Gå til innhold

Aleneforeldre - og sosialt liv

Anbefalte innlegg

Gjest lei av å snakke med veggen
Skrevet

Jeg er alenemor med flere barn og har etter skilsmissen ikke hatt tid eller særlig krefter til mer enn jobb og unger. Veldig mange av felles venner har enten forsvunnet eller valgt ham - han har jo tid til sosialt liv, siden han bare har barna annenhver helg. Og de samme annenhver helgene, må jeg innrømme, har jeg brukt til å sove og til å ta noen skippertak med husarbeid.

Nå er jeg lei av å ikke ha noen å snakke med. Ungene lever sine egne liv, kveldene våre går med til middag og lekser, og når de er i seng, er det ikke mye igjen av dagen. Jeg trenger noen å snakke med, rett og slett. Er internett eneste alternativ?

Hvor får andre aleneforeldre sine sosiale liv fra - eller har ikke de noen, de andre, heller? Hvis noen har tips til hvordan jeg kan få overskudd og tid til å omgås andre voksne - og vi har så dårlig råd, så barnevakt er ikke aktuelt - så kom med dem her. Hvis du mener det er slik å ha barn, så trenger jeg å høre det, også.

Barna er så små at jeg ikke kan være borte mange timene av gangen - . I noen år til.

Skrevet

Jeg lurte også på når i all verden jeg skulle få tid til å treffe noen, men jeg fant ham via internett. :o)

Gjest bareentanke
Skrevet

Jeg brukte mine helger uten barn til sosialisering og vasket heller huset på kvelder etter leggetid. Jeg hadde også 2 venninner på den tiden som var single og uten barn som gjerne kom på besøk om kveldene i ny og ne. Jeg har nydelige besteforeldre til barnet - som gjerne satt barnevakt på den tiden hvis jeg trengte det - så jeg var ekstremt heldig. Men jeg tilbrakte nok mesteparten av tiden hjemme - og likte det :)

Det ser ut som om du ikke er helt i samme situasjon - og heller ikke har økonomi til barnevakt. Da gjenstår vel bare de helgene du ikke har barna. Så da får du legge vasking/rydding til andre dager og nyte helgen barna er hos far ved og gjøre ting du ønsker :)

Gjest I samme båt - nesten...
Skrevet

Snakk om sammentreff, jeg vurderte å skrive et lignende innlegg selv før dag.

Jeg er også alenemor med barn og et sosialt liv som ligger delvis i ruiner. Det har liksom bare blitt sånn. Så fra å være supersosial, med masse folk jeg/vi kunne være sammen med, føler jeg meg nå mer og mer ensom, og evner liksom ikke å gjøre noe med situsjonen.

Jeg ønsker meg også venner som er i noenlunne samme situasjon, så man kan være til hjelp/oppbygging for hverandre. Og kanskje spise en søndagsmiddag sammen med, eller gå en tur i lag med... og gjøre ting i lage med barna.

Det virker som alle andre har fjortentusen venner, mens jeg har kommet i en (nesten uvirkelig) situasjon: jeg har blitt nærmest a-sosial. Og det er ikke lett å komme ut av.

Desverre ikke noen gode råd herfra, men kanskje en mager trøst om at du ikke er alene.

Gjest Fru Verksmester Larsen
Skrevet

Jeg er også alenemor til to små. Jeg finner mye glede i å chatte på nett. På den måten føler jeg at jeg har en form for et sosialt liv. De helgene barna er på samvær er jeg så sliten at jeg sovner tidlig om kvelden og det blir ikke noe greie på sosiale ting da heller.

Men barna vokser til:)

Skrevet

Takk og lov at det snart (i morgen :) ) er skolefri! Da får dere mer tid til å komme dere ut av hus. Ta dem med og blås i om det en kveld skulle bli litt over vanlig leggetid. Gå på steder dere liker å ferdes. Nyt sola (når den en gang kommer tilbake) i fulle drag. Takk ja til en kaffekopp når noen ber deg, eller sett deg ute slik at du kan treffe på folk. Picnik er koselig, og med barn eller hund så kommer man i snakk med folk somregel.

De helgene du er alene da hopper du over støvkornene og hybelkaninene, du har mere behov for å være sosial enn å ha et strøkent hjem du og barna skal se. Fiff deg opp og føl på hvem du er når du tar bort forpliktelsene som henger på deg. Du er _deg_, men må ta deg tid til å hente deg frem igjen. Jeg vet du har en tøff tid, prøv så godt du kan å ta bort dette også når du ser på hvem du er og hva du fortjener........

Dersom du ikke har familie i din nærhet, prøv da om du kan få til en vennetjeneste med vennene til dine barn. Bytt på å ha barna hverandres barn?

Gjest mallet
Skrevet

Kan det være aktuelt å gjøre om på samværsordningen slik at han har barna mer? Avhenger selvsagt av bosted og andre forhold.

Kanskje du kan finne noen, f.eks en annen aleneforelder, du kan bytte barnevakttjeneste med? Altså at dine barn er hos noen andre en ettermiddag i uken, og noen andre barn er hos deg en annen ettermiddag. Enten som en fast ordning eller etter behov. Da slipper dere begge å betale for barnevakten.

Skrevet

Kontakt aleneforeldreforeningen der du bor. Eller start en selv dersom det ikke er en. I oslo har de også Marthe (Røde kors?) et treffsted for enslige foreldre. Samt Rødhette (Aleneforeldreforeningen) der du kan jobbe deg inn barnepass, ved at aleneforeldrene passer hver sine unger. Prøv å finn flere aleneforeldre. Hør med barnehage, eller andre du kjenner eller helsesøster eller frivillighetssentralen. Dere kan hjelpe hverandre da, og gjøre ting sammen både med og uten barn. Frivillighetssentralen kan også kanskje være behjelpelig med barnevakt.

Husk at det kan også være parforeldre som er interessert i å bytte på å være barnevakt. Ungene kan overnatte hos venner og motsatt.

Det er kanskje litt jobb å gå aktivt ut, men er du heldig finner du noen likesinnede.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg er alene med en femåring - og livet mitt er omtrent som ditt.

Men; jeg bruker kveldene hun er hjemme til jobb, skole og evnt. husarbeid (etter hun har lagt seg). I helgene hvor hun er hos faren, så har jeg FRI.

Da er jeg ute med venner, sover på sofaen, spiser når det paser meg - og gjør alle de tingene jeg ville gjort om jeg ikke hadde barn :)

Jeg legger alle de sosiale aktivitetene mine til de helgene, og vennene mine er flinke til å tilpasse ettersom de enten ikke har barn, eller er i forhold med den andre foreldren.

Ellers kommer de på besøk til meg da - det hender det også.

Skrevet

Sosialt liv er ikke umulig med barn.

Er det noen som kan tenke seg og komme på besøk til deg etter barnas leggetid? Jeg gjorde det ofte slik.

Kan du ta med barna på sosiale aktiviteter de helgene du har de? Møt andre familier med barn i parken, ha grillfest på dagtid osv?

Kan du få gjort unna husarbeid de kveldene du allikevel må sitte alene hjemme etter barnas leggetid, slik at du har mer tid de helgene du har barnefri?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...