Gå til innhold

Hvordan behandler man orkideer?

Anbefalte innlegg

Gjest gomle
Skrevet

Jeg liker ikke orkideere noe særlig, synes de er så spinkle og stilkete. Det er dessverre gjensidig, de liker ikke meg heller.. Men på jobb har jeg noen orkideer jeg har litt ansvar for å stelle, og det går dårlig. Hvordan skal man stelle orkideer?? De skal ha lite vann har jeg fått beskjed om, men jeg synes jeg vanner lite, og enda visner de og henger med hodet. Har noen noen gode råd så blir jeg veldig glad!!

Skrevet

Jeg kjøpte en orkide her om dagen, og fikk beskjed om å sette den i kjøkkenvasken og gjennomvanne den 1 gang i uka. La den stå litt så mesteparten av vannet renner ut igjen, før jeg setter den tilbake i potta.

Skrevet

De skal ikke stå i vann, men trenger faktisk en del vann. La de gjerne stå i bløtt noen minutter for å trekke godt til seg. La de tørke ut mellom hver gang. Det finnes også orkide-gjødsel. Vanlig blomsternæring skal du ikke gi dem.

Ellers bør du bare overse dem. Hjemme hos meg blomstrer de gjerne 3-4 mnd. i strekk. Og blomstrer igjen senere også. Når de er utblomstret klipper du stilken over 3. ledd. Da vokser det ofte ut ny blomsterstilk med en gang.

Gjest Elextra
Skrevet

De skal ikke stå i vann, men trenger faktisk en del vann. La de gjerne stå i bløtt noen minutter for å trekke godt til seg. La de tørke ut mellom hver gang. Det finnes også orkide-gjødsel. Vanlig blomsternæring skal du ikke gi dem.

Ellers bør du bare overse dem. Hjemme hos meg blomstrer de gjerne 3-4 mnd. i strekk. Og blomstrer igjen senere også. Når de er utblomstret klipper du stilken over 3. ledd. Da vokser det ofte ut ny blomsterstilk med en gang.

''Hjemme hos meg blomstrer de gjerne 3-4 mnd. i strekk. ''

Så om orkideen jeg fikk for tre måneder siden nå mister blomstene er ikke det fordi den ikke trives?

Mener å huske at jeg for et par år siden hadde en stor orkide som blomstret minst et halvt år.

Skrevet

''Hjemme hos meg blomstrer de gjerne 3-4 mnd. i strekk. ''

Så om orkideen jeg fikk for tre måneder siden nå mister blomstene er ikke det fordi den ikke trives?

Mener å huske at jeg for et par år siden hadde en stor orkide som blomstret minst et halvt år.

Nei, den trives nok. Men blomser blomstrer jo ikke evig. 3 mnd. blomstring må man nok være fornøyd med:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, den trives nok. Men blomser blomstrer jo ikke evig. 3 mnd. blomstring må man nok være fornøyd med:-)

Ok :-)

Gjest Syng med oss
Skrevet

De skal ha mye mer vann enn det folk sier. Det der med et eggeglass i uka osv. er bare tull. Jeg vanner orkideer som andre blomster, dvs en god slump vann et par/tre ganger i uka, og de stortrives hos meg. Jeg har en som har blomstret kontinuerlig i ett og et halvt år nå, og fortsatt kommer det nye knopper. Videre skal de ha lys, og bør stå i et vindu. Trekk tåler de ikke i det hele tatt, da detter blomstene rett av, så flytt dem godt unna når du lufter.

Skrevet

Min står i et lyst vindu som ikke har så veldig mye direkte sol (innenfor en overbygget veranda), vinduet er sørvendt. Planten får en god dæsj (1 dl?) vann annenhver uke eller noe. Den kvitterer med blomster 2-3 ganger i året. :o)

Skrevet

Jeg har ikke klippet av noen stilker på min, har hatt den i 3 år nå. Men nå har den ene stilken blitt gul så jeg antar den er ferdig og bør klippes nå.

Skrevet

Jeg har ikke klippet av noen stilker på min, har hatt den i 3 år nå. Men nå har den ene stilken blitt gul så jeg antar den er ferdig og bør klippes nå.

Dersom den er gul, så er den død. Dersom du hadde klippet den ned etter at den var ferdig med å blomstre så kan det hende at det hadde vokst ut en ny "blomsterstang" fra den gamle, og at du hadde fått nye blomster på denne:-)

Skrevet

Dersom den er gul, så er den død. Dersom du hadde klippet den ned etter at den var ferdig med å blomstre så kan det hende at det hadde vokst ut en ny "blomsterstang" fra den gamle, og at du hadde fått nye blomster på denne:-)

Den har kommet med flere blomsterstengler selv med de gamle på, den har en med masse knopper nå. :o)

Gjest mora2
Skrevet

Svigermor setter de under springen å spyler de en gang i uka.

Hun har orkideene i flere år, og de blomstrer hele tiden.

Skrevet

Den har kommet med flere blomsterstengler selv med de gamle på, den har en med masse knopper nå. :o)

Ja, det gjør du. Men om du klipper stengelen ved 3. ledd så kan du være heldig å få en ny en med en gang. (En som vokser ut fra den gamle stengelen) Det skjer oftest myyyye raskere.

Gjest minnah
Skrevet

De skal ha mye mer vann enn det folk sier. Det der med et eggeglass i uka osv. er bare tull. Jeg vanner orkideer som andre blomster, dvs en god slump vann et par/tre ganger i uka, og de stortrives hos meg. Jeg har en som har blomstret kontinuerlig i ett og et halvt år nå, og fortsatt kommer det nye knopper. Videre skal de ha lys, og bør stå i et vindu. Trekk tåler de ikke i det hele tatt, da detter blomstene rett av, så flytt dem godt unna når du lufter.

"Trekk tåler de ikke i det hele tatt, da detter blomstene rett av" der fikk jeg kanskje en forklaring på hvorfor orkidéene alltid har trivdes så godt hos meg før, mens etter at vi flyttet vil de ikke holde på blomstene.. Stakkars små, skal flytte dem med én gang :-)

Skrevet

Orkideer vil ha lys på røttene sine - så gjennomsiktige krukke til dem er nesten et must.

Står de i sola trenger de litt mer vann enn hvis de står i skyggen.

Står de i skyggen skal de ha ca 1 eggeglass med vann i uka.

Står de i sola gir du 1 eggeglass to dager i uka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...