Gå til innhold

Uskyldig sommerjobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Pass av hund
Skrevet

Jeg er ikke glad i å sende vår hund på kennel. Tenker derfor at det kan være den perfekte jobben for vår tenåring. Tenker at tenåringen kan passe en hund om gangen og lufte den og passe på den som en del av familien vår, mens eierne er borte.

Men hva hvis hunden plutselig må til dyrlege eller noe slikt? Bør vi ordne kontrakt om at passet er på eget ansvar. At vi bringer til dyrlege ved behov, men at vi må forsikringsnr hvis det skulle skje noe.

Eller er det jeg som tenker alt for mye på alt som kan skje....

Jeg vil bare ikke stå der i den sitasjonen at vi betaler flere tusen, og en eier som ikke vil betale det tilbake senere.

Skrevet

Mange hunder er forsikret mot veterinærutgifter. Men disse pengene er det selvsagt eier som evt må kreve tilbake...

Hva med å ta et slags depositum ( f.eks kr 2.000,-) som kan fungere som "nød-kapital" hvis du blir nødt til å ta med hunden til veterinær?

Hvis du ikke får bruk for pengene, får eieren dem tilbake når de henter hunden.

Gjest Tatjana
Skrevet

Det er jo bra at du tenker på alt som kan skje, så slipper du å stå der og lure senere :-). Jeg er hundeeier selv, men har ingen gode råd til deg i denne situasjonen.

Jeg skal faktisk være så ærlig å si at jeg ville nølt med å overlate min hund til en "tilfeldig" tenåring i ferien. Hva om tenåringen ikke mestrer hunden? hva om h*n slipper bikkja løs og den stikker av og blir skadet? Hva om... Som du skjønner, jeg tenker også på alt som kan skje :-).

Derfor setter vi alltid igjen bikkja hos familie. Kan de ikke ha den, blir det kennel. Der er forsikringene i orden, de har det som jobb og bikkja får godt stell.

Gjest Pass av hund
Skrevet

Det er jo bra at du tenker på alt som kan skje, så slipper du å stå der og lure senere :-). Jeg er hundeeier selv, men har ingen gode råd til deg i denne situasjonen.

Jeg skal faktisk være så ærlig å si at jeg ville nølt med å overlate min hund til en "tilfeldig" tenåring i ferien. Hva om tenåringen ikke mestrer hunden? hva om h*n slipper bikkja løs og den stikker av og blir skadet? Hva om... Som du skjønner, jeg tenker også på alt som kan skje :-).

Derfor setter vi alltid igjen bikkja hos familie. Kan de ikke ha den, blir det kennel. Der er forsikringene i orden, de har det som jobb og bikkja får godt stell.

Jeg hadde likt det bedre at min hund bodde hos en familie istedenfor en kennel. Men det må jo være noen du stoler på.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og på en kennel vet man jo at hunden tas hånd om hundekyndige.

Gjest Pass av hund
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og på en kennel vet man jo at hunden tas hånd om hundekyndige.

Det er ikke med god følelse man leverer en "sofahund" til kennel. Hvor den sitter i bur i et hus fylt med andre hunder. Den blir ikke gått tur med, men de har luftegårder hvor de får være ute på dagen.

Gjest Pass av hund
Skrevet

Mange hunder er forsikret mot veterinærutgifter. Men disse pengene er det selvsagt eier som evt må kreve tilbake...

Hva med å ta et slags depositum ( f.eks kr 2.000,-) som kan fungere som "nød-kapital" hvis du blir nødt til å ta med hunden til veterinær?

Hvis du ikke får bruk for pengene, får eieren dem tilbake når de henter hunden.

Da tror jeg at det blir så komplisert at de ikke vil gjøre det.

Gjest Pepperti
Skrevet

Komplisert? Hva i alle verdens dager er komplisert med det løvinne71 skisserte? Det er jo ikke snakk om å opprette en depositumskonto e.l.

Gjest Pepperti
Skrevet

Komplisert? Hva i alle verdens dager er komplisert med det løvinne71 skisserte? Det er jo ikke snakk om å opprette en depositumskonto e.l.

Gjest Pass av hund
Skrevet

Da krever du mer enn det de gjør på hundekennel. Jeg hadde ikke bare lagt igjen 2000 kroner.

Skrevet

Jeg synes det er ryddig å si fra på forhånd at ved behov for tilsyn hos veterinær, så må eier betale for dette.

Skrevet

Det er svært varierende kvalitet på det tilsynet som gis på kennel. Mange hunder tåler kun svært korte opphold i slike omgivelser i følge vår hundetrener.

Skrevet

Da krever du mer enn det de gjør på hundekennel. Jeg hadde ikke bare lagt igjen 2000 kroner.

Jeg er enig med deg. Dessuten anser jeg folk flest for å være ærlige og ryddige nok til å ønske å gjøre opp for seg dersom det blir nødvendig å bruke veterinær. Derimot hadde jeg mislikt å bli bedt om noen form for forhåndsgaranti ; hadde jeg stolt nok på dere til at jeg hadde betrodd dere hunden min, så hadde jeg nok forventet en viss tillit i forhold til meg selv også.

Skrevet

Nå er vi meget fornøyd med "vår" kennel, så det hadde ikke vært aktuellt. Men hvis vi måtte ty til noe slikt, så ville vi iallefall at den som passet hunden, ringte oss for å konferere hvs om skulle gjøres, og at hunden ble bragt til en dyrlege som kjenner hunden. Og hvis det er snakk om store summer, ble man først enig om hva som skal gjøres. Vi betaler selvfølgelig for behandling av vår hund, så lenge vi blir tatt med på råd.

Skrevet

Sett opp en kontrakt... og forhold dere til den.. det tror jeg de fleste hunde eiere skjønner:) Virker jo også mere ryddig for eier å gi fra seg hunden til en privatperson de ikke kjenner...

Men så hører man masse skrekk historier fra kenneler også..

Og hos en familie får de jo masse kjærlighet og stell, så de tjener jo på å ha hunden hos noen som har tid til den :)

Skrevet

Neivel. men nå var det liksom den "økonomiske risikoen" du var bekymret for da...

Og det finnes jo ikke så mange andre måter å gardere seg mot dette, enn å sørge for å få pengene på forhånd.

Dermed var en depositums ordning, det eneste alternativet som falt meg inn for å eliminere/redusere den økonomiske risikoen.

Ellers må du nok bare slå deg til ro med at du ikke kan ta høyde for alle eventualiteter, og at det i "worst case scenario"

kan oppstå et problem.

Du bør ihvertfall sette som et kriterie at hundene du passer skal være forsikret for veterinær utgifter.

Lag også en skriftlig avtale med eieren, om at du har tillatelse til å ta med hunden til veterinær ved behov.

Noe mere får du egentlig ikke gjort...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...