Gå til innhold

Dårlig husmor igjen ;0)

Anbefalte innlegg

Gjest mora2
Skrevet

Siden jeg ikke er noe kløpper på maskinen, vurderer jeg å farge de gamle gardinene istedet for å kjøpe stoff...

De er nå grønne (usj..), og jeg vil ha de sorte.

Vet noen hvor de selger slik farge?

Bør jeg bleke de først?

Hakke peiling på sånt....

mumitrollet
Skrevet

Hva med å kjøpe ferdigsydde gardiner fra Kid el.l.

Skrevet

Hva er gardinene laget av? Hvis det er bomull, går det greit å farge de. Farge får du kjøpt i fargehandel, og velassorterte dagligvarebutikker (farge + salt i egen boks).

Hvis det er polyester, så går det ikke.

Gjest mora2
Skrevet

Hva med å kjøpe ferdigsydde gardiner fra Kid el.l.

Men det er til campingvogna...Og da blir de ferdige altfor lange...

Gjest mora2
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1213986087' post='3905350]

Hva er gardinene laget av? Hvis det er bomull, går det greit å farge de. Farge får du kjøpt i fargehandel, og velassorterte dagligvarebutikker (farge + salt i egen boks).

Hvis det er polyester, så går det ikke.

Hmm..Må vel være bomull tror jeg...

Får stikke nedom butikken i morgen å se da :0)

Må de blekes først?

Aliza1365380759
Skrevet

Kommer vel an på hvilket stoff de er..? Vanlige bomullsgardiner går sikkert fint an å farge! Hvis du skal ha de svart tror jeg ikke du trenger å bleke de først, og farge finner du bl.a. på Jernia tror jeg, og muligens også på en dagligvareforretning med godt utvalg. Hvis du farger de i vaskemaskinen, husk å ikke vaske hvite/lyse klær i vaskemaskinen før du har kjørt en runde med tom maskin eller mørke klær etter fargingen! :)

Skrevet

Hmm..Må vel være bomull tror jeg...

Får stikke nedom butikken i morgen å se da :0)

Må de blekes først?

Nei, de trenger ikke å blekes.

Hva med billige Kid-gardiner som du kan legge opp med Vlieselin (eller hvordan f*** det skrives...) som strykes på, i stedet for å sy?

Gjest liker grønt, jeg
Skrevet

Du skal ikke bleke stoffet før du farger det.

Du finner stoffarge i alle fargehandlere.

Det går mindre stoff (måles i vekten på tørt stoff) pr fargepakke desto mørkere du vl ha resultatet, så når du vil ha det sort må du bruke en del farge. Så det blir ikke nødvendigvis billigere enn nye gardiner, kanskje tvert i mot.

En del syntetiske stoffer vil ikke trekke farge, men er gardinene bomull går det bra.

Er de blanding, vil stoffet bli sort/grønnmelert.

Er tråden syntetisk, vil denne forbli grønn.

Du finner ferdigsydde gardinlengder i mange gardin/utstyrsbutikker, som helt sikkert er rimeligere enn å kjøpe farge til de du har. Men hvis du har litt uvanlige lengder / størrelser på gardinene, må du legge de opp allikevel.

Men en helt enkel søm rett frem (for å legge opp en ferdiggardin) burde du klare / kunne få noen til å hjelpe deg med, det tar to minutter.

Sybutikkene og gardinbutikkene selger også en tape du kan bruke til å legge opp gardinene med (men da tåler de ikke vask så godt..)

Er du helt sikker på at du vil ha sorte gardiner?

Gjest mora2
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1213986281' post='3905357]

Nei, de trenger ikke å blekes.

Hva med billige Kid-gardiner som du kan legge opp med Vlieselin (eller hvordan f*** det skrives...) som strykes på, i stedet for å sy?

Finnes det noe sånt også! Herregud hvor grønn jeg er ;0)

Da satser jeg på det om ikke fargingen går!

Takk for svar. :0)

Gjest mora2
Skrevet

Du skal ikke bleke stoffet før du farger det.

