skal Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hei! Jeg lurer på om du har noen gode råd, samt tips om hvor jeg kan få god oppfølging i Bergen. Er kvinne på noen og 30. Har langvarig komplisert ptsd og tilbakevendende korte depressive episoder. Begge lidelsene er sterkt redusert, men er nok en lang tid til jeg kan kalle meg frisk. Er overvektig - 1.73 høy og vekten kryper frem og tilbake mellom 110-114. Har forsøkt å gå ned i vekt i vår uten å lykkes. Lagt om kosten til veldig begrenset søtt/chips, bare grov korn, mye grønnsaker og frukt og en del kylling, laks torsk og tunfisk for det meste.For noen uker siden fikk jeg konstantert diabetes type 2. Andre verdier var bra, bortsett fra noe forhøyet triglyserider og litt lave jernlagre. Blodtrykk var veldig bra, noe som overraskende – dette har vært høyt tidligere. Har kuttet søtt og chips helt, minsket på korn og kuttet frukt med unntak av litt melon. Fått senket blodsukkeret en god del, men foreløpig ingen effekt på vekt. Har slitt med utmattethet de siste årene, men dette er også blitt mye bedre. Går en del, har denne våren økt fra ca 4000 skritt om dagen til 6000-8000 og noen dage 10.000 skritt om dagen. Har også begynt å få kontroll på pusten slik at jeg kan fortsette å gå når jeg blir anpusten, så har begynt å legge inn en del bakker. Men vekten står altså bom. Får ikke begynne med noe skikkelig styrketrening enda, noe med nervsystemet og muskler som skal vende seg til spenning og avspenning. Tenkte jeg skulle prøve meg på svømming i tillegg til å gå. I tillegg får jeg innimellom alvorlige allergiutslag og må stå på kortison. Heldigvis bare korte stunder - 1-2 uker. Men oppdaget at da fyker blodsukkeret opp. I tillegg bruker jeg 1,5 mg cipralex for depresjon og 20 mg tolvon for søvn samt imovane ved behov. Som du skjønner er det sammensatte problemer. Skulle gjerne hatt hjelp av noen som hadde endel kunnsakp om hvordan alt dette virker inn på hverandre. Har begynt å lese litt om Atkins og vurderer å gjøre det. Hva tenker du om det? Som sagt, ønsker både gode råd hvis du har og om du kjenner til noen som kan mye om dette i Bergen. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308983-sammensatte-problemer-og-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 - de forsvinner jo når man vil ha fagsvar. Sånn i tilfelle noen andre har noen anbefalinger. Hei! Jeg lurer på om du har noen gode råd, samt tips om hvor jeg kan få god oppfølging i Bergen. Er kvinne på noen og 30. Har langvarig komplisert ptsd og tilbakevendende korte depressive episoder. Begge lidelsene er sterkt redusert, men er nok en lang tid til jeg kan kalle meg frisk. Er overvektig - 1.73 høy og vekten kryper frem og tilbake mellom 110-114. Har forsøkt å gå ned i vekt i vår uten å lykkes. Lagt om kosten til veldig begrenset søtt/chips, bare grov korn, mye grønnsaker og frukt og en del kylling, laks torsk og tunfisk for det meste. For noen uker siden fikk jeg konstantert diabetes type 2. Andre verdier var bra, bortsett fra noe forhøyet triglyserider og litt lave jernlagre. Blodtrykk var veldig bra, noe som overraskende – dette har vært høyt tidligere. Har kuttet søtt og chips helt, minsket på korn og kuttet frukt med unntak av litt melon. Fått senket blodsukkeret en god del, men foreløpig ingen effekt på vekt. Har slitt med utmattethet de siste årene, men dette er også blitt mye bedre. Går en del, har denne våren økt fra ca 4000 skritt om dagen til 6000-8000 og noen dage 10.000 skritt om dagen. Har også begynt å få kontroll på pusten slik at jeg kan fortsette å gå når jeg blir anpusten, så har begynt å legge inn en del bakker. Men vekten står altså bom. Får ikke begynne med noe skikkelig styrketrening enda, noe med nervsystemet og muskler som skal vende seg til spenning og avspenning. Tenkte jeg skulle prøve meg på svømming i tillegg til å gå. I tillegg får jeg innimellom alvorlige allergiutslag og må stå på kortison. Heldigvis bare korte stunder - 1-2 uker. Men oppdaget at da fyker blodsukkeret opp. I tillegg bruker jeg 1,5 mg cipralex for depresjon og 20 mg tolvon for søvn samt imovane ved behov. Som du skjønner er det sammensatte problemer. Skulle gjerne hatt hjelp av noen som hadde endel kunnskap om hvordan alt dette virker inn på hverandre. Har begynt å lese litt om Atkins og vurderer å gjøre det. Hva tenker du om det? Som sagt, ønsker både gode råd hvis du har og om du kjenner til noen som kan mye om dette i Bergen. