Gjest føler meg fattig Skrevet 17. juni 2008 Skrevet 17. juni 2008 Jeg er ikke flink med økonomi. Det gikk greit som student, da har man jo ikke mange regninger. Hadde matutgifter og husleie. Da var regnestykket enkelt. Nå er alt blitt skikkelig vanskelig. Vi har studielån, boliglån, utgift på bil, strøm og diverse som følger med et hjem. En stor del av inntekten vår går med på renter og avdrag på boliglån. Jeg er bekymret for at resten ikke vil dekke alle regningene. Jeg har helt vondt i magen. Skulle ønske vi ikke hadde kjøpt. Det føles ikke godt å sitte her hjemme og være redd. Får vondt i magen av å hente posten. Vi har alltid klart å betale regninger, aldri hatt tom konto. Men nå tror jeg vi er en av de som har driti oss ut. Tror vi har lånt over evne. Jeg synes det er umulig å prøve å få oversikt over intekt/utgift, siden de største regningene kommer i kvartalet. Vi må selvsagt spare de andre månedene. Jeg har sagt til samboeren min at jeg er bekymret og at vi må sette oss ned sammen og se på økonomien. Jeg føler at han tar så lett på det. Han sier bare at det går bra, vi klarer det. Nå er det ikke sånn at vi har kjøpt den svære flotte villaen midt i byen. Det er en forholdsvis rimelig leilighet. Men vi har lav lønn begge to. Samboeren min mener at såpass med plass og standard må vi ha. Jeg vil jo gjerne det jeg også, men ikke hvis vi ikke har penger til å leve. Jeg er voksen og kunne satt foten ned når vi skulle kjøpe. Jeg var usikker. Jeg følte jeg mistet kontrollen. Samtidig ville han så gjerne ha et fint sted å bo, og jeg ville at han skulle være fornøyd. Nå er jeg redd det vil bli krangling, og at han vil tenke at det er kjipt å være sammen med meg som tjener så dårlig. 0 Siter
Solbæra Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Du må få med deg samboeren og få satt opp en oversikt over inntekter og utgifter. Fordel dette over året slik at dere ser hvor mye dere til enhver tid kan bruke. Å være bekymret over økonomien er ingen god følelse. Får dere laget en god oversikt som dere kan leve etter så forsvinner nok klumpen i magen også. Lykke til. 0 Siter
Speak Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Sett deg ned å få en oversikt over alle regninger som kommer i løpet av et år. Inkl. huslån og alt. Del summen på 12 mnd. Dette beløpet setter du inn på en "regningskonto" hver mnd. De pengene som er igjen da må dekke mat, klær, fornøyelser osv. På den måten vil du alltid ha penger til regningene som kommer. Sett gjerne at noen få hundrelapper ekstra slik at regningskontoen vokser sakte men sikkert. Denne "forsikringen" kan du bruke i nødstilfeller når bilen ryker osv. 0 Siter
laban Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Sett opp et fast trekk fra lønnskontoene deres (begges) til en regningskonto hver måned, slik at dere aldri "ser" de pengene. Da er det enklere å ikke bruke det man egentlig burde spare til f.eks. neste kvartalsregning. Beløpet finner dere ved å lage et budsjett slik Speak beskriver. Bruk kvitteringer og kontoutskrifter fra tidligere og beregn hvor mye som minimum må trekkes pr. måned. Sett av en del av feriepengene nå, hvis dere får noen. Venn dere til å unngå impulsshopping, bruk lister og planlegg. Er det noe dere trenger til leiligheten, så vent til det blir salg. Man må ikke ha alt nytt med én gang man har etablert seg. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Dere må helt klart ha et budsjett. Det hadde jeg alltid tidligere da jeg hadde trangere økonomi; da var jeg stort sett forberedt på hvilke måneder det ble trangt. Sett inn alle forventede regninger i budsjettet på den måned du vet de kommer, og før også inn forventede inntekter, så får du et slags bilde. Også lurt å opprette en regningskonto, der du setter over et beløp som minst er tilstrekkelig stort til å dekke alle faste regnigner, så betales regninger derfra. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Opprett flere kontier, ha det på nettbank så du har god oversikt. Summer alle faste regninger for et år, og del på 12. Overfør så dette beløpet over til en regningskonto (der dere ikke har noe kort knyttet til) hver mnd. På nettbank kan man legge inn en fast overføring en viss dato i hver mnd. Da vil dere alltid ha penger til de faste regnigene som kommer, og det er lettere å se hvor mye som kan brukes til vanlig forbruk pr mnd. 0 Siter
