Gå til innhold

Melde henne?

Anbefalte innlegg

Gjest plingpling
Skrevet

Jeg er uenig med dere to som har svart. Dama gjør jo noe ulovlig, så hvorfor skal hun få en advarsel før hun blir anmeldt? Det gjør ikke andre trygdesvindlere som blir avslørt direkte av NAV!

Jeg ser ikke noe galt i å melde fra om dette.

Hvorfor spørr du da? Vi har jo bare svart hva vi synes slik du ba om i innlegget ditt: Hva synes du? Ville du ha synspunkter eller ville du bare få frem ditt eget?

Meld henne da - hvis det gjør at du føler deg som et bedre menneske.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er nettopp det menneskelige som gjør det vanskelig. Jeg er ikke misunnelig, jeg aner ikke om hun tjener mye eller mer enn meg. Hevngjerrig? Tja, jeg føler meg ikke hevngjerrig, ikke mer enn ved andre forbrytelser jeg ville meldt. Men det er klart det er et poeng at det ikke er én person som er offeret her. Men det er jo folk som henne som gjør at det blir dyrt å opprettholde det sikkerhetsnettet som dagpenger er for de som faktisk trenger det.

Nei, jeg mente ikke å påstå at du var drevet av de mindre sympatiske følelsene jeg måtte erkjenne for meg selv at jeg hadde, den gang jeg var i et liknende dilemma. Men kunne ikke helt se bort i fra muligheten heller, selv om ikke noe av det du skrev tydet på det. Og dersom sånne ting er de virkelige "driverne", så tror jeg det er viktig å bli klar over det på forhånd.

For min del var det viktig å la være å handle på grunnlag av slike usympatiske følelser. Det ble helt feil, for min del - den, for så vidt, etisk riktige handlingen og varsle ble på en måte forsøplet av min personlige "vendetta - følelse". Og dessuten ville jeg nok fått veldig dårlig samvittighet etterpå, siden det helt klart ville gått utover dennes familie.

Men - det er jo naturligvis helt feil å plassere ansvaret for at familien til kjeltringer får det vondt når det oppdages, hos dem som oppdager det eller varlser. Jeg var bare ikke beredt til å ta det ansvaret, likevel. Kall det gjerne feighet.

Gjest hanmelder
Skrevet

Hvorfor spørr du da? Vi har jo bare svart hva vi synes slik du ba om i innlegget ditt: Hva synes du? Ville du ha synspunkter eller ville du bare få frem ditt eget?

Meld henne da - hvis det gjør at du føler deg som et bedre menneske.

De forskjellige nickene angir hvem du diskuterer med.

Skrevet

Tja...Det der er ihvertfall verre enn det Åslaug Haga (tydeligvis) har gjort.

Gjest plingpling
Skrevet

De forskjellige nickene angir hvem du diskuterer med.

Aha - beklager det så jeg ikke :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er mange som ikke en gang ville vurdere å blande seg inn i en voldtektssak.

Poenget er at jeg synes ikke egen hevgjerrighet, og ikke minst misunnelse, skal avgjøre om man melder noe eller ikke. Man får heve seg et par hakk over det, synes jeg.

Bortsett fra det, er jeg enig i at ikke alle forbrytelser er like alvorlige. Men det er veldig merkelig at ikke en eneste en, omtrent, ville finne seg i å melde en håndtverker fordi han jobbet svart. Enda han snyter skattekassen så det holder. Majoriteten er vel villige til å betale svart både for det ene og det andre, også. Noe som også er å snyte felleskassen.

Men når noen snyter ved å få trygd på feil grunnlag, da er det fritt frem, man setter seg på sin høye hest, og synes det er SÅÅÅÅ umoralsk. Det synes jeg også, for all del - like umoralsk som når man snyter på andre måter. Men jeg synes folk skal feie skikkelig for egen dør før de begynner å melde andre, og ikke minst være soleklare på sine egne holdninger og motiver for å melde noen.

''Poenget er at jeg synes ikke egen hevgjerrighet, og ikke minst misunnelse, skal avgjøre om man melder noe eller ikke. Man får heve seg et par hakk over det, synes jeg.''

