Gå til innhold

Private samtaler offentlig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg irriterer meg sånn over folk som snakker i telefonen på offentlige steder. Jeg VIL ikke høre disse samtalene om fremmede personers forhold, samliv, hva de har gjort idag, hva de skal gjøre i morgen, hva barna har gjort, oppussing etc etc. Hva er det som får folk til å føre lange og personlige telefonsamtaler når det er mange mennesker rundt? Tror de at vi ikke forstår hva de snakker om siden vi bare hører den ene halvdelen av samtalen? Jeg prøver ikke å lytte, men sitter jeg ved siden av noen på bussen, har jeg ikke mye valg..

Jeg føler meg påtvunget andre folks privatliv! Noen eier jo ikke sperrer!

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• AneM1365380603

9

• Persille1365381127

7

• Mrs. Wallace

6

Skrevet

Vanskelig å unngå i disse mobiltelefon-tider... ;) Men jeg kan være enig i at noen samtaler burde vært tatt innenfor husets fire vegger - er ikke alt man har lyst til å høre! Kan bli litt pinlig berørt til tider selv, ja...

Skrevet

Søstra til ei jeg kjenner pleier å prike vedkommende i ryggen og si:"Vet du at det er søskenbarnet mitt du snakker om?" Da blir folk flaue da! ;o)

Skrevet

Søstra til ei jeg kjenner pleier å prike vedkommende i ryggen og si:"Vet du at det er søskenbarnet mitt du snakker om?" Da blir folk flaue da! ;o)

Hehe.. den var bra :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg irriterer meg sånn over folk som snakker i med hverandre på offentlige steder. Jeg VIL ikke høre disse samtalene om fremmede personers forhold, samliv, hva de har gjort idag, hva de skal gjøre i morgen, hva barna har gjort, oppussing etc etc. Hva er det som får folk til å føre lange og personlige samtaler med hverandre over kafebordet når det er mange mennesker rundt? Tror de at vi ikke forstår hva de snakker om siden de sitter ved siden av hverandre? Jg prøver ikke å lytte, men sitter jeg ved siden av noen på kafeen, har jeg ikke mye valg..

Gjest been there done that
Skrevet

Synes det er litt spennende, blir som en levende roman nesten.....

Gjest mallet
Skrevet

Vanlig småprat har jeg ikke noe imot å overhøre. Men det hender det blir litt vel privat, ja.

Gjest Elextra
Skrevet

Helt enig.

Ok å ta en telefon for å gi en rask beskjed på t-banen eller ellers i det offentlige rom, men ikke å prate i det vide og brede.

Gjest heagaa
Skrevet

Jeg irriterer meg sånn over folk som snakker i med hverandre på offentlige steder. Jeg VIL ikke høre disse samtalene om fremmede personers forhold, samliv, hva de har gjort idag, hva de skal gjøre i morgen, hva barna har gjort, oppussing etc etc. Hva er det som får folk til å føre lange og personlige samtaler med hverandre over kafebordet når det er mange mennesker rundt? Tror de at vi ikke forstår hva de snakker om siden de sitter ved siden av hverandre? Jg prøver ikke å lytte, men sitter jeg ved siden av noen på kafeen, har jeg ikke mye valg..

Ja - du må ha det helt jævlig!

Skrevet

Jeg håper du mener dette ironisk?

Så lenge folk ikke snakker unaturlig høyt, så har jeg ingen motforestillinger mot at folk snakker med hverandre. Synes det er opp til folk selv å avgjøre hvorvidt de prater om noe som er "hemmelig" eller ikke. Men jeg har heller ikke noe mot at folk snakker i telefonen sålenge det ikke er ekstremt private temaer som blir drøftet.

Skrevet

Ja tiden vi lever i er litt snodig. Om ikke de snakker i tlf så synger de av hjertens lyst,kanskje uten at de vet det, etter mp3 spilleren. *Syykt å høre på* Eller de snakker med sidemannen om ting som egner seg bak lukkede dører..... Det er ikke mye sjenanse blandt "ungdommen nå til dags".

Skrevet

Går man på kafe så får man tåle at fiolk snakker med hverandre. Der kan vi velge å forlate lokalet. Det er verre på buss, tog osv der vi ikke kan stikke av......

AneM1365380603
Skrevet

Jeg var hos legen nylig. På venteværelset fikk en mann en telefonsamtale. Han la i vei om det meste, spesielt fikk vi høre detaljer rundt legebesøket. Han avsluttet det hele med "Ja, nå kan legen bare lade hagla og skyte meg".

Persille1365381127
Skrevet

Det spiller vel ingen rolle om den de snakker med sitter der eller ikke?

Så lenge man har en relativt rolig samtale, så skjønner jeg ikke helt problemet.

Skrevet

Helt enig.

Ok å ta en telefon for å gi en rask beskjed på t-banen eller ellers i det offentlige rom, men ikke å prate i det vide og brede.

Enig.

Det gjelder selv om det ikke er så veldig "intimt" eller "hemmelig" det de snakker om, men også fordi det er støyforurensning å høre på noen som babler i vei mobil

Skrevet

Verste eksempelet jeg har vært borti var en kar på en café en gang, hvor jeg satt å spiste middag. Han snakket med en kamerat etter at han tydeligvis nettopp var utskrevet fra sykehus. Han forteller detaljert om denne tarmsykdommen han hadde hatt - det ble dårlig med mat den dagen.

Det irriterer meg fortsatt at jeg ikke har guts til å si fra til slike folk...

Persille1365381127
Skrevet

Enig.

Det gjelder selv om det ikke er så veldig "intimt" eller "hemmelig" det de snakker om, men også fordi det er støyforurensning å høre på noen som babler i vei mobil

Hvorfor er det verre enn om noen sitter ved siden av deg og snakker?

Det er vel ingen regel om at det skal være stillhet overalt i offentlige rom?

Skrevet

Det er klart at det en sjelden gang finnes dem som har en meget lav og rolig mobilsamtale, men det er fort gjort å glemme seg og snakke veldig høyt, spesielt hvis busspassasjeren selv hører litt dårlig pga støy.

Og så har det noe med dynamikken i samtalen å gjøre - at det vekselvis er høyt snakk osv og vekselvis helt stille - da føles hver eneste 'avbrytelse' i stillheten mye mer plagsomt - synes _jeg_ - enn om samtaleparten satt ved siden av.

Jeg synes forresten det er like irriterende dersom det er to på bussen som snakker og den ene snakker ekstremt mye høyere enn den andre.

Jeg er forresten en racer på å sende sms når jeg sitter på bussen, nettopp fordi jeg selv vil unngå å skravle i vei mens jeg sitter der.

Gjest Elextra
Skrevet

Folk snakker nødvendigvis mye høyere og tydeligere i telefonen enn enn ansikt-til-ansikt-samtale hvor mimikk og øyne også brukes. Når noen snakker i mobil får jeg gjerne med meg hver minste detalj av det de sier - slik er det ikke om noen snakker direkte til hverandre.

Persille1365381127
Skrevet

Folk snakker nødvendigvis mye høyere og tydeligere i telefonen enn enn ansikt-til-ansikt-samtale hvor mimikk og øyne også brukes. Når noen snakker i mobil får jeg gjerne med meg hver minste detalj av det de sier - slik er det ikke om noen snakker direkte til hverandre.

Forsåvidt sant - men det tenker jeg at man kan kommentere :)

Men sånn generelt synes jeg ikke snakking er noe problem, uansett hva de snakker om - eller om de snakker med en person eller i en telefon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...