Gå til innhold

jeg vil,jeg vil ,men får det ikke til

Anbefalte innlegg

Gjest cavin
Skrevet

oppgaven skal kunne løses på 30 min.HJELP! Jeg har prøvd nå i 2 timer!

oppgaven:

i en gate fins det fem hus i forskjellige farger.I hvert hus bor det en person med forskjellig nasjonalitet. Disse fem personer har vær sin favorittdrikk..røyker hver sitt bestemte sigarettmerke og har ett husdyr,av forskjellig rase.

Så kommer spørsmålet:

Hvem eier Hamsteren?

Fakta som bekjent:

Briten bor i det røde huset.

Svensken har en hund.

Dansken drikker te.

Det grønne huset står til venstre ved siden av det hvite huset.Eieren av de grønne huset, drikker kaffe.

Personen som røyker pall mall...har Fisk.

eieren av det gule huset...røyker dunhill.

Han som bor i midten, drikker melk.

Nordmannenbor i det første huset.

Han som røyker Blend bor ved siden av personen som har katt.

Personen som har Hester,bor ved siden av han som røyker dunhill.

Eieren som røyker blue master, drikker øl.

Hollenderen røyker Prince.

Nordmannen bor ved siden av det blå huset.

Og han som røyker Blend, har en nabo, som drikker vann.

ingen triks..er ren logikk.

må ha nasjolalitet, farge på huset...drikk...tobakk og dyr

dønnsliten..takknemlig om noen klarer denne

Lykke til!

Skrevet

Fikk en slik oppgave på høyskolen en gang. Fikk greie på at bare ca. 2% klarer å løse disse oppgavene. Det var jo kjempeartig ettersom jeg alltid klarer å løse dem.

MEN i dag har jeg ikke tid. Dessverre.

Tips: Du må sette opp en matrise over alle tingen du vet. Stryk over alle ledetrådene du har brukt. Da faller ting sakte men sikkert på plass.

Gjest cavin
Skrevet

Fikk en slik oppgave på høyskolen en gang. Fikk greie på at bare ca. 2% klarer å løse disse oppgavene. Det var jo kjempeartig ettersom jeg alltid klarer å løse dem.

Tips: Du må sette opp en matrise over alle tingen du vet. Stryk over alle ledetrådene du har brukt. Da faller ting sakte men sikkert på plass.

ha-haha( fortvilet latter) har prøvd alt! nå er det tomt her! uff. men takk du gadd å svare :-)

Skrevet

Det er best å sette opp sånne tanke spill i et skjema;)

Har løst masse sånne oppgaver og hatt rett på hver eneste en;)

Men nå har jeg ikke tid, skal til frisøren:)

Tinkebøtta
Skrevet

Jeg er på jobb og har heller ikke tid til å hjelpe deg, dessverre.

Husker jeg løste en tilsvarende oppgave en gang med å lage små papir lapper; en for hver variabel i hver kategori. Deretter kan du begynne å plassere lappene ut disse på et bord, hvor du "parrer" de tingene som henger sammen. Det skal kun være en mulig løsning som tilfredstiller alle kriteriene som er listet opp.

Gjest cavin
Skrevet

he? BARE 2% ????? . også fikk jeg denne oppgaven av min stemor? Hva i huleste tror hun at jeg klarer?eller driver hun narr med meg tro?

usj...nå skal jeg hevne meg!

Gjest cavin
Skrevet

Husker jeg løste en tilsvarende oppgave en gang med å lage små papir lapper; en for hver variabel i hver kategori. Deretter kan du begynne å plassere lappene ut disse på et bord, hvor du "parrer" de tingene som henger sammen. Det skal kun være en mulig løsning som tilfredstiller alle kriteriene som er listet opp.

nei! nå gidder jeg ikke mere! .-)))

( hysterisk nå) jeg er blitt lurt!

Hevnen er søt!

Gjest cavin
Skrevet

Hollenderen.

hollender???????

FARGE PÅ HUS?

HVILKEN DRIKK????

da er du en knupp...og en av de 2% i verden som klarer det!

Skrevet

hollender???????

