Gå til innhold

Jeg har gjort noe grusomt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk nettopp tur med hunden min ned til elven. Der så vi en andemor med tre-fire barn. Jeg slapp hunden min løs, for hun får lov å løpe etter fugler, fordi hun har aldri vært i nærheten av å klare å ta noen, de letter i god tid før hun når dem.

Her satte andemor på svøm, uten å lette særlig over vannet, men fikk ikke den siste ungen med seg. Den dykket og ble under vannet lenge. Jeg ropte på hunden min da jeg oppfattet hva som skjedde, og dro den med bort så jeg fikk ikke sett hva som skjedde med andungen og hvilken vei den svømte.

Helt grusomt at jeg kunne være så ond! Jeg har kjempedårlig samvittighet, og skal aldri la hunden få løpe etter fugler igjen.

Men: Er det noen som vet hva som sannsynligvis vil skje med den lille andungen? Dette er en liten elv. Er det sannsynlig at moren kommer for å lete etter den igjen? Ungen så hvilken vei moren flyktet, er det sannsynlig at den svømmer samme vei? Har de noen lyder som kan lokke hverandre til seg? Det er heldigvis kveld og ingen som går forbi der og forstyrrer nå. I allefall ikke når onde jeg har gått hjem.

Skrekkelig! Dette er verre enn folk som skyter ender.

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Carwing

23

• Bookworm

8

• Rith

5

• BMS!

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mora2
Skrevet

Uff, dette var ikke bra....

Du får ta deg en tur i morgen å se om andungen forsatt er der....

( uten hunden kanskje...)

Visst ikke den er det, kan den jo ha funnet frem til mamma`n...

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

''Jeg slapp hunden min løs, for hun får lov å løpe etter fugler, fordi hun har aldri vært i nærheten av å klare å ta noen, de letter i god tid før hun når dem.''

Herregud, det har da ingenting å si?? "Hun får lov..." Tenk på de vettskremte dyrene neste gang, uansett hvor lite eller mye hunden din klarer å få tak i dem.

Skrevet

Ja jeg forstår deg. Dette er langt verre enn å skyte ender. Jeg tror andemor må prioritere å ta seg av de andre andungene. Den skadede drukner sikkert i løpet av natten.

Men gjort er gjort og spist er spist.

Forsøk å tenke på noe hyggelig. Forestående sommerferie, dalende jordbærpriser og badetempraturer som slår alle rekorder.

Sender deg i alle fall en liten godnattahilsen fra

Gjest krakradada
Skrevet

Godt og se at du i hvertfall har lært av dette - det er båndtvang nå!

Det er så utrolig mange uansvarlige hundeeiere at jeg blir helt dårlig. Alle hundeeiere synes og tro at alle elsker bikkja mi og den må jo få løpe litt fritt! Selv er jeg livredd hunder og de løper meg i møte på hver j' joggetur jeg tar.

Forhåpentlig finner mamman igjen andungen sin - men det er lite du kan gjøre nå - bortsett fra og holde bikkja di i bånd heretter. Det er ikke bare andunger den kan finne på og angripe, selv om du tror den er verdens snilleste.

Skrevet

Synes du altså det er artig at hunden din skremmer fuglene så de må stikke av? Og du lar den gjøre det selv når fuglene har unger!? Herregud.

Skrevet

Fy søren.

Hunden får løpe etter fugler - For den pleier ikke å klare å ta noen? Og du er selvsagt synsk og vet på forhånd at fuglene kommer seg unna, ikke sant? Og for å toppe det hele lar du hunden jage etter en fugl med unger. Fantastisk.

Er dette et tulleinnlegg?

Gjest Grønn iris
Skrevet

Hmmm.

Ja jeg skjønner at du føler deg litt skyldig, men vi mennesker glemmer fort naturens lover og naturens gang...

Jeg synes du overreagerer litt, det hele var bare en del av den naturlige seleksjonen.

Ja, mulig dere synes jeg er litt kynisk, men ærlig talt, hvis det ikke var sånn at de sterkeste overlevde og formerte seg videre ville mange arter vært utryddet for lengst...

Hunder er hunder og andungen var den svakeste i kullet.

Dersom det gikk sånn innpå deg får du være med forsiktig neste gang og ikke slippe hunden løs så den kan løpe etter fugler...

Skrevet

Sånn jeg forstår det av innlegget ditt så har ikke hunden vært borti andungen? Den ble bare redd?

Min kjære har god greie på disse dyrene og sier at andungen sannsynligvis dukket opp på et annet sted uten at du så det. Den vil der holde seg i ro til faren er borte, så vil den begynne å skrike iherdig etter moren.

Så da håper jeg samvittigheten din letter noe. :)

Skrevet

Uff, dette var ikke bra....

Du får ta deg en tur i morgen å se om andungen forsatt er der....

