Gå til innhold

Hva slags øl liker dere best?

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

De siste årene har vi drukket en del rødvin, og er blitt mye mer bevisste på hva vi liker og hva vi ikke liker - og det er morro.

Nå har jeg lyst til å bli litt mer kjent med ulike typer øl også :-) Synes øl er godt til salt mat (f.eks. smalahove og spekekjøtt) og reker.

Har frem til nå kjøpt lyst øl - gjerne CB, Carlsberg, Ringsnes (vanlig) osv - men har såvidt begynt å smake litt på mørkere øltyper, og det er spennende! Hadde en boks med Elefantøl (?) for noen uker siden, og det var kraftig og godt.

Så - hva skal jeg prøve når jeg liker litt kraftig øl - ikke nødvendigvis det mørkeste med mye "tjæresmak" - men altså ikke flatt lyst øl? Prøvde Newcastle her en dag, og det var greit nok, men smakte litt utvannet, mørkt øl, i forhold til en "Ale" jeg prøvde i Sverige.

Og er det noen forskjell på øl fra "tapp" og fra flaske/boks?

Sånn til vanlig er det jo veldig greit å kjøpe på boks - men er en ute, er det jo OK å kjøpe på tapp.

Hilsen øl-amatøren

Gjest prust
Skrevet

Aass Bayer er _veldig_ god da...... :-)

På hvilken måte er den god da? Har aldri smakt det ølet!

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er veldig glad i øl og liker best lager-/pils-typen. Men gjerne de med litt mer smak enn de typiske skandinaviske, f.eks. Grolsch og Stella d'Artois (kanskje favoritten).

Skrevet

Da skal du ta turen på Meny eller polet, og kjøpe noen flasker med Den Nøgne Ø. Det er et lite bryggeri på sørlandet som har vunnet topppriser over hele verden.

Det er ikke billig, men det er et øl for kjennere, ikke fylliker. Nesten alt de brygger går til export, men noe får du her i Norge.

http://www.nogne-o.com/

http://www.venneravno.com/

Gjest prust
Skrevet

Da skal du ta turen på Meny eller polet, og kjøpe noen flasker med Den Nøgne Ø. Det er et lite bryggeri på sørlandet som har vunnet topppriser over hele verden.

Det er ikke billig, men det er et øl for kjennere, ikke fylliker. Nesten alt de brygger går til export, men noe får du her i Norge.

http://www.nogne-o.com/

http://www.venneravno.com/

Det ølet har jeg faktisk smakt!!! Mannen min kom hjem med 3 sånne flasker her i vår :-)

Det var en spennende smak, muligens litt for mye tjæresmak før jeg helt var innstilt på det - men vi har ei flaske igjen, så den skal jeg jammen teste igjen til helga :-)

Gjest prust
Skrevet

Jeg er veldig glad i øl og liker best lager-/pils-typen. Men gjerne de med litt mer smak enn de typiske skandinaviske, f.eks. Grolsch og Stella d'Artois (kanskje favoritten).

Takk for tips. Har ikke smakt noen av de to.

Skrevet

Det ølet har jeg faktisk smakt!!! Mannen min kom hjem med 3 sånne flasker her i vår :-)

Det var en spennende smak, muligens litt for mye tjæresmak før jeg helt var innstilt på det - men vi har ei flaske igjen, så den skal jeg jammen teste igjen til helga :-)

Nøgne Ø har forskjellige typer øl, så du kan jo kjøpe en av hver type og se hva du liker best :)

Ellers er jeg en sucker for hveteøl. Erdinger og Paulaner er to favoritter. Men ligg unna Hoegaarden, den smaker oppvaskvann.

