Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sliter veldig med vekten min og aner ikke hva jeg skal gjøre.. Har prøvd så si alt men klarer ikke og gå ned. spise mindre og trene fungerte ikke ble bare sliten i sinn og kropp. så prøvde jeg og spise mer og mosjon men da gikk jeg opp! er det noe som har noen forslag på hva jeg kan prøve? har prøvd nutrilett men den fikk jeg ikke ned! USJ! har noen en annen utvei en tabeletter? HJELP!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308976-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

BMI min ligger på 31.

Da er du ikke sååå overvektig, men det bør ikke bli mer, det har du helt rett i. :o)

Du bør spise 4 måltider om dagen + 1-2 mellommåltider som består av frukt og/eller grønnsaker. Frokost, lunsj, middag og kvelds. Du skal ikke slanke deg, men legge om den daglige kosten til noe du kan leve med resten av livet om nødvendig. :o) Men alt dette vet du sikkert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308976-vekt/#findComment-2517380
Del på andre sider

Gjest ViViola

Har du forsøkt å telle kalorier? Man får i seg veldig, veldig mye gjennom det som er beregnet som "sunn mat"; eksempelvis vanlig yoghurt, lettmajones, ris osv.

Jeg har nylig avsluttet Grete Roede-kurs, og ble sjokkert over hva (enkelte) matvarer egentlig inneholder. Så det ble en real vekker for meg, gitt, det kurset der (og ikke minst -12 kg)!

På GR-kurs regner man også ut sitt kaloribehov, slik at man får tildel en kalorimeny som er tilpasset sitt behov. Det er MYE mat - men mye mager mat.

Det kan også være at du er av disse som trenger lavkarbo-diett, men det kan Valnøtt fortelle mer om.

Lykke til, i alle fall!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308976-vekt/#findComment-2524237
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Valnøtt

Heisann.

Først av alt - hva spiser du da? Og hva har du forsøkt å gå ned på av mat?

Jeg lever med lavkarbomat og trives veldig godt med det. Spiser ikke mel, brød, ris, pasta eller poteter, men lever meget godt på egg, kjøtt og fisk samt grønnsaker.

Du har jo ikke så mange kiloene for mye, men kan jo justere litt, så da ville jeg tro det holder fint å bare legge om litt på maten og øke litt på treningen.

Hvis du gir meg et innlegg med en typisk dag med mat for deg, og nor om når på dagen du er sulten og evt hiver innpå litt samt hva du da spiser og lyster etter, så kan jeg godt se om jeg har noen konkrete forslag til deg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308976-vekt/#findComment-2529669
Del på andre sider

Heisann.

Først av alt - hva spiser du da? Og hva har du forsøkt å gå ned på av mat?

Jeg lever med lavkarbomat og trives veldig godt med det. Spiser ikke mel, brød, ris, pasta eller poteter, men lever meget godt på egg, kjøtt og fisk samt grønnsaker.

Du har jo ikke så mange kiloene for mye, men kan jo justere litt, så da ville jeg tro det holder fint å bare legge om litt på maten og øke litt på treningen.

Hvis du gir meg et innlegg med en typisk dag med mat for deg, og nor om når på dagen du er sulten og evt hiver innpå litt samt hva du da spiser og lyster etter, så kan jeg godt se om jeg har noen konkrete forslag til deg?

typpisk dag for meg er at jeg er sulten HELE tiden vil alltid ha noe og spise. Jeg spiser frokost ca kl 10.00. Og da spiser jeg brød meg eks leverpostei og majones og ost og skinke. så kommer middag mellom kl 15-17.00 og da er det enten pølser og mos eller kjøttkaker i brun saus og sånne ting. så spiser jeg kveldsmat imellom kl 21-23.00. Så småspiser jeg hele dagen blir aldrig mett på en måte. så spiser jeg mest middag da kan jeg hive innpå.. kanskje det lavkarbomat hadde vert noe meg jeg vet ingenting om det. Kan du hjelpe meg valnøtt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308976-vekt/#findComment-2531711
Del på andre sider

typpisk dag for meg er at jeg er sulten HELE tiden vil alltid ha noe og spise. Jeg spiser frokost ca kl 10.00. Og da spiser jeg brød meg eks leverpostei og majones og ost og skinke. så kommer middag mellom kl 15-17.00 og da er det enten pølser og mos eller kjøttkaker i brun saus og sånne ting. så spiser jeg kveldsmat imellom kl 21-23.00. Så småspiser jeg hele dagen blir aldrig mett på en måte. så spiser jeg mest middag da kan jeg hive innpå.. kanskje det lavkarbomat hadde vert noe meg jeg vet ingenting om det. Kan du hjelpe meg valnøtt?

Spis frokost tidligere og legg inn en god lunsj mellom frokost og middag, du kan ikke gå opptil 7 timer uten et ordentlig måltid, da er det ikke rart at kroppen sier fra. Spis litt færre pølser enn du pleier til middagen, dropp sausen og spis masse grønnsaker istedet! Ikke ihjelkokte gulrøtter, men f.eks. wokede grønnsaker (de i pose i frysedisken er greie nok, men kan ikke måle seg med ferske som du skjærer opp selv!).

Jeg pleier som oftest å ha en bit kålrot og en middels stor gulrot som jeg deler i passe store strimler (gulrota deler jeg ofte i tynne skiver med gulrotskrelleren), hakker så en bit purreløk, en bit paprika, en bit squash og noen ganger har jeg oppi litt ruccolasalat de siste sekundene. Steker/woker det i littegranne matolje i noen minutter. Nyyyydelig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308976-vekt/#findComment-2531714
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hei :-)

Det der hørtes veeeldig kjent ut!