At man ønsker at lovene skal følges er ikke det samme som å være hevngjerrig. Det kan like mye være at man ønsker at godene skal fordeles på de som trenger dem, har gjort seg fortjent til dem og som har rett på dem i følge loven.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Klart svindelen er grov. Det er det vel ingen tvil om. Jeg trakk inn hevngjerrighet osv rett og slett fordi jeg var i en liknende situasjon for noen år siden, men da gjaldt det en person som snøt fryktelig på skatten, og jeg ble provosert og hevngjerrig fordi han fikk penger som jeg måtte betale for, og fordi han som konsekvens hadde mye bedre økonomi enn feks jeg hadde. Jeg er ikke bedre enn jeg ble misunnelig på det siste, samtidig som jeg ikke kunne drømme om å gjøre det samme.

Jeg kom til at jeg ikke skulle melde. Rett og slett fordi motivene mine ikke var riktige. Jeg hadde uten tvil meldt fyllekjøring og vold, men da går det ut over noen konkrete personer. At folk snyter på trygdesystemet eller skatten gjør ikke det, direkte. Selv om det er å snyte fellesskapet. Hadde jeg meldt, hadde det vært fordi jeg ville "ta han" fordi han provoserte MEG, og det syntes jeg ikke var riktig.

Det med å "ta ansvar for fellesskapet" er noe folk synes å gjøre i den grad det passer dem. Kjenner folk som glatt ville betale polsk arbeidskraft svart for å få beiset huset, samtidig som de ville meldt folk som snøt på trygdesystemet. Henger ikke på greip, synes jeg.

HVis du bestemmer deg for å melde vedkommende, så må du i alle fall være sikker på at du har rygg til å bære det det kan madføre av ødelagt liv - ikke bare for den du melder, men for folk rundt personen. Det er ikke ditt ansvar, men jeg ville ikke klart å isolere meg fra de konsekvensene i alle fall.

''Jeg trakk inn hevngjerrighet osv rett og slett fordi jeg var i en liknende situasjon for noen år siden,----''

Og med det konkluderer du at alle tenker som deg og gjør ting av samme grunn som deg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Anmeld henne.

Støtteordninger er helt avgjørende for de som trenger det. Misbruk av fellesgodene går ut over de som egentlig skulle hatt dem.

Gjest anonym eller no'
Skrevet

Tja. Ser at de fleste mener at du skal melde henne.

Jeg synes du skal det, dersom du prinsippielt mener at det er ditt ansvar å melde alle som forbryter seg på et eller annet vis: Melder du folk som brenner hjemme, folk som kjøper alkohol i fylla, folk som kjører i fylla, folk som slår samboern sin, folk som snyter på skatten (dem er det mange av!), folk som bygger uten byggetillatelse osv.

Dersom du gjør det, synes jeg du skal melde. Dersom du ikke gjør det, og dette bare er fordi dette er ekstra iriiterende på grunnlag av eget verdisyn, så synes jeg ikke du skal melde.

Din egen hevngjerrighet i forhold til at det er "våre skattepenger" synes jeg ikke er god nok grunn til å melde, selv om jeg veldig godt skjønner fristelsen!

Jeg ringte politiet og tipset om at en av mine beste kunder nå var på vei i bil, beruset.

Ville aldri kunne levd med at hun hadde kjørt ned ett barn på veien......

Jeg vet hun ble tatt, og at hun mistet lappen. Og ja, jeg ville gjort det igjen og igjen.

Ville anmeldt trygdesnyltingen også, det er faktisk alle i norge hun stjeler fra. Og det er helt ugreit. Jeg skal selv anmelde ett forhold som liksom ikke bor sammen. (di har vistnok ikke bodd sammen på 9 år).

Gleder meg faktisk til å gjøre det. Om du ikke vil at folk skal vite om det, burde man ikke stå å skryte av at man er trygdesvindler heller.

