Gå til innhold

Tips restaurant?

Anbefalte innlegg

Gjest ikkeidagheller
Skrevet

Hvor mye gir man vanligvis? I prosent av beløp man bestiller for?

Gjest tøvete greie
Skrevet

akkurat det der lurer jeg også på hver gang! Syns det er en ekkel greie. Nettopp fordi jeg føler meg "tvunget" til å gi uansett om de har vært greie eller ikke. Og den 10% regelen er OGSÅ vanskelig, det kan fort bli dyrt, siden det i utgangspunktet allerede er svindyrt å gå ut her i Norge.

Skulle ønske det var en helt frivillig greie, og ikke frivillig "tvang".

Da hadde det vært lett å gi minst 10% når man var ekstra fornøyd, eller latt helt være når hverken maten eller servicen var noe å skryte av.

Spent på hvilke andre svar du får :)

Gjest 5 - 10 % i Norge
Skrevet

http://www.aftenposten.no/reise/article2407330.ece

opp til 10% ved god service i Norge.

I andre land (som USA) tjener ikke servitøren noe om man ikke tipser, så da tipser man selv om ikke servicen har vært veldig god, det er jo forskjell på å gi noe ekstra, og det å mene at man ikke fortjener lønn i det hele tatt...

Skrevet

Jeg runder opp til nærmeste 50 eller 100 om jeg er fornøyd, litt mer om det er veldig nære rundt tall i sum. Er jeg ikke fornøyd gir jeg heller ikke tips.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg runder opp til nærmeste 50 eller 100 om jeg er fornøyd, litt mer om det er veldig nære rundt tall i sum. Er jeg ikke fornøyd gir jeg heller ikke tips.

Men gir du samme beløp enten regningen er 300 eller 3000?

Skrevet

Men gir du samme beløp enten regningen er 300 eller 3000?

Nå er det bare en eneste gang jeg har vært ute for en så høy regning og jeg må tilstå at jeg ikke tenkte så langt da jeg betalte så jeg ga nok for lite tips ja.

Skrevet

Det kommer an på hvor fornøyd du er. Det er ikke noe poeng i å tipse hvis du er misfornøyd med mat og/eller service. Prisene er stive nok til at restauranten tjener på besøket ditt uansett, og servitørene har god nok lønning i motsetning til for eksempel USA.

Å tipse ukritisk fører bare til at "alle" føler at de må tipse, dessverre. Jeg gjør det når jeg er godt fornøyd, ellers ikke, og jeg har ikke noe problem med å gå fra restauranten uten å gi en krone i tips.

Skrevet

Det er vanlig å tipse mellom 5 og 10 % i Norge. Det er helt akseptabelt å ikke tipse eller tipse svært lite om servicen har vært dårlig eller fraværende.

Jeg ser mange sier hvor greit det er å -ikke- tipse, som en generell regel. Jeg kjenner mange som er slik, men for meg virker det uhøflig, spesielt om det er snakk om en restaurant og ikke bare Peppes. Om de jeg spiser sammen med ikke tipser, så pleier jeg å kompensere.

For meg er null tips det samme som å si at man er direkte misfornøyd med servicen.

Gjest prust
Skrevet

Det er vanlig å tipse mellom 5 og 10 % i Norge. Det er helt akseptabelt å ikke tipse eller tipse svært lite om servicen har vært dårlig eller fraværende.

Jeg ser mange sier hvor greit det er å -ikke- tipse, som en generell regel. Jeg kjenner mange som er slik, men for meg virker det uhøflig, spesielt om det er snakk om en restaurant og ikke bare Peppes. Om de jeg spiser sammen med ikke tipser, så pleier jeg å kompensere.

For meg er null tips det samme som å si at man er direkte misfornøyd med servicen.

''For meg er null tips det samme som å si at man er direkte misfornøyd med servicen.''

Mener du det altså?

Det mener ikke jeg, når jeg spiser ute. Jeg tipser hvis det var ekstra god mat og/eller ekstra god service - ellers får servitørene og kokkene ta til takke med lønna si - slik jeg må i min jobb, som i aller høyeste grad er en servicebedrift - og vi får ikke tips!

Vi hadde en tråd om dette for en måneds tid siden, og det var ulikt syn på dette, ja.

Gjest Elextra
Skrevet

Helt enig med deg.

Skrevet

''For meg er null tips det samme som å si at man er direkte misfornøyd med servicen.''

Mener du det altså?

Det mener ikke jeg, når jeg spiser ute. Jeg tipser hvis det var ekstra god mat og/eller ekstra god service - ellers får servitørene og kokkene ta til takke med lønna si - slik jeg må i min jobb, som i aller høyeste grad er en servicebedrift - og vi får ikke tips!

Vi hadde en tråd om dette for en måneds tid siden, og det var ulikt syn på dette, ja.

Jeg er klar over at det er mange som ikke er enig med meg. Men det er nå en gang slik jeg er oppdratt :)

Gjest mistrives med gniene folk
Skrevet

Veldig enig med deg, vil heller gjøre opp for meg på en skikkelig måte de gangene jeg er ute, enn å være gnien.

Jeg trives så utrolig mye bedre sammen med rause personer, det betyr ikke at man skal være dum eller kaste penger etter folk.

Men på en skala fra raus til gnien vil jeg heller være litt for raus (både med penger og tid/omsorg) enn å være slik som de jeg oppfatter som gniene.

Og min erfaring er at det ikke nødvendigvis har sammenheng med om man har god eller dårlig økonomi. Det er mer en innstilling til slike ting.

Skrevet

Veldig enig med deg, vil heller gjøre opp for meg på en skikkelig måte de gangene jeg er ute, enn å være gnien.

Jeg trives så utrolig mye bedre sammen med rause personer, det betyr ikke at man skal være dum eller kaste penger etter folk.

Men på en skala fra raus til gnien vil jeg heller være litt for raus (både med penger og tid/omsorg) enn å være slik som de jeg oppfatter som gniene.

Og min erfaring er at det ikke nødvendigvis har sammenheng med om man har god eller dårlig økonomi. Det er mer en innstilling til slike ting.

Jeg er helt enig med deg :)

Og jeg ser ofte en sammenheng mellom de som er gniene på ting, tid og omsorg og de som er gniene i forhold til penger.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Mener du det altså?

Tar det som selvfølge å tipse. Det er del av det å være høflig og dannet på restaurant.

Unntak er selvsagt om man er misfornøyd.

Når det gjelder beløp ser jeg folk opplyser 5-10 %. Vi var ute nylig og ga 5% og jeg må si jeg følte meg ille til mote med å gi så lite.

(oppdaget hva vi hadde betalt først senere vi kollegaer skulle dele regningen oss i mellom)

Gjest syns jeg
Skrevet

Tar det som selvfølge å tipse. Det er del av det å være høflig og dannet på restaurant.

Unntak er selvsagt om man er misfornøyd.

Når det gjelder beløp ser jeg folk opplyser 5-10 %. Vi var ute nylig og ga 5% og jeg må si jeg følte meg ille til mote med å gi så lite.

(oppdaget hva vi hadde betalt først senere vi kollegaer skulle dele regningen oss i mellom)

5% ? Det kommer an på regningens størrelse. En regning på 3000 gir 150 kroner i tips med 5%. Det er greit nok. En regning på 500 gir 25 (ikke sant?) og det er kanskje snaut. Da øker vi til 50 kroner. Hvis servicen er ok, vel og merke. 0 tips på en restaurant med duk, a la carte og servering ved bordet, er et signal på bobbob-service.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...