Gå til innhold

Skulke jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jo klar over at jeg gjorde noe galt - jeg skriver jo i overskriften her at jeg skulket jobben. Jeg lurer ikke på det i seg selv.

Men jeg syntes at det er interessant å høre at ingen her inne noensinne har tatt seg en sykedag som er litt på kanten.

Jeg har (nesten) aldri gjordt det før heller, og lurer derfor på hva folk tenker om dette.

Jeg tror jeg skulket en gang eller to i den aller første jobben min, da jeg ikke hadde avspasering eller ferie til gode, og mistrivdes enormt, hadde fullstendig angst for hva jeg hadde innlatt meg på. Det begynner å bli leeenge siden..

Ellers tror jeg ikke jeg har skulket,- kanskje tatt en egenmelding en gang eller to når jeg kanskje _kunne_ ha stablet meg på jobb (forkjølet eller hodepine). Men det er nok oftere omvendt, at jeg går på jobben når jeg heller burde vært hjemme.

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

19

• Bookworm

6

• Lillemus

3

• trollemor;o)

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola
Skrevet

Selvfølgelig hadde det vært en bedre løsning. Men vi stempler ikke, så jeg har ikke noen oversikt over hvor mange timer vi har tilgode.

Som sjefen min sier - det viktigste er at du får jobben gjordt.

Jeg får ta opp med ham om muligheten til å ta en avspaseringsdag, så slipper jeg å komme denne knipa igjen.

Med mindre dere har høy fastlønn og arbeidsavtale som gjør at dere "går fri av" ordinære arbeidstider, så bør du absolutt føre liste for deg selv - selv om dere ikke har stempling.

Jeg har ikke jobbet med stemplingsur siden 1992, men jeg har allikevel hatt sånn noenlunde kontroll på overtidstimene mine.

Ta en prat med sjefen, det vil du helt sikkert tjene på selv også.

Skrevet

Selvfølgelig hadde det vært en bedre løsning. Men vi stempler ikke, så jeg har ikke noen oversikt over hvor mange timer vi har tilgode.

Jeg får ta opp med ham om muligheten til å ta en avspaseringsdag, så slipper jeg å komme denne knipa igjen.

''Som sjefen min sier - det viktigste er at du får jobben gjordt.''

Da hadde det vel også vært ganske enkelt å ta en telefon til sjefen, forklart situasjonen og gjort de arbeidsoppgavene som lå igjen når du kom tilbake frisk og opplagt?

Skrevet

For meg så var det litt tid for meg selv og egenpleie som trengtes for å hente inn kreftene igjen.

Dersom jeg bare hadde vært hjemme å sett på TV så tror jeg at jeg at jeg bare hadde følt meg råtten og elendig. Nå gjorde jeg i allefall noe som gav meg energien tilbake, slik at jeg er glad og fornøyd tilbake på jobb i dag.

Joda, men syns du det er OK at alle skal kunne definere hva de trenger for å komme seg ovenpå igjen når man er sliten, og tar en dag på arbeidsgivers regning? Det er nødt til å være normer for sånt, og jeg syns som sagt at det du gjorde var å tøye det for langt. Det du trengte å gjøre er sånne ting man bruker feriedager for syns jeg - Det er jo faktisk bl.a. derfor man har ferie, for å kunne ta seg inn igjen.

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha dårlig samvittighet for å være hjemme om du var sliten helt på grensen til kollaps, som du gir inntrykk av flere ganger nedover linken her. Jeg syns altså ikke det i seg selv er å skulke...

... men skulking ble det når du brukte fridagen på den måten du gjorde. Etter min mening ligger det ikke i konseptet "syk og hjemme fra jobb" å gå til massør og på restaurant. Du burde hvilt deg hjemme i går (det går an å gjøre annet enn å slå på tv), ringt og bestilt time til massør til etter jobb i dag, og evt gått på restaurant etter massasjen. Men altså ikke massasje og restaurantbesøk på sykedagen - til slike formål bruker man avspasering.