Du finner stoffarge i alle fargehandlere.

Det går mindre stoff (måles i vekten på tørt stoff) pr fargepakke desto mørkere du vl ha resultatet, så når du vil ha det sort må du bruke en del farge. Så det blir ikke nødvendigvis billigere enn nye gardiner, kanskje tvert i mot.

En del syntetiske stoffer vil ikke trekke farge, men er gardinene bomull går det bra.

Er de blanding, vil stoffet bli sort/grønnmelert.

Er tråden syntetisk, vil denne forbli grønn.

Du finner ferdigsydde gardinlengder i mange gardin/utstyrsbutikker, som helt sikkert er rimeligere enn å kjøpe farge til de du har. Men hvis du har litt uvanlige lengder / størrelser på gardinene, må du legge de opp allikevel.

Men en helt enkel søm rett frem (for å legge opp en ferdiggardin) burde du klare / kunne få noen til å hjelpe deg med, det tar to minutter.

Sybutikkene og gardinbutikkene selger også en tape du kan bruke til å legge opp gardinene med (men da tåler de ikke vask så godt..)

Er du helt sikker på at du vil ha sorte gardiner?

*kremt*

Trodde ikke det var så mye å tenke på ang fargingen....

Kanskje best å kjøpe nye da..Og sånn tape...

Skal vel alltids klare en rett søm også...

*Tenke*

Takk for fyldig svar :0)

Gjest mora2
Skrevet

Kommer vel an på hvilket stoff de er..? Vanlige bomullsgardiner går sikkert fint an å farge! Hvis du skal ha de svart tror jeg ikke du trenger å bleke de først, og farge finner du bl.a. på Jernia tror jeg, og muligens også på en dagligvareforretning med godt utvalg. Hvis du farger de i vaskemaskinen, husk å ikke vaske hvite/lyse klær i vaskemaskinen før du har kjørt en runde med tom maskin eller mørke klær etter fargingen! :)

He, he, det med vaskingen hadde jeg _aldri_ tenkt på!

Så det var godt du sa.

takk for svar :0)

Skrevet

Finnes det noe sånt også! Herregud hvor grønn jeg er ;0)

Da satser jeg på det om ikke fargingen går!

Takk for svar. :0)

Da mætsjer du ihvertfall gardinene;-)

Aliza1365380759
Skrevet

He, he, det med vaskingen hadde jeg _aldri_ tenkt på!

Så det var godt du sa.

takk for svar :0)

Ja, det er fort gjort å glemme det, og ende opp med masse grå plagg i etterkant! ;) (eller andre "herlige" lyse farger, lyserosa f.eks..) Mistenker at årsaken til at jeg tenker på dette, er at min mor glemte dette en gang jeg var yngre, og min bror og jeg endte opp med mange lyseblå t-skjorter.. Hehe...

Skrevet

*LOL*

Gjest mora2
Skrevet

Ja, det er fort gjort å glemme det, og ende opp med masse grå plagg i etterkant! ;) (eller andre "herlige" lyse farger, lyserosa f.eks..) Mistenker at årsaken til at jeg tenker på dette, er at min mor glemte dette en gang jeg var yngre, og min bror og jeg endte opp med mange lyseblå t-skjorter.. Hehe...

Hi, hi, ikke sant! :0)

Gjest mora2
Skrevet

* blæææ* ;0)

Skrevet

Campingvogna?? I vår vogn henger det sånne flortynne gjennomsiktige gardiner med litt blått mønster, er det slike du skal farge??

Jeg vil og skifte ut vogn gardinene og forteltgardinene, men de er såååå dyre og jeg kan heller ikke sy!

Men skal du ha sorte gardiner i campingvogna?? Har lyst på hvite jeg, i allefall i forteltet...

Gjest mandolina
Skrevet

Du kan kjøpe slike bånd, som du skal stryke på, så kan du legge opp gardinene uten å sy.

Hilsen

Gjest mora2
Skrevet

Henger de lenge nok så blir de sorte:-)

*LOL*

Det har du sikkert rett i ;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...