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308983-sammensatte-problemer-og-overvekt/#findComment-2516927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 - de forsvinner jo når man vil ha fagsvar. Sånn i tilfelle noen andre har noen anbefalinger. Hei! Jeg lurer på om du har noen gode råd, samt tips om hvor jeg kan få god oppfølging i Bergen. Er kvinne på noen og 30. Har langvarig komplisert ptsd og tilbakevendende korte depressive episoder. Begge lidelsene er sterkt redusert, men er nok en lang tid til jeg kan kalle meg frisk. Er overvektig - 1.73 høy og vekten kryper frem og tilbake mellom 110-114. Har forsøkt å gå ned i vekt i vår uten å lykkes. Lagt om kosten til veldig begrenset søtt/chips, bare grov korn, mye grønnsaker og frukt og en del kylling, laks torsk og tunfisk for det meste. For noen uker siden fikk jeg konstantert diabetes type 2. Andre verdier var bra, bortsett fra noe forhøyet triglyserider og litt lave jernlagre. Blodtrykk var veldig bra, noe som overraskende – dette har vært høyt tidligere. Har kuttet søtt og chips helt, minsket på korn og kuttet frukt med unntak av litt melon. Fått senket blodsukkeret en god del, men foreløpig ingen effekt på vekt. Har slitt med utmattethet de siste årene, men dette er også blitt mye bedre. Går en del, har denne våren økt fra ca 4000 skritt om dagen til 6000-8000 og noen dage 10.000 skritt om dagen. Har også begynt å få kontroll på pusten slik at jeg kan fortsette å gå når jeg blir anpusten, så har begynt å legge inn en del bakker. Men vekten står altså bom. Får ikke begynne med noe skikkelig styrketrening enda, noe med nervsystemet og muskler som skal vende seg til spenning og avspenning. Tenkte jeg skulle prøve meg på svømming i tillegg til å gå. I tillegg får jeg innimellom alvorlige allergiutslag og må stå på kortison. Heldigvis bare korte stunder - 1-2 uker. Men oppdaget at da fyker blodsukkeret opp. I tillegg bruker jeg 1,5 mg cipralex for depresjon og 20 mg tolvon for søvn samt imovane ved behov. Som du skjønner er det sammensatte problemer. Skulle gjerne hatt hjelp av noen som hadde endel kunnskap om hvordan alt dette virker inn på hverandre. Har begynt å lese litt om Atkins og vurderer å gjøre det. Hva tenker du om det? Som sagt, ønsker både gode råd hvis du har og om du kjenner til noen som kan mye om dette i Bergen. Mvh Litt mer mosjon så vil du nok merke litt vektreduksjon også tenker jeg. 10.000 skritt om dagen er jo et minimum av hva helsemyndighetene anbefaler utenom trening/trim. Men hvert skritt er en begynnelse! Og husk også at muskler er tyngre enn fett så det kan være at du mister litt fett (ikke så mye når du ikke mosjonerer mer) og bygger litt muskler. Stå på! Formen blir bedre for hvert skritt! Lykke til! *Klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308983-sammensatte-problemer-og-overvekt/#findComment-2517388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Litt mer mosjon så vil du nok merke litt vektreduksjon også tenker jeg. 10.000 skritt om dagen er jo et minimum av hva helsemyndighetene anbefaler utenom trening/trim. Men hvert skritt er en begynnelse! Og husk også at muskler er tyngre enn fett så det kan være at du mister litt fett (ikke så mye når du ikke mosjonerer mer) og bygger litt muskler. Stå på! Formen blir bedre for hvert skritt! Lykke til! *Klem* Takk. Håper og det hjelper på når formen stiger og jeg kan trene mer. Foreløpig er 10.000 i grenselandet for hva jeg kan tåle uten å bli utmattet, så blir ikke hver dag. Har du noe erfaring med opptrening etter utmattelse? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308983-sammensatte-problemer-og-overvekt/#findComment-2517390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Vet ikke hvilken betydning det har, men spiste lite, i perioder ekstremt lite som barn. Slet med overspising i 20-årene. Har stort sett kontroll på det nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308983-sammensatte-problemer-og-overvekt/#findComment-2517394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Takk. Håper og det hjelper på når formen stiger og jeg kan trene mer. Foreløpig er 10.000 i grenselandet for hva jeg kan tåle uten å bli utmattet, så blir ikke hver dag. Har du noe erfaring med opptrening etter utmattelse? Har ingen erfaring med det nei, men små skritt i riktig retning er vel tingen. