Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid28år

Hei!! Jeg er 163 høy og veier 57 kg så er ikke overvektig. Men jeg er en skikkelig godtegris. Har vært det lenge. Prøver å slutte, men er ikke så lett. Nå er jeg gravid ( 5+4 uker) Har under graviditeten spist en del is, kaker og godteri. Jeg vet man ikke skal spise så mye sukker - spesielt ikke når man er gravid. Spørsmålet mitt er, hvis jeg slutter å spise alt dette sukkerholdige, og har en variert og sunn kost ( Ikke slanking) så tror jeg at jeg kommer til å gå ned i vekt. Jeg går i tillegg lange turer med hunden hver dag og har tenkt å begynne å sykkle. Jeg har hørt at man ikke skal slanke seg under en graviditet fordi da går alle avfallstoffene rett til fosteret. Er litt forvirret på dette. Det høres jo helt logisk ut at å spise sunt, være aktiv og kutte ut mest mulig sukker er det beste for både meg og babien, men er det da i dette tilfellet skadelig for babien hvis jeg går ned i vekt.? Og da skriver jeg igjen, at jeg ikke mener at jeg skal slanke meg, bare kutte ut sukker. Et annet spørsmål. Det at jeg har spist en del sukkerholdige ting så tidlig i graviditeten, har det i noen grad påvirket babien?? Hvorfor er det så skadelig å spise sukker? Hva er skaden man kan påføre barnet / fosteret? Jeg spiser ellers havregrøt eller omelett til frokost, brød eller salat til lunch, kylling, fisk, pasta, ( noen ganger pizza) til middag. Jeg tar multivitamin, folat og omega 3 piller hver dag. Pluss en del frukt og grønt i løpet av dagen. Er litt forvirret og er redd jeg har ødelagt noe for babien? I tillegg et lite spørsmål til, vet du om det er det skadelig å bruke selvbruningskrem under graviditeten? Takker for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308863-graviditet-og-sukker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog

Kjære deg

Takk for gode spørsmål! For å ta dette med vektreduksjon under svangerskapet først. Du har helt rett i at man fraråder vektreduksjon når man er gravid, selv for kvinner som er overvektige ved starten av graviditeten. Grunnen er todelt:

- for det første kan det være vanskelig å få dekket det økte behovet for vitaminer, mineraler, proteiner, og andre næringsstoffer dersom energiinntaket begrenses.

- for det andre har man sett lavere fødselsvekt hos barnet dersom mor går lite opp i vekt under svangerskapet.

Når det gjelder ditt kosthold vil en kostomlegging til mindre sukkerholdige varer gjerne innebære et høyere inntak av mikronæringsstoffer, samt et lavere inntak av energi. Det er altså kun det siste argumentet om tilstrekkelig vektoppgang for barnet som gjør at du bør forsøke å opprettholde energiinntaket. Dette kan du gjøre på andre måter enn gjennom sukker. Tillat det litt andre typer snack der du før hadde sukkervarer. Nøtter, avokado, en fersk brødskive med majonessalat - alle energitette, men sunne matvarer. De er rike på fettsyrer av den sunne typen (enumettet og flerumettet). Legg inn et lite kveldsmåltid også (om ikke middagen er svært sen), slik at du spiser jevnt hver 3-4 time igjennom dagen. Dersom du til tross for sukkerkutt går normalt opp i vekt kan du selvfølgelig se bort i fra disse rådene. Ditt normale kosthold høres i seg selv sunt og bra ut.

Så til sukker. En undersøkelse fra Ullevål sykehus viste for noen år tilbake at et høyt sukkerinntak (over 50 gram om dagen) kunne øke risikoen for svangerskapsforgiftning. Dette er en god grunn til å begrense inntaket. Ellers er det jo slik at det er vanskeligere å kontrollere vekta med et høyt sukkerinntak, samt at næringstettheten i kosten lett blir lav.

Ut over dette er det jo ikke farlig å spise mindre mengder sukker. Du behøver altså ikke å henge deg opp i om det er litt sukker i en yoghurt, kornblanding, ketchup eller liknende. Det er godteriet, brus, saft og kaker som er det som drar mest sukker, og derfor bør begrenses. Det er ellers veldig fint at du har tatt et bevisst valg i forhold til dette så tidlig i svangerskapet. Da har du ingenting å bekymre deg for i forhold til barnets helse.

Tilslutt angående selvbruningskrem. Dette er jo slett ikke mitt fagområde, men jeg vet i hvert fall at det ikke finnes noen offentlige advarsler i forhold til slike kremer. Dermed burde dette være noe du trygt kan bruke.

Med beste hilsen

Vibeke Landaas

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308863-graviditet-og-sukker/#findComment-2519722
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...