Gå til innhold

Vikeplikt for buss

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg alltid lurer på når jeg kjører i en 60-sone; har jeg vikeplikt for buss som skal ut fra busstopp da? Eller er det bare i 50-sone og nedover?

Gjest Eks-bussjåfør
Skrevet

Du har vikeplikt i 60-sonen også, men en bussjåfør skal ikke skape farlige situasjoner.

Skrevet

Spørsmålet ditt fikk meg til å huske at jeg har lurt på det samme - hvor går grensa for når man har vikeplikt.

Så googlet jeg, og fant følgende:

''Du har vikeplikt for buss, når fartsgrensen er 60 km/t eller lavere, og den blinker ut fra bussholdeplass.

Sjåføren har også plikt til å være aktsom, slik at sjåføren må vise med tegn og vente til det er klart før sjåføren kan kjøre.''

Greit å vite:-)

http://dt.no/apps/pbcs.dll/netguest?Avis=DT&Dato=20041005&Kategori=NETTGJEST&GID=15332

Gjest mandolina
Skrevet

60 km

iflg. vegtrafikkens § 7.5

Hilsen

Skrevet

Ah, takk for svar alle!

Har som regel stoppet for buss i 60-sone, men alltid usikker på om jeg har hatt vikeplikt eller ei.

Skrevet

Hør og se en erfaren bussjåfør om dette tema, rundt 4,50 uti videoen.

Og: "ditta e jekla viktig!" he. he...

Skrevet

Du har vikeplikt i 60-sonen også, men en bussjåfør skal ikke skape farlige situasjoner.

Men det er det jammen mange som gjør! Her opplever jeg stadig sjåfører som nærmest presser seg ut i veien. :/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...