Les en hel masse på lavkarbo.no eller du kan kjøpe eller låne på biblioteket boken "Slank med ketolyse".

Der lærer du hvordan du kan og skal spise deg god og mett, aldri være sulten og likevel gå ned i vekt.

Men man må jo være innstilt på å endre livsstil da - det er myyye jobb de første dagene før man får det "i hendene".

Men belønningen kan jeg love deg at er verdt det. Man føler seg frisk og opplagt, hodepine og søvnvansker hvis man er plaget med sånt, har en tendens til å roe seg veldig, og vekten tikker nedover uten sult.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308976-vekt/#findComment-2531740
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Kanskje det vil hjelpe deg litt hvis jeg skriver ned sånn ca hva jeg spiser på en dag? Jeg prøver det :-)

Tanken er da at man skal spise maks 15 gram karbohydrater på en dag - til sammen. Og disse skal da fortrinnsvis komme fra grønnsaker som vokser over bakken. Du finner lister over de forskjellige matvarene og hva de inneholder på lavkarbo.no, link rett fra forsiden.

I dag har jeg spist som følger:

Frokost: 2 egg og en tomat.

Lunsj: 2 hjemmelagede karbonader (lager de helt uten mel, bare kjøttdeig, egg, salt og pepper som jeg steker i meierismør), ved siden av en salat med crispisalat, tre cherrytomater, agurk, en sjallottløk, noen sukkererter og rømme med hvitløk til dressing.

Mellommåltid: en klatt prisket krem med noen bringebær oppi. Tror det var fem-seks bringebær jeg.

Middag: Stekt laksebiff med grønnsaker til.

Kvelds: De gangene jeg spiser kvelds kan det være en rest etter middagen, noen biter god ost og paprika ved siden av, noen skiver bacon e.l. Og noen ganger et glass god rødvin :-)

Så som du ser - det høres strikt ut med så lite karbohydrater, men det er ikke noe problem - man spiser masse deilig mat.

Med denne menyen er jeg mett og fornøyd hele dagen og vekten går nedover. Hadde jeg spist en skive brød ved siden av iblant, eller en og annen potet, så ville dette blitt såpass lite mat for meg at jeg gjerne ville vært skrubbsulten bestandig, men fordi jeg går i ketose så er jeg ikke sulten. Men da er regelen altså veldig streng på karbohydratene da... Så får man trøste seg med deilig kjøtt, bacon, omelett og stekt sopp så mye man orker ;-)

Det er viktig å drikke mye vann, spesielt med denne type kosthold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308976-vekt/#findComment-2531952
Del på andre sider

Kanskje det vil hjelpe deg litt hvis jeg skriver ned sånn ca hva jeg spiser på en dag? Jeg prøver det :-)

Tanken er da at man skal spise maks 15 gram karbohydrater på en dag - til sammen. Og disse skal da fortrinnsvis komme fra grønnsaker som vokser over bakken. Du finner lister over de forskjellige matvarene og hva de inneholder på lavkarbo.no, link rett fra forsiden.

I dag har jeg spist som følger:

Frokost: 2 egg og en tomat.

Lunsj: 2 hjemmelagede karbonader (lager de helt uten mel, bare kjøttdeig, egg, salt og pepper som jeg steker i meierismør), ved siden av en salat med crispisalat, tre cherrytomater, agurk, en sjallottløk, noen sukkererter og rømme med hvitløk til dressing.

Mellommåltid: en klatt prisket krem med noen bringebær oppi. Tror det var fem-seks bringebær jeg.

Middag: Stekt laksebiff med grønnsaker til.

Kvelds: De gangene jeg spiser kvelds kan det være en rest etter middagen, noen biter god ost og paprika ved siden av, noen skiver bacon e.l. Og noen ganger et glass god rødvin :-)

Så som du ser - det høres strikt ut med så lite karbohydrater, men det er ikke noe problem - man spiser masse deilig mat.

Med denne menyen er jeg mett og fornøyd hele dagen og vekten går nedover. Hadde jeg spist en skive brød ved siden av iblant, eller en og annen potet, så ville dette blitt såpass lite mat for meg at jeg gjerne ville vært skrubbsulten bestandig, men fordi jeg går i ketose så er jeg ikke sulten. Men da er regelen altså veldig streng på karbohydratene da... Så får man trøste seg med deilig kjøtt, bacon, omelett og stekt sopp så mye man orker ;-)

Det er viktig å drikke mye vann, spesielt med denne type kosthold.

ok. TAKK! ;D Skal prøve med denne kanskje den fungerer. problemet er jo at jeg legger på meg av alt så får jeg lagt om kostoldet så jeg kan holde meg nede så er jo det kjempe greier! Takk valnøtt Skal holde deg oppdatert.. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308976-vekt/#findComment-2532321
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

ok. TAKK! ;D Skal prøve med denne kanskje den fungerer. problemet er jo at jeg legger på meg av alt så får jeg lagt om kostoldet så jeg kan holde meg nede så er jo det kjempe greier! Takk valnøtt Skal holde deg oppdatert.. ;)

Les masse om emnet lavkarbo først, så får du best mulige resultater. Det er nemlig litt tricky - litt utskeielser bare så legger man på seg istedenfor å ta av.

Men for meg funker alt fint så lenge jeg spiser akkurat det jeg har lyst på, og er konsekvent på maks 15g karbohydrat per døgn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308976-vekt/#findComment-2532334
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...