Gå til innhold

Attføring/ tidsbegrenset uføretr./ studere

Anbefalte innlegg

Gjest leiogkjei
Skrevet

Har vært ca 10 mndr på attføring. Siden jeg har mye utdanning fra før mener saksbehandler på Nav at jeg ikke trenger mer utdanning, men derimot bør komme ut i arbeidspraksis. Jeg vet imidlertid at på vedkommende arbeidsplass vil det ikke være muligheter for fast stilling etter endt praksis. Dermed er jeg pr definisjon ferdig attført og står på bar bakke i virkeligheten. Den utdannelsen jeg har kan jeg ikke benytte meg av i søknad etter arbeid fordi det var nettopp dette arbeidet som medvirket til min sykdomstilstand. Det jeg selv ønsker er å få studere videre for å kunne bygge meg opp og styrke mulighetene til å få et annet arbeid enn jeg hadde. Ønsker ikke å bli innlåst i en kjedelig rutinejobb fordi Nav mener det er det jeg har arbeidsevne til. Det er ikke bare enkelt å bli satt i arbeidspraksis og føle at du er plassert der for å oppfylle "arbeidslinja". Du blir aldri en reell del av arbeidsstokken likevel. Da jeg fortsatt bare går for halv maskin lurer jeg på om jeg skal søke om TU, men er det mulig å studere da? Noen som har erfaring med det?

Gjest Blir helt matt
Skrevet

Tidsbegrenset ufør og studere samtidig? ER du ufør, eller er du ikke?

Gjest Aktiv på TU
Skrevet

Det er vel egentlig ingen motsetning i dette. Ved flere kroniske lidelser så som f.eks Schizofreni er det fullt mulig å kunne klare å lese litt ved siden av og også utføre enkelte "ikke-stressende-oppgaver".

Jeg ser det som en positiv ting å sysselsette seg med noe meningsfylt fremfor et liv uten konstruktive sysler.

Selv er jeg blitt oppfordret av NAV til å finne meg en hospitantplass i arbeidslivet eller finne en annen studie- eller jobbrelatert sammenheng til tross for at jeg går på TU. Dette er hele idéen bak NAVs prosjekt Vilje Viser Vei.

Det å ha en kronisk lidelse betyr ikke at en skal gi seg hen til passivitet og null stimulans av kropp og sjel.

Nei, du må nok ikke være så kategorisk :o)

Skogstrollet
Skrevet

Når man har gått 12 mnd. på tidsb. ufør har man lov til å tjene 1G i tillegg til trygden, så det burde også være lov til å studere.

Gjest mandolina
Skrevet

"Ønsker ikke å bli innlåst i en kjedelig rutinejobb fordi Nav mener det er det jeg har arbeidsevne til."

Slike ønsker er vel litt for ambisiøse i forhold til hvilken utdannelse NAV skal bekoste for deg.

Skal du ta videre utdannelse, må du bekoste det selv, det er bare rett og rimelig.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...