( uten hunden kanskje...)

Visst ikke den er det, kan den jo ha funnet frem til mamma`n...

Jævlig uansvarlig av deg synes jeg!

Gjest mora2
Skrevet

Øøøøhhhh.....

Skrevet

''Skrekkelig! Dette er verre enn folk som skyter ender.''

Ja, det har du jammen meg helt rett i, og det er du selv som bevisst slipper bikkja di løs for å jage andre dyr (du vet at fugler også er dyr?) og skremmer vettet av dem, i tillegg en andemor med unger. GRUSOMT. Håper i det minste du har lært noe av dette, og ikke slipper bikkja di løs igjen. Du har hørt om båndtvang eller?

Skrevet

Kanskje greit å svare rett person her eller, synes ikke mora2 kan klandres for noe her:-)

Gjest mora2
Skrevet

Kanskje greit å svare rett person her eller, synes ikke mora2 kan klandres for noe her:-)

* puster lettet ut *

;0)

Gjest Grønn iris
Skrevet

Ehhh. Tror ikke den var ment til mora2, men til trådstarter. Du må klikke på det innlegget du vil svare på og deretter trykke "svar".

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes du har fått unødvendig mye pepper her... Selvsagt var det fryktelig dumt det du gjorde og det sier du jo selv også. Det er slett ikke alle som ville hatt dårlig samvittighet for dette her, så dette viser bare at du ønsker å gjøre det riktige.

Jeg oppfatter det slik at hunden din ikke klarte å komme borti andungen, men at den bare ble skremt og dukket under i vannet. Da vil jeg tro den skjulte seg til kysten var klar og den er forhåpentligvis gjenforent med mamma nå:)

Du lærte iallefall noe av denne episoden og du skal ikke tro at du er den eneste som har gjort en slik "tabbe".

Dette gikk nok bra :)

*trøste på carwing*

Skrevet

Fy søren.

Hunden får løpe etter fugler - For den pleier ikke å klare å ta noen? Og du er selvsagt synsk og vet på forhånd at fuglene kommer seg unna, ikke sant? Og for å toppe det hele lar du hunden jage etter en fugl med unger. Fantastisk.

Er dette et tulleinnlegg?

Nei det er ikke et tulleinnlegg. Helt sant at jeg har gjort det. Og det er også helt sant at jeg lar hunden min løpe fritt på fotballbanen hver lørdag og søndag morgen, for da er det ingen andre i nærheten, og jeg har god oversikt hvis det kommer noen slik at jeg kan ta hunden min inn.

Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for at hunden min løper etter fugler som står på fotballbanen. De ville blitt like redde om jeg kom løpende med ballen min. Så det kjenner jeg ikke en plass, og kommer med å fortsette med det.

Men; det med den lille stakkars andungen er uansvarlig og dårlig gjort.

Skrevet

Nei det er ikke et tulleinnlegg. Helt sant at jeg har gjort det. Og det er også helt sant at jeg lar hunden min løpe fritt på fotballbanen hver lørdag og søndag morgen, for da er det ingen andre i nærheten, og jeg har god oversikt hvis det kommer noen slik at jeg kan ta hunden min inn.

Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for at hunden min løper etter fugler som står på fotballbanen. De ville blitt like redde om jeg kom løpende med ballen min. Så det kjenner jeg ikke en plass, og kommer med å fortsette med det.

Men; det med den lille stakkars andungen er uansvarlig og dårlig gjort.

At du slipper hunden løs på en avgrensen område som en fotballbane, er en helt annen sak enn å bevisst slippe den løs etter en andemor med unger.

Hvis du har så dårlig samvittighet som du (prøver) å vise i hovedinnlegget, så er det merkelig at du føler deg nødt til å forsvare deg her...

Skrevet

Jeg synes du har fått unødvendig mye pepper her... Selvsagt var det fryktelig dumt det du gjorde og det sier du jo selv også. Det er slett ikke alle som ville hatt dårlig samvittighet for dette her, så dette viser bare at du ønsker å gjøre det riktige.

Jeg oppfatter det slik at hunden din ikke klarte å komme borti andungen, men at den bare ble skremt og dukket under i vannet. Da vil jeg tro den skjulte seg til kysten var klar og den er forhåpentligvis gjenforent med mamma nå:)

Du lærte iallefall noe av denne episoden og du skal ikke tro at du er den eneste som har gjort en slik "tabbe".

Dette gikk nok bra :)

*trøste på carwing*

Hunden min var ikke nær andungen for de var uti vannet, mens min hund stod på land. Den var altså ikke fysisk skadd. Andungen fulgte instinktet sitt og dykket under, og kom opp igjen og lå helt stille langs land. Jeg var livredd hunden skulle se den, men jeg ropte den bort uten at den fikk se den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...