Vennlig hilsen anonym i dag

tzatziki1365380058
Skrevet

''Jeg trakk inn hevngjerrighet osv rett og slett fordi jeg var i en liknende situasjon for noen år siden,----''

Og med det konkluderer du at alle tenker som deg og gjør ting av samme grunn som deg?

Hvis du hadde lest alt jeg har skrevet, så hadde du sett at jeg har sagt omtrent det motsatte.

Men at mange tenker som meg, det er jeg helt sikker på. Misunnelse er tross alt en av de 7 "døsdssynder", og det er temmelig urealistisk om jeg er den eneste i Norge som lider av det innimellom.

At jeg er den eneste som innrømmer det, DET er en annen ting.

Jeg er omtrent den eneste som innrømmer at jeg dessverre kan ha rasistiske holdninger innimellom, også. Men jeg er helt klart ikke den eneste som har det, dessverre. Jeg tror det er en stor fordel at jeg ikke er redd for å se mine egne demoner i hvitøyet, men jeg er vant med reaksjoner som din.

Hvis du tror jeg er den eneste i Norge som har mørke sider, og du tror at du er blottet for enhver mørk tanke/holdning/ atferd, så være så god. Det sier en del om selvinnsikten din, i så fall!

Ærlig talt så fortjente jeg ikke en sånn nedlatende kommentar, verken fra deg eller noen andre, etter å ha utlevert meg mer enn noen andre i denne tråden. Synes du oppførte deg som en drittsekk akkurat nå.

tzatziki1365380058
Skrevet

''Poenget er at jeg synes ikke egen hevgjerrighet, og ikke minst misunnelse, skal avgjøre om man melder noe eller ikke. Man får heve seg et par hakk over det, synes jeg.''

At man ønsker at lovene skal følges er ikke det samme som å være hevngjerrig. Det kan like mye være at man ønsker at godene skal fordeles på de som trenger dem, har gjort seg fortjent til dem og som har rett på dem i følge loven.

Jeg har ikke sagt at det at man ønsker folk skal følge lovene er det samme som å være hevngjerrig. Jeg sier at i noen tilfeller kan noen bli misunnelig/hevngjerrig i forhold til andre, i alle fall kan jeg det, og jeg, for min del, vil ikke agere på bakgrunn av den følelsen.

Jeg synes ikke der er særlig ok å ta hevn, selv om det kan være aldri så berettiget.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis du hadde lest alt jeg har skrevet, så hadde du sett at jeg har sagt omtrent det motsatte.

Men at mange tenker som meg, det er jeg helt sikker på. Misunnelse er tross alt en av de 7 "døsdssynder", og det er temmelig urealistisk om jeg er den eneste i Norge som lider av det innimellom.

Jeg er omtrent den eneste som innrømmer at jeg dessverre kan ha rasistiske holdninger innimellom, også. Men jeg er helt klart ikke den eneste som har det, dessverre. Jeg tror det er en stor fordel at jeg ikke er redd for å se mine egne demoner i hvitøyet, men jeg er vant med reaksjoner som din.

Hvis du tror jeg er den eneste i Norge som har mørke sider, og du tror at du er blottet for enhver mørk tanke/holdning/ atferd, så være så god. Det sier en del om selvinnsikten din, i så fall!

Ærlig talt så fortjente jeg ikke en sånn nedlatende kommentar, verken fra deg eller noen andre, etter å ha utlevert meg mer enn noen andre i denne tråden. Synes du oppførte deg som en drittsekk akkurat nå.

''Men at mange tenker som meg, det er jeg helt sikker på. Misunnelse er tross alt en av de 7 "døsdssynder", og det er temmelig urealistisk om jeg er den eneste i Norge som lider av det innimellom.

At jeg er den eneste som innrømmer det, DET er en annen ting''

Misunnelige er vi nok alle sammen innimellom. Men vi er misunnelige på forskjellige ting. Det er ikke alle som er misunnelige fordi noen bryter loven eller vet å sno seg rundt det som er riktig.