Syns

Skrevet

Jeg er jo klar over at jeg gjorde noe galt - jeg skriver jo i overskriften her at jeg skulket jobben. Jeg lurer ikke på det i seg selv.

Men jeg syntes at det er interessant å høre at ingen her inne noensinne har tatt seg en sykedag som er litt på kanten.

Jeg har (nesten) aldri gjordt det før heller, og lurer derfor på hva folk tenker om dette.

''Men jeg syntes at det er interessant å høre at ingen her inne noensinne har tatt seg en sykedag som er litt på kanten.''

*Hehe* Jeg har ikke sagt at jeg ikke har gjort det... Men de få gangene jeg har gjort det så har jeg holdt meg langt unna steder jeg evt. kunne treffe på sjefen eller kolleger! ;o)

Gjest avspasering
Skrevet

''Men vi stempler ikke, så jeg har ikke noen oversikt over hvor mange timer vi har tilgode.''

men i alle dager .....

Skrevet

''Men jeg syntes at det er interessant å høre at ingen her inne noensinne har tatt seg en sykedag som er litt på kanten.''

Du har ikke spurt om det, da. Man kan jo mene at det du gjorde var skulking selv om man har skulket selv.

Skrevet

*Hehe* Jeg har ikke sagt at jeg ikke har gjort det... Men de få gangene jeg har gjort det så har jeg holdt meg langt unna steder jeg evt. kunne treffe på sjefen eller kolleger! ;o)

Nettopp:-)

Skrevet

Det kan jo ses på to måter. Jobbskulk eller forhindre at du brant deg ut. Selv har jeg aldri tydd til jobbskulk for å ha en fridag. Jeg holdt meg hjemme om jeg var syk. Så hadde du vært hjemme så ville jeg ikke kalt det skulk, men det var nok det dette var, selv om du følte deg klein.

Gjest mommoma
Skrevet

Nei ærlig talt, graviditet som gjør at en blir så sliten og kvalm at en trenger en dag å hente seg på er da ikke skulking.

Da jeg var gravid var jeg så dårlig, men tvang meg på jobb hver dag... selv om jeg følte jeg ikke gjorde jobben min 100 % som jeg vanligvis pleide, men på jobb skulle jeg. Kun en dag "skulket" jeg jobben - for å hente meg inn igjen.

Tror moralen er litt forskjellig rundt om. Flere andre på jobben min sykmeldte seg i lengre perioder pga svangerskapskvalme.

Gjest Men det er min mening
Skrevet

Nei ærlig talt, graviditet som gjør at en blir så sliten og kvalm at en trenger en dag å hente seg på er da ikke skulking.

Da jeg var gravid var jeg så dårlig, men tvang meg på jobb hver dag... selv om jeg følte jeg ikke gjorde jobben min 100 % som jeg vanligvis pleide, men på jobb skulle jeg. Kun en dag "skulket" jeg jobben - for å hente meg inn igjen.

Tror moralen er litt forskjellig rundt om. Flere andre på jobben min sykmeldte seg i lengre perioder pga svangerskapskvalme.

''Nei ærlig talt, graviditet som gjør at en blir så sliten og kvalm at en trenger en dag å hente seg på er da ikke skulking.''

Jeg var også borte fra jobb noen dager grunnet kvalme og slitenhet da jeg var gravid forrige gang. Men da var jeg faktisk så kvalm og så sliten at det ikke kunne falt meg inn å dra på restautant eller noe annet.

Gjest mammamiaaa
Skrevet

Greit nok. Jeg er ikke sur på at jeg får høre at folk mener at det var forkastelig av meg.

Jeg er på mange måter enig. Jeg bare forklarer litt om hvorfor jeg gjorde det, og hva jeg tenkte.