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308983-sammensatte-problemer-og-overvekt/#findComment-2517404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. Grethe Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det er viktig for deg å heve hormonet som styrer søvn og påvirker humøret. Disse hormonene som heter melatonin som er søvnhormonet og serotonin som styrer humøret, kan du påvirke positivt ved å spise mat som inneholder en aminosyre som heter tryptofan. Jeg har skrevet en bok om dette som heter Med kroppen I hodet, hvordan bli arkitekt for egen kropp. I denne boka finner du en liste over mat du da bør holde deg til og som påvirker humør og søvn. Det er mat som blant annet kylling, kalkun, fisk som torsk og kveite, grønne bønner osv. Kanskje kunne du låne boka på biblioteket og kikke igjennom hele lista? Eller kanskje du kan stikke innom en bokhandel og kikke igjennom sidene der? Det er nødvendig at du holder deg til bare rene produkter og unngår all blandingsmat. . Helst bør du holde deg unna all posemat som sauser og supper og hold deg også unna hermetikk. De kan inneholde stoffer i maten som du ikke bør spise og som kan forverre situasjonen din. Ta også en telefon til fastlegen din og spør om han vet hvem som kan hjelpe deg videre. Jeg kan ikke navngi leger i dette brevet til deg. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308983-sammensatte-problemer-og-overvekt/#findComment-2517501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Takk. Håper og det hjelper på når formen stiger og jeg kan trene mer. Foreløpig er 10.000 i grenselandet for hva jeg kan tåle uten å bli utmattet, så blir ikke hver dag. Har du noe erfaring med opptrening etter utmattelse? Hei Først vil jeg si at jeg synes du er superflink som har lagt om kostholdet ditt i stor grad og også økt aktivitetsnivået ditt. Diabetes og forhøyede verdier av triglyserider kan jo skyldes din overvekt. Jeg vet ikke om diabetesen din er av den arvelige varianten eller om den er livstilsrelatert, i tilfelle det siste kan du jo faktisk bli kvitt den igjen. Triglyseridene vil gå ned spesielt ved økt aktivitet og lavere inntak av sukker. At du ikke har for høyt blodtrykk er bra og det indikerer også at trene kan du gjøre så mye du orker Jeg har selv bred erfaring med opptrening etter en kronisk sykdom som ga meg 7 svært inaktive år. Jeg begynte med og gå 15 ganger om dagen over stuegulvet (jeg orket faktisk ikke mer). Deretter begynte jeg med 1500 skritt (brukte teller) ute. Så økte jeg til 3.000, deretter 4.500. Så 6000, så 7.500 alt med noen ukers mellomrom. I dag 5 måneder senere går jeg 10.000 skritt hver dag, med unntak av dager med mye annen aktivitet. Da har jeg ikke telleren, men sykler feks en halvtime og trener styrketrening. 10.000 skritt er faktisk myyyyyyye i løpet av en dag og ikke som nevnt over her et anbefalt minimum. 10.000 skritt er en veldig aktiv dag Du er på rett vei, vær stolt og gjør dette i ditt tempo. Jeg vil allikevel gi deg et råd, varier treningen litt. Jeg begynte for noen uker siden og jogge lett, i starten i intervaller av 1 min. og 2 min gange. Så løp jeg min første km - hurra. I går løp jeg 3 km sammenhengende Det var en enorm seier. Jeg hadde aldri trodd det var mulig når jeg startet fra sengeliggende for noen måneder siden. Staver kan også øke intensiviteten din på gåturer, i og med at armene også må jobbe. Det gir økt puls og derigjennom bedre treningseffekt. Du begynner nå og kunne kontrollere pusten og derfor legge inn litt bakker - det er bra! Bare fortsett og jobbe, øk når du føler det er mulig og øke. Legg inn dager med litt småtrening i økter som ikke sliter deg helt ut og du vil bare føle at formen blir bedre og bedre og at kiloene forsvinner. Jeg er sikker på at du kommer til og bli mer og mer motivert. Og for all del - ikke la dårlige/inaktive dager trekke ned motivasjonen og humøret - det kommer alltid en ny Du er superflink! