Gå til innhold

Melde henne?

Anbefalte innlegg

Gjest hanmelder
Skrevet

En venninne av en venninne går på arbeidsledighetstrygd her i landet. Hennes søster leverer meldekort for henne elektronisk (noe søsteren ikke synes er så ok). Samtidig jobber denne damen med salg av ferieboliger i et annet europeisk land. Lønnen hennes går inn på konto der. Hun er innom Norge og jobber litt i ny og ne. Det er et par år siden jeg fikk vite om dette og hun driver på med det ennå. Jeg har lyst til å melde denne trygdesvindleren til nav, men kjenner samtidig på at jeg da vil ødelegge livet hennes.

Hva synes du ville være riktig å gjøre?

Gjest filiopi
Skrevet

Dette synes jeg du skal tenke veldig nøye gjennom før du ev gjør.

Synes det da er mer fair å si til vedkommende dine tanker, og gi jenta en mulighet til å avslutte dette dobbeltspillet uten at det som du selv sier, ødelegger livet hennes.

Gjest hanmelder
Skrevet

Dette synes jeg du skal tenke veldig nøye gjennom før du ev gjør.

Synes det da er mer fair å si til vedkommende dine tanker, og gi jenta en mulighet til å avslutte dette dobbeltspillet uten at det som du selv sier, ødelegger livet hennes.

Jeg kjenner henne ikke og gidder ikke snakke med henne om det.

Gjest plingpling
Skrevet

Jeg kjenner henne ikke og gidder ikke snakke med henne om det.

Kjenner du henne ikke - så la henne være og holde på med sitt. Så får du heller håpe at det blir oppdaget i og med at dette tydeligvis opprører deg. Feie for egen dør er fine greier.

Skrevet

Kjenner du henne ikke - så la henne være og holde på med sitt. Så får du heller håpe at det blir oppdaget i og med at dette tydeligvis opprører deg. Feie for egen dør er fine greier.

Jeg er uenig med dere to som har svart. Dama gjør jo noe ulovlig, så hvorfor skal hun få en advarsel før hun blir anmeldt? Det gjør ikke andre trygdesvindlere som blir avslørt direkte av NAV!

Jeg ser ikke noe galt i å melde fra om dette.

Skrevet

Siden det er våre skattepenger som går til å finansiere dette her så ser jeg ikke noe galt i å neve det for NAV nei.

Gjest mallet
Skrevet

Det er da ikke du som ødelegger livet hennes. I den grad det blir ødelagt, så har hun klart det helt selv, ved å starte en svindel med åpne øyne. Hun må være klar over at dette kan bli oppdaget nårsomhelst. Jeg har ingen sympati for folk som misbruker offentlige ordninger som er til for de som faktisk trenger dem, og som vi alle betaler for.

Skrevet

Hvis folk ikke melder dette vil det bare fortsette.

Gi beskjed til Nav og be de sjekke det ut.

De som holder på med trygdesvindel,vet at risikoen for å bli oppdaget er der! De kan bare takke seg selv.

Skrevet

Uten tvil, jeg ville meldt det. Anonymt.

Dette går ut over deg og meg, for det er vi som finansierer dette gjennom vår skatt!

Det er IKKE deg som ødelegger hennes liv. Det er hun selv, gjennom å foreta seg kriminelle valg. Det er kjempeviktig at hun må ta konsekvensen av dette.

tzatziki1365380058
Skrevet

Tja. Ser at de fleste mener at du skal melde henne.

Jeg synes du skal det, dersom du prinsippielt mener at det er ditt ansvar å melde alle som forbryter seg på et eller annet vis: Melder du folk som brenner hjemme, folk som kjøper alkohol i fylla, folk som kjører i fylla, folk som slår samboern sin, folk som snyter på skatten (dem er det mange av!), folk som bygger uten byggetillatelse osv.

Dersom du gjør det, synes jeg du skal melde. Dersom du ikke gjør det, og dette bare er fordi dette er ekstra iriiterende på grunnlag av eget verdisyn, så synes jeg ikke du skal melde.

Din egen hevngjerrighet i forhold til at det er "våre skattepenger" synes jeg ikke er god nok grunn til å melde, selv om jeg veldig godt skjønner fristelsen!

Skrevet

Jeg synes du skal det, dersom du prinsippielt mener at det er ditt ansvar å melde alle som forbryter seg på et eller annet vis: Melder du folk som brenner hjemme, folk som kjøper alkohol i fylla, folk som kjører i fylla, folk som slår samboern sin, folk som snyter på skatten (dem er det mange av!), folk som bygger uten byggetillatelse osv.