Logitechmusa
Skrevet

"Ærlig talt så fortjente jeg ikke en sånn nedlatende kommentar, verken fra deg eller noen andre, etter å ha utlevert meg mer enn noen andre i denne tråden. Synes du oppførte deg som en drittsekk akkurat nå."

Hallo?!!! Du konkluderer med at andre ikke skal anmelde fordi du en gang lot være på grunn av at intensjonenen dine ble feil. Og du konkulderer med at alle tenker som deg. Nedlatende? Det syns jeg faktisk du er nå!

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Ærlig talt så fortjente jeg ikke en sånn nedlatende kommentar, verken fra deg eller noen andre, etter å ha utlevert meg mer enn noen andre i denne tråden. Synes du oppførte deg som en drittsekk akkurat nå."

Hallo?!!! Du konkluderer med at andre ikke skal anmelde fordi du en gang lot være på grunn av at intensjonenen dine ble feil. Og du konkulderer med at alle tenker som deg. Nedlatende? Det syns jeg faktisk du er nå!

Long time no see! Velkommen tilbake!

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg konkluderer overhodet ikke med at andre ikke skal melde. Jeg konkluderer heller ikke med at alle tenker som meg, tvert i mot. Men jeg utleverer hvordan jeg tenkte i en liknende situasjon, ja.

Jeg konkluderer med at folk skal granske motivene sine og være sikker på hvorfor de gjør det det gjør når det dreier seg om noe så alvorlig som dette. Spesielt fordi konskevensene kan bli store, for flere enn den som blir meldt.

Har du overhodet lest hva jeg har skrevet?????

*rister på hodet*

tzatziki1365380058
Skrevet

''Men at mange tenker som meg, det er jeg helt sikker på. Misunnelse er tross alt en av de 7 "døsdssynder", og det er temmelig urealistisk om jeg er den eneste i Norge som lider av det innimellom.

At jeg er den eneste som innrømmer det, DET er en annen ting''

Misunnelige er vi nok alle sammen innimellom. Men vi er misunnelige på forskjellige ting. Det er ikke alle som er misunnelige fordi noen bryter loven eller vet å sno seg rundt det som er riktig.

Naturligvis. Det sier seg selv.

Gjest feie for egen dør er lurt
Skrevet

Jeg konkluderer overhodet ikke med at andre ikke skal melde. Jeg konkluderer heller ikke med at alle tenker som meg, tvert i mot. Men jeg utleverer hvordan jeg tenkte i en liknende situasjon, ja.

Jeg konkluderer med at folk skal granske motivene sine og være sikker på hvorfor de gjør det det gjør når det dreier seg om noe så alvorlig som dette. Spesielt fordi konskevensene kan bli store, for flere enn den som blir meldt.

Har du overhodet lest hva jeg har skrevet?????

*rister på hodet*

Har lest alt det du har skrevet, og du har min fulle støtte i ditt syn. Jeg syns du utrykker deg på en meget fordomsfri og åpen måte. All honnær for din ærlighet. At noen ser ut til å vri det du skriver fullstendig på hodet, er det bare å heve seg over :)

tzatziki1365380058
Skrevet

Har lest alt det du har skrevet, og du har min fulle støtte i ditt syn. Jeg syns du utrykker deg på en meget fordomsfri og åpen måte. All honnær for din ærlighet. At noen ser ut til å vri det du skriver fullstendig på hodet, er det bare å heve seg over :)

Takk for det!

Jeg blir litt oppgitt når det jeg skriver blir feiltolket og trukket i alle retninger :( Og oppgitt over at folk tydeligvis ikke gidde å lese hele tråden før de glefser til...

Gjest feie for egen dør er lurt
Skrevet

Takk for det!

Jeg blir litt oppgitt når det jeg skriver blir feiltolket og trukket i alle retninger :( Og oppgitt over at folk tydeligvis ikke gidde å lese hele tråden før de glefser til...

Det skjønner jeg godt, men det er fort gjort. I dette mediumet ser man ikke blikk, kroppspråk etc, hvilket skaper stort rom for misforståelser.

Men er veldig enig i at man bør lese hele innlegget så man ser sammenhengen, før man glefser til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...