Den sykedagen din kan jo ha forebygget at du ble utbrent og kanskje hadde endt opp med en langvarig sykemelding.

Jeg hadde ikke turt å gjort som du gjorde på sykedagen av frykt for å bli ferska av kolleger...

Gjest Spekepølse
Skrevet

Da tror jeg du er den eneste.

Jeg syntes jo forsåvidt selv at det var "skulking" - i den forstand at jeg var fysisk i stand til å gå på jobben.

Skulking for meg er om man tar seg fri fordi man heller vil gjøre noe annet.

Om formen er dårlig så er det en grunn til at man tar fri, enten den er lovlig eller ikke.

Jeg kan heller ikke se at jeg er den eneste som mener at det er greit at du tar deg fri... og poenget er vel egentlig ikke hva man kaller det (skulk eller ikke skulk) men at det er greit at du tar deg fri.

Skrevet

Jeg har dessverre vært så mye syk i min arbeids"karriere" at det og ta ekstra dager utenom har vært helt uaktuelt. Det er nok mange som har trodd jeg har skulket, derfor synes jeg det er litt leit når andre faktisk gjør det.

Akkurat nå har jeg min andre lungebetennelse i år, det kommer på toppen av migrenen jeg hadde i går og i forrige uke og bekkenbetennelsen jeg hadde for tre uker siden eller så. For ikke å snakke om den brukne tåa og den forstuede ankelen jeg har hatt tidligere i år ;)

Som du skjønner... Hadde jeg hatt en arbeidsgiver akkurat nå, så hadde jeg blitt uglesett for lenge siden. Og slikt er kjipt.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Synes å skue enormt mye prektighet i mange av innleggene under.

Som sagt, synes jeg det er helt greit det du gjør.

Alt dette med hvor syk man må være er jo helt avhengig av hvilken jobb du har.

de fleste som er syke har uansett godt av å komme seg ut.

Gjest jamvold
Skrevet

Synes ikke det er forsvarlig å ta fri fra jobben om man bare er litt sliten. Greit for deg, men tenk på dine arbeidskolleger som kanskje får dobbelt opp med arbeid. På min arbeidsplass vil en person vekk gi oss andre mye ekstra arbeid og det er ikke gøy.

Det er selvsagt ok om man er virkelig syk en dag eller to, men bare fordi man er utslitt? Den blir for drøy for meg.

Skrevet

''Eller er jeg bare et eksempel på en bortskjemt illojal arbeidstaker som utnytter velferdsstaten?''

Ja, jeg synes i grunnen det. Hvis alle som er litt slitne i morgen tar seg en sykedag stopper Norge opp. Man må presse seg litt. Hva gjør du når du er i midten av femtiåra og kanskje er sliten hver morgen?

candyqueen_83
Skrevet

Når jeg var nygravid med den første spydde jeg opp all maten og gikk ned 3 kilo. Senga var noen dager eneste alternativ.

Men å skulke jobben fordi man trenger tid til seg selv er en syltynn grunn for å holde seg hjemme.

Du får ikke mer tid til deg selv når du får enda et barn.

Synes i grunnen det er veldig rart at du kan bli så sliten av å bare ha _ett_ barn og passe på alene en helg.

Enig i denne. Hva når neste barn kommer?Det blir dobbelt så ille.

Skrevet

Synes å skue enormt mye prektighet i mange av innleggene under.

Som sagt, synes jeg det er helt greit det du gjør.

Alt dette med hvor syk man må være er jo helt avhengig av hvilken jobb du har.

de fleste som er syke har uansett godt av å komme seg ut.

Det er ikke prektighet, tror jeg. Det er god arbeidsmoral og forståelse av ens egen rolle i det store maskineriet. Du har selvsagt rett i at typen jobb har mye å si for hvor syk en skal være for å være syk, da. Er man hjernekirurg kan man ikke være sliten, kvalm og uvel på jobb, men sitter man på kontor bør det gå greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...