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308983-sammensatte-problemer-og-overvekt/#findComment-2518494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Hei Først vil jeg si at jeg synes du er superflink som har lagt om kostholdet ditt i stor grad og også økt aktivitetsnivået ditt. Diabetes og forhøyede verdier av triglyserider kan jo skyldes din overvekt. Jeg vet ikke om diabetesen din er av den arvelige varianten eller om den er livstilsrelatert, i tilfelle det siste kan du jo faktisk bli kvitt den igjen. Triglyseridene vil gå ned spesielt ved økt aktivitet og lavere inntak av sukker. At du ikke har for høyt blodtrykk er bra og det indikerer også at trene kan du gjøre så mye du orker Jeg har selv bred erfaring med opptrening etter en kronisk sykdom som ga meg 7 svært inaktive år. Jeg begynte med og gå 15 ganger om dagen over stuegulvet (jeg orket faktisk ikke mer). Deretter begynte jeg med 1500 skritt (brukte teller) ute. Så økte jeg til 3.000, deretter 4.500. Så 6000, så 7.500 alt med noen ukers mellomrom. I dag 5 måneder senere går jeg 10.000 skritt hver dag, med unntak av dager med mye annen aktivitet. Da har jeg ikke telleren, men sykler feks en halvtime og trener styrketrening. 10.000 skritt er faktisk myyyyyyye i løpet av en dag og ikke som nevnt over her et anbefalt minimum. 10.000 skritt er en veldig aktiv dag Du er på rett vei, vær stolt og gjør dette i ditt tempo. Jeg vil allikevel gi deg et råd, varier treningen litt. Jeg begynte for noen uker siden og jogge lett, i starten i intervaller av 1 min. og 2 min gange. Så løp jeg min første km - hurra. I går løp jeg 3 km sammenhengende Det var en enorm seier. Jeg hadde aldri trodd det var mulig når jeg startet fra sengeliggende for noen måneder siden. Staver kan også øke intensiviteten din på gåturer, i og med at armene også må jobbe. Det gir økt puls og derigjennom bedre treningseffekt. Du begynner nå og kunne kontrollere pusten og derfor legge inn litt bakker - det er bra! Bare fortsett og jobbe, øk når du føler det er mulig og øke. Legg inn dager med litt småtrening i økter som ikke sliter deg helt ut og du vil bare føle at formen blir bedre og bedre og at kiloene forsvinner. Jeg er sikker på at du kommer til og bli mer og mer motivert. Og for all del - ikke la dårlige/inaktive dager trekke ned motivasjonen og humøret - det kommer alltid en ny Du er superflink! Takk for fine ord og gode råd! Er det der med "så mye du orker"biten jeg er dårligst på. Kjenner ikke det. Før det er blitt for mye. Men tror jeg har en god takt på økingen nå, og en fysio som holder meg i ørene så skal det nok gå bra. Har også bestemt meg for å test ut atkins nå i sommer - veldig spent på hva som skjer. Har hatt godt med energi i dag iallfall! Regner med diabetesen skyldes overvekt, men vet ikke 100% enda. Har en søster med type 1. Kanskje jeg kommer løpende etter deg en dag. ;-) Har veldig lyst å prøve det ut etterhvert, men skal bli enda flinkere til å kjenne når det er nok før jeg prøver det tror jeg. Godt å høre andre som har klart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308983-sammensatte-problemer-og-overvekt/#findComment-2519334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Litt mer mosjon så vil du nok merke litt vektreduksjon også tenker jeg. 10.000 skritt om dagen er jo et minimum av hva helsemyndighetene anbefaler utenom trening/trim. Men hvert skritt er en begynnelse! Og husk også at muskler er tyngre enn fett så det kan være at du mister litt fett (ikke så mye når du ikke mosjonerer mer) og bygger litt muskler. Stå på! Formen blir bedre for hvert skritt! Lykke til! *Klem* ''Og husk også at muskler er tyngre enn fett så det kan være at du mister litt fett (ikke så mye når du ikke mosjonerer mer) og bygger litt muskler.'' Eh - nei. En kg fett er akkurat like tungt som en kg muskler. Men 1 kg muskler tar mindre _plass_ enn 1 kg fett, derfor er det like viktig å måle cm når man slanker seg - som å gå på vekta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308983-sammensatte-problemer-og-overvekt/#findComment-2524238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.