FARGE PÅ HUS?

HVILKEN DRIKK????

Hollenderen bor i hus fire, som er grønt. Han drikker kaffe og røyker Prince. Det er ved siden av hus fem der svensken bor og det røde huset i midten der britten bor med sine fisker.

Skrevet

Jeg har løst denne eller en som er veldig lik en gang.

Satte opplysningene opp i et skjema.

Får ikke noe leselig ut av printeren min p.t., så jeg orker ikke forsøke nå.

Gjest cavin
Skrevet

hollender???????

FARGE PÅ HUS?

HVILKEN DRIKK????

den flygende hollender? he-he er ikke 1 april enda:-))))

Gjest cavin
Skrevet

Jeg har løst denne eller en som er veldig lik en gang.

Satte opplysningene opp i et skjema.

Får ikke noe leselig ut av printeren min p.t., så jeg orker ikke forsøke nå.

ikke jeg heller...har gitt opp! noen nevnte at 98% av verdensbefolkningen ikke klarte den!

så nå skal jeg hevne meg , på min stemor, som ga meg den oppgaven. Må bare finne på noe først:-)

Gjest Fasiten er....
Skrevet

Jeg kom fram til...

Hus nr 1:

nordmann

Gult

dunhill

vann

katt

Hus nr 2:

danske

Blått hus

blend

te

hest

Husnr 3:

Briten

Rødt hus

Pall mall

Melk

fisk

husnr 4:

hollender

Grønt

prince

Kaffe

hamster

Husnr 5:

svenske

Hvitt

Blue master

øl

hund

Skrevet

Jeg satt og tenkte det samme, små lapper med alle tingene på og det kan da ikke være noe stort problem. :o)

Gjest cavin
Skrevet

Jeg kom fram til...

Hus nr 1:

nordmann

Gult

dunhill

vann

katt

Hus nr 2:

danske

Blått hus

blend

te

hest

Husnr 3:

Briten

Rødt hus

Pall mall

Melk

fisk

husnr 4:

hollender

Grønt

prince

Kaffe

hamster

Husnr 5:

svenske

Hvitt

Blue master

øl

hund

Fantastisk! utrolig takknemlig.-))

Nå skal jeg erte stemoren min..litt slemt å jukse...men dette hadde jeg aldri klart!

Men klarte du det virkelig, helt allene?????? eller hadde du ett svar på lur? takk-takk

Gjest cavin
Skrevet

HE-HE hva tror du jeg har drevet med? Brukt opp en helt Blokk.-))) hadde ikke flere igjen.-))))

men nå vet jeg svaret!.-))))))

candyqueen_83
Skrevet

Jeg kom fram til...

Hus nr 1:

nordmann

Gult

dunhill

vann

katt

Hus nr 2:

danske

Blått hus

blend

te

hest

Husnr 3:

Briten

Rødt hus

Pall mall

Melk

fisk

husnr 4:

hollender

Grønt

prince

Kaffe

hamster

Husnr 5:

svenske

Hvitt

Blue master

øl

hund

Bommet på tre ting jeg. Kom frem til at nordmannen hadde hamster, briten hadde katt, og hollenderen hadde fisk. Resten hadde jeg likt som deg. :P

Gjest Fasiten er....
Skrevet

Fantastisk! utrolig takknemlig.-))

Nå skal jeg erte stemoren min..litt slemt å jukse...men dette hadde jeg aldri klart!

Men klarte du det virkelig, helt allene?????? eller hadde du ett svar på lur? takk-takk

Klarte den helt selv, tror ikke det tok 30 min engang;-)

Men jeg laget meg et skjema, og fylte ut en etter en, etter hva jeg fant ut... Litt som sudoku;o)

Skrevet

Jeg kom fram til...

Hus nr 1:

nordmann

Gult

dunhill

vann

katt

Hus nr 2:

danske

Blått hus

blend

te

hest

Husnr 3:

Briten

Rødt hus

Pall mall

Melk

fisk

husnr 4:

hollender

Grønt

prince

Kaffe

hamster

Husnr 5:

svenske

Hvitt

Blue master

øl

hund

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...