Dersom du gjør det, synes jeg du skal melde. Dersom du ikke gjør det, og dette bare er fordi dette er ekstra iriiterende på grunnlag av eget verdisyn, så synes jeg ikke du skal melde.

Din egen hevngjerrighet i forhold til at det er "våre skattepenger" synes jeg ikke er god nok grunn til å melde, selv om jeg veldig godt skjønner fristelsen!

OK, så man skal ikke melde en voldtekt, dersom man lar en feilparkering gå mellom fingrene, for å sette det på spissen?!

Snodig syn, spør du meg...

tzatziki1365380058
Skrevet

OK, så man skal ikke melde en voldtekt, dersom man lar en feilparkering gå mellom fingrene, for å sette det på spissen?!

Snodig syn, spør du meg...

Det er mange som ikke en gang ville vurdere å blande seg inn i en voldtektssak.

Poenget er at jeg synes ikke egen hevgjerrighet, og ikke minst misunnelse, skal avgjøre om man melder noe eller ikke. Man får heve seg et par hakk over det, synes jeg.

Bortsett fra det, er jeg enig i at ikke alle forbrytelser er like alvorlige. Men det er veldig merkelig at ikke en eneste en, omtrent, ville finne seg i å melde en håndtverker fordi han jobbet svart. Enda han snyter skattekassen så det holder. Majoriteten er vel villige til å betale svart både for det ene og det andre, også. Noe som også er å snyte felleskassen.

Men når noen snyter ved å få trygd på feil grunnlag, da er det fritt frem, man setter seg på sin høye hest, og synes det er SÅÅÅÅ umoralsk. Det synes jeg også, for all del - like umoralsk som når man snyter på andre måter. Men jeg synes folk skal feie skikkelig for egen dør før de begynner å melde andre, og ikke minst være soleklare på sine egne holdninger og motiver for å melde noen.

Gjest feie for egen dør er lurt
Skrevet

Det er mange som ikke en gang ville vurdere å blande seg inn i en voldtektssak.

Poenget er at jeg synes ikke egen hevgjerrighet, og ikke minst misunnelse, skal avgjøre om man melder noe eller ikke. Man får heve seg et par hakk over det, synes jeg.

Bortsett fra det, er jeg enig i at ikke alle forbrytelser er like alvorlige. Men det er veldig merkelig at ikke en eneste en, omtrent, ville finne seg i å melde en håndtverker fordi han jobbet svart. Enda han snyter skattekassen så det holder. Majoriteten er vel villige til å betale svart både for det ene og det andre, også. Noe som også er å snyte felleskassen.

Men når noen snyter ved å få trygd på feil grunnlag, da er det fritt frem, man setter seg på sin høye hest, og synes det er SÅÅÅÅ umoralsk. Det synes jeg også, for all del - like umoralsk som når man snyter på andre måter. Men jeg synes folk skal feie skikkelig for egen dør før de begynner å melde andre, og ikke minst være soleklare på sine egne holdninger og motiver for å melde noen.

godt skrevet, og jeg er ganske så enig med deg også :)

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

Det hun gjør er kriminelt. Om du visste at hun stjal biler i stor skala, hadde du latt være å melde henne? Selvsagt ikke. En kriminell handling er en kriminell handling, og fortjener å bli håndtert deretter.

Gjest Utnyttelse av samfunnet er så sleipt!
Skrevet

Melde fra er det som er riktig!

Gjest hanmelder
Skrevet

Melder du folk som brenner hjemme --- har ikke visst om noen på 25 år, men ville ikke det nei. Om de solgte til folk under 20, så ja.

folk som kjøper alkohol i fylla -- nei

folk som kjører i fylla -- ja

folk som slår samboern sin -- ja

folk som snyter på skatten (dem er det mange av!) -- vet ikke om noen, dersom det var grovt nok ville jeg vært i samme dilemma som nå

folk som bygger uten byggetillatelse -- vet ikke om noen, men nei

Jeg synes ikke dette er lett i det hele tatt, men jeg synes svindelen er grov. Det må være behagelig å klare å tenke at man ikke har noe ansvar for hvordan samfunnet fungerer.

