Gå til innhold

Skulke jobben

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Nå svarer jeg utfra min egen "moraltenkning" og ikke noe annet. Ikke ta det som noen fordømmelse av hva du gjorde, jeg oppfatter deg som ganske pliktoppfyllende.

Jeg synes ikke det er skulk å være borte fra jobben når man er helt ute av form og egentlig ikke i stand til å yte noe der. Slike tilfeller kan oppstå dersom man er gravid og kvalm, har hatt en søvnløs natt, gjennomgår helt spesielle påkjenninger osv., og jeg forutsetter at det skjer svært sjeldent (vi snakker altså ikke om de som har så store svangerskapsplager at de virkelig er syke).

Men i slike tilfeller mener jeg at man bør holde seg hjemme (unntak for å levere barn som ellers ville ødelagt hele sykedagen, og for å oppsøke lege, apotek eller annet direkte relatert til problemene). Jeg ville ikke benyttet dagen til noe som helst som jeg ikke ville sjefen skulle se at jeg gjorde.

Enig.

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

19

• Bookworm

6

• Lillemus

3

• trollemor;o)

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville ringt jobben og hørt om jeg kunne ta en feriedag eller avspaseringsdag.

Hadde du vært helt nedkjørt, kunne en sykedag forklares, men jeg kaller det ikke nedkjørt når du har overskudd til å dra ut å spise og få massasje.

Tror egentlig en slik dag er lurt, og kanskje har du til og med forebygget en sykemelding, men synes som sagt man skal ta slikt av "egen konto".

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Så lenge du ikke var for syk til å gjøre ærend og spise ute etc, så synes jeg du kunne vært på jobb.

Sykedager er for sykdom.

fuji1365380447
Skrevet

''Eller er jeg bare et eksempel på en bortskjemt illojal arbeidstaker som utnytter velferdsstaten?''

Ja, jeg synes i grunnen det. Hvis alle som er litt slitne i morgen tar seg en sykedag stopper Norge opp. Man må presse seg litt. Hva gjør du når du er i midten av femtiåra og kanskje er sliten hver morgen?

''Hva gjør du når du er i midten av femtiåra og kanskje er sliten hver morgen?''

Da er jeg i allefall forhåpentligvis ikke gravid og har ikke en toåring rundt beina.... ;-)

fuji1365380447
Skrevet

Synes ikke det er forsvarlig å ta fri fra jobben om man bare er litt sliten. Greit for deg, men tenk på dine arbeidskolleger som kanskje får dobbelt opp med arbeid. På min arbeidsplass vil en person vekk gi oss andre mye ekstra arbeid og det er ikke gøy.

Det er selvsagt ok om man er virkelig syk en dag eller to, men bare fordi man er utslitt? Den blir for drøy for meg.

Det gikk ikke uttover noen at jeg tok en sykedag. Jeg har en veldig selvstendig jobb der jeg styrer det meste selv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Hva gjør du når du er i midten av femtiåra og kanskje er sliten hver morgen?''

Da er jeg i allefall forhåpentligvis ikke gravid og har ikke en toåring rundt beina.... ;-)

Det vil alltid komme dager som den du beskrev.

Feks du har glade tenåringer som har ferie- og ser og ler høyt av TV utover kvelden/natta. Dvs du får lite søvn...Dag etter dag etter dag... for ungdommene har lengre sommerferie enn deg.

Feks når yngstemann pluselig får mareritt mange netter på rad- i alder av 10. Eller ikke får sove før nærmere 24 flere kvelder pga nifse tanker...

Eller det er dugnad i fotballklubben mandag, møte i 6. klasse tirsdag, og kakebaking til lotteriet som du også skal selge loddene for, og så skal ungene selvsagt på fotball- og/eller svømmetreningen, og for ikke å forglemme musikktimen. Alt dette må selvsagt gjøres etter jobb. Ikke glem husarbeid og lekselesing oppi det hele.Ja- da kan man også bli sliten.

Du får bare en smakebit nå, gravid og med to åring.

.

Gjest mora2
Skrevet

Alle har vel skulket en gang....

Med sikkert enda dårlige grunner enn dette...

Men jeg ville nok ikke frest så mye rundt...

Når jeg var syk eller borte fra jobb, var jeg livredd noen skulle se meg utendørs...Om det så var på apoteket for å hente medisiner, synes jeg det var forferdelig flaut om jeg skulle treffe på noen... Men det er meg da..

Skrevet

Nei, men du er lik forbaska sliten, og de vil du oppleve å være mange ganger i løpet av livet. Mulig du synes jeg er krass, men når jeg hører om folk som er "slitne" og skulker jobben for så å løpe rundt på byen og gjøre alt mulig rart, da blir jeg irritert. Hvis man er så sliten at man ikke orker å jobbe skal man da for svarte holde seg hjemme og hvile. Orker man å fly rundt sånn er man ikke utslitt.

Gjest minnah
Skrevet

Skulle du først skulke burde du holdt deg hjemme, syns jeg. Såå sliten er man ikke om man orker å fly rundt ordne både det ene og det andre man ikke rekker ellers.

Gjest minnah
Skrevet

Greit nok. Jeg er ikke sur på at jeg får høre at folk mener at det var forkastelig av meg.

Jeg er på mange måter enig. Jeg bare forklarer litt om hvorfor jeg gjorde det, og hva jeg tenkte.

"Jeg er på mange måter enig. Jeg bare forklarer litt om hvorfor jeg gjorde det, og hva jeg tenkte."

jeg skjønner heller ikke formålet med innlegget. Hvor vil du? Få bekreftet at dette var ok gjort så det kan lette på samvittigheten din..? Ikke frekt ment, jeg bare forstår ikke poenget.

Gjest prust
Skrevet

Jeg må si meg enig med de fleste her, at dette inngår i begrepet skulk.

Jeg har vært dønn sliten mange ganger, men tror faktisk ikke jeg har skulket/tatt en fridag - men jeg har stort sett jobbet 60-70% de årene jeg har hatt barn (med unntak av noen perioder der jeg jobbet 100%) - og det har jo hjulpet til å kunne ta det litt med ro innimellom.

fuji1365380447
Skrevet

"Jeg er på mange måter enig. Jeg bare forklarer litt om hvorfor jeg gjorde det, og hva jeg tenkte."

jeg skjønner heller ikke formålet med innlegget. Hvor vil du? Få bekreftet at dette var ok gjort så det kan lette på samvittigheten din..? Ikke frekt ment, jeg bare forstår ikke poenget.

''jeg skjønner heller ikke formålet med innlegget. Hvor vil du? Få bekreftet at dette var ok gjort så det kan lette på samvittigheten din..? Ikke frekt ment, jeg bare forstår ikke poenget.''

Jeg ville høre hva folk tenker om dette temaet. Og det har jeg oppnådd.

Gjest minnah
Skrevet

Det gikk ikke uttover noen at jeg tok en sykedag. Jeg har en veldig selvstendig jobb der jeg styrer det meste selv.

og da får du ikke lønn heller?

• 3 uker senere...
Gjest det var skulk
Skrevet

Jeg hadde et tøft svangerskap sist gang jeg var gravid, og var mye sykemeldt.

For å være helt ærlig så er min tankegang at det er bedre å ta en fridag for å hente meg inn litt, enn å risikere å bli sykemeldt tidlig i svangerskapet....

Alle kan ikke tenke slik; da hadde mange vært borte fra jobben ofte.

Jeg mener du burde vært på jobb, og du hadde da energi til andre ting?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...