Gå til innhold

Ikke lyst på menstruasjon under ferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til Syden i august, men selvfølgelig har jeg menstruasjon akkurat da. Jeg og kjæresten har lyst på barn etterhvert (tenkte å prøve etter ferien) så jeg har sluttet på p-pillene for noen måneder siden. Dermed kan jeg ikke regulere mensen selv. Men er det slik at jeg ikke nødvendigvis trenger å slutte på pillen lenge før man prøver å bli gravid? Trodde det var lettere å bli gravid da?

Hva om jeg begynner på pillene igjen for en liten periode bare for å unnslippe mensen? Isåfall når er siste frist jeg kan begynne å ta pillene da? Jeg reiser 15. august. Må jeg ta flere brett først? Er det ikke slik at man bare begynner rett på et bytt brett for å unngå mensen? Isåfall må jeg vel snart begynne igjen da?

Det dumme da er jo at vi skal prøve å få barn med en gang vi kommer tilbake og da blir det sånn at jeg isåfall slutter på pillen omtrent samme dag vi prøver. Og da minsker vel sjansene for å bli gravid med en gang.

Gjest på resept
Skrevet

Du kan begynne med p-piller igjen eller du kan ta tabletter som utsetter mensen (disse er også på resept). Men begge måtene _kan_ gjøre at syklusen din blir uberegnelig en del måneder etterpå, noe som igjen kan gjøre det vanskeligere å vite om/når du har eggløsning osv.

Så du får nesten sette disse to tingene opp mot hverandre.

Hvis du blør så mye og lenge og har så mye smerter under mensen at ferien blir så å si helt ødelagt av at du har mensen, så får du heller risikere at det _kan_ ta noen måneder ekstra å prøve å bli gravid etterpå.

Hvis mensen ikke medfører større plager enn at det går greit med litt paracet, tamponger og litt hyppig skifting etter bading, så ville jeg ikke risikert å rote til syklusen nå som du først har sluttet med hormonene og fått en regelmessig syklus.

Det er veldig individuelt om hormonbruken gir syklusforstyrrelser etterpå, noen er i normalgjenge umiddelbart, andre har uregelmessig eller manglende eggløsning/mens lenge etterpå.

Gjest minnah
Skrevet

Var jeg deg ville jeg satset på Primolut, som utsetter mensen inntil 10 dager. Reseptpliktig.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Tror jeg ville satset på å kjøpe eggløsningstester og hatt masse sex før ferien. På den måten får du ikke mensen i ferien heller. :-)

Skrevet

Ville satset på Primolut-N tabletter jeg da... Du må be om å få resept på disse av legen din, og for at de skal fungere skikkelig så må du vite når du skal ha mens; dette fordi du skal starte med pillene 3 dager før foventet mens. Pillene tas i 10 dager, og du utsetter dermed mensen med 1 uke...

P.S. Jeg hadde brukt Pimolut-N syklusen før jeg ble gravid med min yngste datter, så det bør i hvert fall ikke påvirke sjansene for å bli gravid etter ferien ;)

Skrevet

Er ikke bevist av p-piller nedsetter fruktbarheten etterpå. Mange som blir gravide på første pillefrie periode. Men da bør du begynne nå, slik at du forskyver den neste mensen, og ikke den du skal ha i august.

Eller du kan prøve primolut, men også da ville jeg ha forskyvd neste mens, og ikke den som du skulle hatt på ferien. Dette fordi noen kan få småblødninger og mye mer pms plager enn til vanlig når en bruker disse pillene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...