Gå til innhold

Apropos uansvarlige hunde-eiere.....

Anbefalte innlegg

Gjest EnSomHarPrøvd
Skrevet

Hva med folk som lar unger gå tur med hundene sine?

(nå snakker jeg om forholdsvis små unger og ikke de som er "tenåringer")

Skrevet

Synes det avhenger om det er små veskehunder eller store dyr, som schæfer.

Gjest EnSomHarPrøvd
Skrevet

Synes det avhenger om det er små veskehunder eller store dyr, som schæfer.

Ok.

Scenario 1: liten hund som ungen har "kontroll" på møter en stor (aggresiv) hund, som enten går løs eller som den de møter på ikke har kontroll på...

Scenario 2: stor hund som ungen ikke vil ha kontroll på i en eventuell konfrontasjon med en hvilken som helst annen hund......

Begge scenariene kan føre til både slåsskamp og det som verre er.

For meg blir det samme saken, og like galt.

Gjest EnSomHarPrøvd
Skrevet

Uansvarlige foreldre.

denne gang er vi kjempe-enige :)

Skrevet

Ok.

Scenario 1: liten hund som ungen har "kontroll" på møter en stor (aggresiv) hund, som enten går løs eller som den de møter på ikke har kontroll på...

Scenario 2: stor hund som ungen ikke vil ha kontroll på i en eventuell konfrontasjon med en hvilken som helst annen hund......

En løs agressiv hund ville kunne angripe barnet uansett. Er jo alltid en eller annen mulighet for at noe kommer til å gå galt her i livet.

Er jo sånt at man som både hundeier og foreldre lærer av sine feil underveis.

Gjest krakradada
Skrevet

denne gang er vi kjempe-enige :)

Hehehehe - se det du :)

Gjest EnSomHarPrøvd
Skrevet

En løs agressiv hund ville kunne angripe barnet uansett. Er jo alltid en eller annen mulighet for at noe kommer til å gå galt her i livet.

Er jo sånt at man som både hundeier og foreldre lærer av sine feil underveis.

nå tenker jeg ikke kun på at barnet i utgangspunktet er den som blir "angrepet", men at det kan oppstå potensielt farlige situasjoner som det er uansvarlig å gi barn ansvar for, var vel det som var ett av poengene mine :)

Gjest mora2
Skrevet

Jeg ville aldri sent ut noen av mine hunder med en liten unge.

Jeg har to miniatyrhunder, og en stor hund.Kunne ikke falle meg inn å la små unger drasse rundt på noen av de.

Er ei på 14 år som får lov å gå med de to minste når vi skal noe.

Skrevet

Foreldrene til en barndomsvenninne av meg hadde leieboere med en stor schâfer, den var snill som et lam og vi to småjentene (7-8 år?) fikk lov til å gå tur med den noen ganger husker jeg. Ikke fatter jeg at de lot oss få lov.... Jeg hadde aldri gjort det!

Gjest Hundeting
Skrevet

Ok.

Man må ihvertfall lære ungen at kommer det en annen hund å angriper må man slippe sin egen hund, og la de ordne opp selv. Så får heller ungen gå for å hente voksne som kan hjelpe.

Vi har hund selv og vårt barn har alltid gått tur med den, men det er fordi h*n begynte da hunden var valp. H*n er nå 15 og hunden syv. Men vår åtteåring har jeg ikke turt å sende ut på noen lengre tur en rundt kvartalet her. Dette grunnet i at vår hund ikke er like snill med alle andre hunder, minstemann må derfor lære at h*n skal gå motsatt vei når han ser andre kommer med hund. Men hvis det kommer en annen hund å angriper, er det værre. Dette har vi forresten opplevd flere ganger, og det er ganske skremmende uansett om man er voksen eller barn. En gang kom en rottweiler og angrep. Jeg hylte og skreik og sparket til rottweileren, med eneste resultat at jeg fikk vondt i foten, hunden så ikke ut til å få vondt. Men den tuslet hjem til slutt.....

candyqueen_83
Skrevet

Jeg hadde ikke latt mindre barn gå tur med hunden min. Men jeg husker jo vi gikk med alle nabolagets hunder da vi var små. Jeg gikk ofte tur med en rottweilerhann da jeg var 7 år!! Og det endte jo tilslutt med kragebensbrudd da bikkja så en katt ;O)

Skrevet

Det er kun voksne som får gå tur med min hund. Hadde en flokk av unger som ringte på tideligere og spurte om di fikk gå tur med hunden min. Nå har di skjønt at jeg alltid sier nei...

Lillegutt på 4,5år får holde båndet når vi går sammen da....

Gjest EnSomHarPrøvd
Skrevet

Jeg hadde ikke latt mindre barn gå tur med hunden min. Men jeg husker jo vi gikk med alle nabolagets hunder da vi var små. Jeg gikk ofte tur med en rottweilerhann da jeg var 7 år!! Og det endte jo tilslutt med kragebensbrudd da bikkja så en katt ;O)

my point exactly! (ang hva som KAN skje)

Skrevet

Jeg lar ansvarlige barn få gå tur med hunden fra tid til annen. Barna er fra 9 år og oppover og hunden er trent. Anser dette ikke for å være uansvarlig.

Også lar jeg til og med toåringen som er på besøk her fra tid til annen få gå tur med hunden i haven.

Skrevet

nå tenker jeg ikke kun på at barnet i utgangspunktet er den som blir "angrepet", men at det kan oppstå potensielt farlige situasjoner som det er uansvarlig å gi barn ansvar for, var vel det som var ett av poengene mine :)

Hva slags farlige situasjoner tenker du på?

Gjest EnSomHarPrøvd
Skrevet

Hva slags farlige situasjoner tenker du på?

hvis du har lest hele tråden, ser du at det kan være opptil flere situasjoner som kan oppstå i møte med andre hunder/katter som kan være potensielt farlige, og som jeg mener at barn ikke skal måtte ha ansvar for.

Skrevet

hvis du har lest hele tråden, ser du at det kan være opptil flere situasjoner som kan oppstå i møte med andre hunder/katter som kan være potensielt farlige, og som jeg mener at barn ikke skal måtte ha ansvar for.

Jeg er tilbøyelig til å mene det er mer uansvarlig å overbeskytte barn i den grad som en del mennesker velger å gjøre, enn å gi dem ansvar for ting som vanligvis vil gå bra. Det er litt som å la dem sykle til skolen når de er 11 år gamle; det er klart mest sannsynlig at det vil gå bra, men dessverre går det av og til galt for noen barn. Tilsvarende ser jeg på det å la barn få gå tur med godt dresserte hunder; det gir ungene massevis av mestringsfølelse og går vanligvis bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...