Gjest felles prosjekt Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Noen regninger som kommer årlig eller kvartalsvis, kan du, mot et lite gebyr, be om at kommer månedtlig. Det kan være greit hvis du føler det gir bedre kontroll. Bare ring og spør. I tillegg har du fått gode råd her. Opprett en egen regningkonto, hvor det settes inn automatisk en sum de datoene dere får lønning. Denne summen bør dekke budsjetterte utgifter, sett dere ned og regne ut hva disse er. Regninger som ikke kommer hver måned, regner dere ut en ca månedspris på slik at det samler seg opp nok penger til å dekke disse når de kommer. Trekk noen hundrelapper ekstra fra hver, for å lage en buffer. Etter noen måneder kan dere justere trekkene, kanskje dere må sette over mer, kanskje mindre. Bruk en bank hvor det er gratis å opprette flere slike kontoer, så kan dere ha en for andre utgifter også, feks en konto for klær og utstyr til barna (med et tilhørende kort, som den som som regel kjøper slike ting bruker til dette). Dere kan ha en konto til mat og husholdning også hvis det gir deg mer ro i sjelen. Så kan dere heller slå disse sammen igjen når du føler du har bedre kontroll / oversikt. Økonomiske frustrasjoner er hovedårsaken til problemer i forhold / ekteskap, så mannen din er nødt til å ta det alvorlig og hjelpe til med å skafe en fullstendig oversikt. Ha heller et litt rigid sytem de første årene med huslån, til dere bege føler dere komfortable med utgifts- og inntekstnivå. Dere bør sitte igjen med omtrent samme mulighet til personlig forbruk, slik at ikke den ene har en helt annen levestandard enn den andre. Det kan være "gøy" å spinke å spare en periode for å få råd til å bo der man vil osv, men da må det være et felles prosjekt, og ikke slik at den ene føler seg alene om ansvaret. Det er helt naturlig at feks noe av feriepengene eller halv desemberskatt, går med til å lage en buffer på regningskontoen som man kan tære på resten av året, de første årene etter man har etablert seg. Så får heller den fine ferien eller de dyre julegavene komme når man har fått hodet over vannet etter nopen år. 0 Siter
Gjest Almost been there done that Skrevet 18. juni 2008 Skrevet 18. juni 2008 Mange bekymrer seg over økonomien hele tiden. Du er ikke alene Dersom du lager et budsjett og dere klarer å holde det vil du føle deg bedre og ha mer oversikt. Jeg synes denne måten er grei: Sett opp et budsjett for hver måned i året. Bortsett fra at de variable utgiftene(de som ikke kommer hver mnd) regner du ut hva det blir pr må ned. Så overfører du sum variable utgifter til en konto for disse. En konto for månedlige utgifter, hvor også lønna kan komme inn. En konto for forbruk, det dere synes dere kan bruke i måneden. Her må også de uventede ubdudsjetterte regningene komme fra. En konto for mat, her må du velge om du vil overføre faste datoer i mnd, eller en gang i mnd. Dersom dere får problemer, skal du ha krav på økonomisk rådgivning fra din kommune. Det er en del dere kan gjøre før dere må selge....som å forlenge lånet til maks antall år, eller binde renta. I vår familie bruker vi mye penger på mat og impulskjøp. Jeg vurderer faktisk å legge kortet igjen hjemme. En annen ting er å handle inn mat en til to ganger i uke, og være flink til å ta opp fra fryseren kvelden før. Her er noen tips: http://www.botorget.no/index.php?mdl=article§ion=read&id=63 http://www.dinside.no/php/art.php?id=117876 Dersom du/dere har lav inntekt er det noe du kan gjøre med det? Ta ekstrajobb, eller forsøke å få bedre betalt jobb? En mulighet ut av dårlig økonomi er jo å øke inntekten sin. Husk at boliger øker på lang sikt uansett, ellers kan du kalle meg for en krakk =) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.