Gå til innhold

jeg vil,jeg vil ,men får det ikke til

Anbefalte innlegg

mariaflyfly
Skrevet

Jeg kom fram til...

Hus nr 1:

nordmann

Gult

dunhill

vann

katt

Hus nr 2:

danske

Blått hus

blend

te

hest

Husnr 3:

Briten

Rødt hus

Pall mall

Melk

fisk

husnr 4:

hollender

Grønt

prince

Kaffe

hamster

Husnr 5:

svenske

Hvitt

Blue master

øl

hund

Det kom jeg fram til også. :)

Skrevet

Fantastisk! utrolig takknemlig.-))

Nå skal jeg erte stemoren min..litt slemt å jukse...men dette hadde jeg aldri klart!

Men klarte du det virkelig, helt allene?????? eller hadde du ett svar på lur? takk-takk

Tips: Lag et skjema/ruteark, der du har en kolonne per hus og en linje per "ting", eks:

Kolonnene = 1, 2, 3, 4, 5

linjene nedover= farge, nasjonalitet, drikk, røyk, dyr

Så fyller du i etterhvert som du klarer å plassere opplysningene ved hjelp av eliminasjonsmetoden.

F eks så finner du ut at nordmannen bor i hus nr 1, da skriver du norsk på riktig sted i tabellen.

Nordmannen bor ved siden av det blå huset, dvs at hus nr 2 må være blått.

Han som bor i det midterste huset, altså hus nr 3, drikker melk. Da skriver du det i tabellen.

Det grønne huset skal stå til venstre for det hvite. Det betyr at disse to husene kan være hus 3+4 eller 4+5.

Men for å plassere riktig må du her ta med at han som bor i det grønne huset drikker kaffe. Da kan ikke det grønne huset være hus nr 3, for der bor det jo en melkedrikker! Ergo må det grønne huset være hus nr 4 og det hvite være hus nr 5.

Og så fortsetter du på samme måte til du har plassert alt. :-)

Ps: Hva sa svigermor, da? ;-)

Gjest EnSomHarPrøvd
Skrevet

jippi! klarte det uten å jukse!! Marsvinet bor hos hollenderen gitt! :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...