobber der jeg har jobbet utrolig mye, og blitt veldig sliten. Da har jeg ringt inn og sagt at jeg tar avspasering en dag, nettopp fordi jeg ikke er syk - men sliten. Eller møkklei eller noe annet. Det er mye mer fair.

Du skriver ett eller annet sted at du jobber mye, så da har du kanskje avspaseringstimer å ta av? Etter mitt hode ville det vært en mye bedre løsning, siden du ikke var _syk_ - men sliten.

Ja, det er vel egentlig her poenget ligger - at det ble brukt en sykedag... At man har behov for å ta seg inn igjen innimellom er jo helt greit, men jeg synes da man skal spille med åpne kort overfor arbeidsgiver og be om avspasering, feriedag eller fri uten lønn...

fuji1365380447
Skrevet

Selvfølgelig hadde det vært en bedre løsning. Men vi stempler ikke, så jeg har ikke noen oversikt over hvor mange timer vi har tilgode.

Som sjefen min sier - det viktigste er at du får jobben gjordt.

Jeg får ta opp med ham om muligheten til å ta en avspaseringsdag, så slipper jeg å komme denne knipa igjen.

Gjest ViViola
Skrevet

Ja, det er vel egentlig her poenget ligger - at det ble brukt en sykedag... At man har behov for å ta seg inn igjen innimellom er jo helt greit, men jeg synes da man skal spille med åpne kort overfor arbeidsgiver og be om avspasering, feriedag eller fri uten lønn...

Det er mitt poeng også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...