Gjest hanmelder
Skrevet

Hvorfor drar du forresten inn hevngjerrighet, og i et annet innlegg, misunnelse? Ville du tenkt dette var relevant ved fyllekjøring/hjemmebrent/voldtekt/stjålet biblioteksbok også?

tzatziki1365380058
Skrevet

Melder du folk som brenner hjemme --- har ikke visst om noen på 25 år, men ville ikke det nei. Om de solgte til folk under 20, så ja.

folk som kjøper alkohol i fylla -- nei

folk som kjører i fylla -- ja

folk som slår samboern sin -- ja

folk som snyter på skatten (dem er det mange av!) -- vet ikke om noen, dersom det var grovt nok ville jeg vært i samme dilemma som nå

folk som bygger uten byggetillatelse -- vet ikke om noen, men nei

Jeg synes ikke dette er lett i det hele tatt, men jeg synes svindelen er grov. Det må være behagelig å klare å tenke at man ikke har noe ansvar for hvordan samfunnet fungerer.

Klart svindelen er grov. Det er det vel ingen tvil om. Jeg trakk inn hevngjerrighet osv rett og slett fordi jeg var i en liknende situasjon for noen år siden, men da gjaldt det en person som snøt fryktelig på skatten, og jeg ble provosert og hevngjerrig fordi han fikk penger som jeg måtte betale for, og fordi han som konsekvens hadde mye bedre økonomi enn feks jeg hadde. Jeg er ikke bedre enn jeg ble misunnelig på det siste, samtidig som jeg ikke kunne drømme om å gjøre det samme.

Jeg kom til at jeg ikke skulle melde. Rett og slett fordi motivene mine ikke var riktige. Jeg hadde uten tvil meldt fyllekjøring og vold, men da går det ut over noen konkrete personer. At folk snyter på trygdesystemet eller skatten gjør ikke det, direkte. Selv om det er å snyte fellesskapet. Hadde jeg meldt, hadde det vært fordi jeg ville "ta han" fordi han provoserte MEG, og det syntes jeg ikke var riktig.

Det med å "ta ansvar for fellesskapet" er noe folk synes å gjøre i den grad det passer dem. Kjenner folk som glatt ville betale polsk arbeidskraft svart for å få beiset huset, samtidig som de ville meldt folk som snøt på trygdesystemet. Henger ikke på greip, synes jeg.

HVis du bestemmer deg for å melde vedkommende, så må du i alle fall være sikker på at du har rygg til å bære det det kan madføre av ødelagt liv - ikke bare for den du melder, men for folk rundt personen. Det er ikke ditt ansvar, men jeg ville ikke klart å isolere meg fra de konsekvensene i alle fall.

Gjest hanmelder
Skrevet

Klart svindelen er grov. Det er det vel ingen tvil om. Jeg trakk inn hevngjerrighet osv rett og slett fordi jeg var i en liknende situasjon for noen år siden, men da gjaldt det en person som snøt fryktelig på skatten, og jeg ble provosert og hevngjerrig fordi han fikk penger som jeg måtte betale for, og fordi han som konsekvens hadde mye bedre økonomi enn feks jeg hadde. Jeg er ikke bedre enn jeg ble misunnelig på det siste, samtidig som jeg ikke kunne drømme om å gjøre det samme.

Jeg kom til at jeg ikke skulle melde. Rett og slett fordi motivene mine ikke var riktige. Jeg hadde uten tvil meldt fyllekjøring og vold, men da går det ut over noen konkrete personer. At folk snyter på trygdesystemet eller skatten gjør ikke det, direkte. Selv om det er å snyte fellesskapet. Hadde jeg meldt, hadde det vært fordi jeg ville "ta han" fordi han provoserte MEG, og det syntes jeg ikke var riktig.

Det med å "ta ansvar for fellesskapet" er noe folk synes å gjøre i den grad det passer dem. Kjenner folk som glatt ville betale polsk arbeidskraft svart for å få beiset huset, samtidig som de ville meldt folk som snøt på trygdesystemet. Henger ikke på greip, synes jeg.

HVis du bestemmer deg for å melde vedkommende, så må du i alle fall være sikker på at du har rygg til å bære det det kan madføre av ødelagt liv - ikke bare for den du melder, men for folk rundt personen. Det er ikke ditt ansvar, men jeg ville ikke klart å isolere meg fra de konsekvensene i alle fall.

Det er nettopp det menneskelige som gjør det vanskelig. Jeg er ikke misunnelig, jeg aner ikke om hun tjener mye eller mer enn meg. Hevngjerrig? Tja, jeg føler meg ikke hevngjerrig, ikke mer enn ved andre forbrytelser jeg ville meldt. Men det er klart det er et poeng at det ikke er én person som er offeret her. Men det er jo folk som henne som gjør at det blir dyrt å opprettholde det sikkerhetsnettet som dagpenger er for de som faktisk trenger det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...