Skrevet

Selv foretrekker jeg lyst øl, og da helst sørlandspils. Men du etterlyser mørkere øl. Det ble snakk om øltyper i helgen som var og da sa min mann at det beste ølet han hadde smakt het Fosters. Grusomt navn, men den skal være mørkere og fyldig i smaken sier han. Hvor de selger dette vet jeg dessverre ikke.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er glad i øl, men ikke hvis det blir altfor mørkt og tungt. Prøv en eller annen for for Indian Pale Ale (IPA.):

http://en.wikipedia.org/wiki/India_Pale_Ale

Nøgne Ø som nick nevner har en Pale Ale-type, og Carlsberg har en som er knallgod: Semper Ardens First Gold India Pale Ale.

Gjest mora2
Skrevet

Jeg er glad i øl, men ikke hvis det blir altfor mørkt og tungt. Prøv en eller annen for for Indian Pale Ale (IPA.):

http://en.wikipedia.org/wiki/India_Pale_Ale

Nøgne Ø som nick nevner har en Pale Ale-type, og Carlsberg har en som er knallgod: Semper Ardens First Gold India Pale Ale.

Cb så klart! :0)

Gjest prust
Skrevet

Synes CB er godt hvis en er tørst, og bare vil "helle nedpå" - men det er ikke så sabla mye smak i det.....

*venter spent på reprimande fra mora2*

Gjest mora2
Skrevet

Synes CB er godt hvis en er tørst, og bare vil "helle nedpå" - men det er ikke så sabla mye smak i det.....

*venter spent på reprimande fra mora2*

*knytter nevene* ;0)

Jeg er ikke så veldig glad i når det smaker for mye, så sikkert derfor jeg liker CB best...

Det er også den eneste ølen jeg ikke blir dårlig av..

Skrevet

Jeg drikker

Aas pils og fatøl

Hansa pils og fatøl

+ sommer- og jule- og påskeversjonene til Aas og Hansa.

Jeg kan drikke annen øl også , men det er disse jeg foretrekker.

illuminatum
Skrevet

Jeg husker en episode fra da jeg var russ og vi var på Roligheten i Kristiansand. Det var stappfult av russ og vi hadde det kjempemoro.

Dessverre hadde vi gått tom for øl (Aass) og jeg måtte til den lokale kjøpmannen. Han hadde ikke annet enn CB og da i mangel av øl kjøpte jeg en kasse.

Da den falt dårlig i smak ble kassen stående utenfor russebilen hele natten. Stor var overaskelsen om morgenen når kassa fortsatt sto der. Enten hadde vi med en haug ærlige russ, eller så var det flere som ikke likte CB.

Gjest Tjorane
Skrevet

Prøv øl fra haandbryggeriet. Er et mikrobryggeri. Finnes på polet.

Ellers så er jeg glad i Aass Bayer og ikke minst Aass Pale Ale. Det siste ølet har en ettersmak av mørk sjokolade. Helt fantastisk øl.

Gjest mora2
Skrevet

Jeg husker en episode fra da jeg var russ og vi var på Roligheten i Kristiansand. Det var stappfult av russ og vi hadde det kjempemoro.

Dessverre hadde vi gått tom for øl (Aass) og jeg måtte til den lokale kjøpmannen. Han hadde ikke annet enn CB og da i mangel av øl kjøpte jeg en kasse.

Da den falt dårlig i smak ble kassen stående utenfor russebilen hele natten. Stor var overaskelsen om morgenen når kassa fortsatt sto der. Enten hadde vi med en haug ærlige russ, eller så var det flere som ikke likte CB.

He,he, det hørtes jo utrolig ut!

Må vært mange kristenruss der ;0)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg er ikke sånn veldig øl-glad, men om sommeren liker jeg iskald Heineken. Også synes jeg Newcastle brown ale er godt, men ikke så godt som Ruddle's county - men det er innmari dyrt, så det unner jeg meg bare en sjelden gang. :)

illuminatum
Skrevet

He,he, det hørtes jo utrolig ut!

Må vært mange kristenruss der ;0)

Kanskje det var slik det var? :-)

Gjest mora2
Skrevet

Kanskje det var slik det var? :-)

Jepp, finnes ingen andre mulige årsaker ;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...