Gjest Mamma til IngridE. Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Datteren min fyller snart 10 år. Hun er 143 cm høy og veier 44 kg. Hun er kraftig bygget, har aldri vært noen sylfide, men vektøkningen hennes bekymrer meg endel. Hun har økt med 4-6 kg i året de siste årene. Sammenliknet har småbrødrene økt med 2 kg i året. Hun er veldig glad i mat, men vi er nøye på kostholdet, iallefall i ukedagene. Vi har aldri brus, kjeks og godterier utenom ved spesielle anledninger. Til hverdags spiser hun vanlig grovt brød, ulike pålegg som skinke, mager smøreost, mager vita leverpostei, syltetøy og skummetmelk. Til frokost i ukedagene spiser hun 1-2 skiver til frokost, 2 skiver til lunsj, mellommåltid (som kanskje er mer enn vi vet siden hun er alene hjemme på dette tidspunktet), og middag som kan bestå av kylling, ris, svinekjøtt, poteter, gryterett, grønnsaker osv (vanlige middager, noen dager sunne, noen dager mindre sunne, noen dager lite, noen dager større porsjoner). Til kveldsmat spiser hun gjerne 2 skiver med pålegg og melk. I tillegg blir det litt frukt og grønnsaker. Vi synes ikke hun spiser urovekkende mye sammenlignet med f.eks søsken. Det kan være hun småspiser uten at vi vet det, men hun har ikke egne penger til godterier ol. Jeg skjønner ikke hvorfor vekten øker så mye. Hun er normalt aktiv, spiller fotball 1-2 ganger i uken, hopper trampoline, går på rollerblades, sykler og går endel. Vi har også prøvd å ta henne med på gå eller sykkelturer et par ganger i uken. Hun er veldig glad i mat med karbohydrater i, men det virker som hun legger på seg ekstar mye i perioder der hun har spist mat med mye "dårlige" karbohydrater. Kan det være at hun tåler dårlig karbohydrater? Kan det være at hun har veldig dårlig forbrenning? HUn legger mest på seg rundt magen. Og nå når hun er blitt så stor, ser jeg at hun plages av dette. Jeg vil gjerne hjelpe henne, men vi snakker aldri om kropp og overvekt. Vi snakker gjerne om mat som er bra for oss, og mat som bare er til kos. Hvordan kan vi hjelpe henne? Hva / hvor mye bør hun spise hver dag? Hva er "normal" vekt for en jente på hennes alder og lengde? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309378-%C3%B8kende-vekt-hos-10-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dere gjør det riktig Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hei, hun har helt tydelig god apetitt, selv uten "etter skoletid"-måltidet spiser hun en god del mer enn min datter på samme alder. Ellers høres det ut som om dere gjør det riktige, ved å snakke om mat som er god for kroppen, og ellers ikke stresser så mye med det temaet. Jeg ville fulgt litt med hva som blir spist etter skoletid, siden brødrene er mindre er det kanskje bare hun som er hjemme rett etter skolen+ Da burde det være relativt enkelt å se hvor mye brød/ knekkebrød / kornblanding osv som er der når dere går om morgenen og hvor mye som er der når dere kommer hjem. Kanskje det er noe dere må la være å ha tilgjengelig på ettermiddagene når hun kommer hjem, jeg selv kunne spise _mye_ på den tiden, både for å ha noe koselig å gjøre når jeg var alene, og fordi jeg var veldig sulten. Var det noe jeg likte godt til middag, spiste jeg godt av det også, selv om jeg hadde spist mye brød halvannen time tidligere.. Etterhvert som hun blir eldre og kan lage seg mer mat, vær også obs på å ikke ha usunne kaloriomber som nudler osv i hus.. Kanskje noe kan oppbevares i fryseren, feks at man ikke har så mye brød liggende tilbjengelig at det ikke merkes om det spises fem skiver mer eller mindre.. Hvis hun i tillegg til de (opp til) seks skivene brød + middag spiser to-tre brødskiver med pålegg hver dag i totiden, kan det lett bli _mye_ karbohydrater, spesielt hvis hun ser ut til å legge på seg av karbohydrater. Dere kan prøve å bytte ut noe brød med grønnsaker, heller én skive med brød og en del grønnsaker til brødmåltidene, enn dobbelt så mye brød. Ett eller to brødmåltider bør være mer enn nok. Og vær nøye på hvilken brødtype dere har, vi kjøper Ingers rugbrød hos bakeren nå, selv om det er dyrere, metter det så mye bedre, slik at man ikke dytter innpå tre skiver før man merker at sulten stilner.. Og kanskje forsinke middagen, slik at dere slår sammen middag og kveldsmåltidet, det kan gi roligere ettermiddager for mange familier. Så får heller dere andre ta en gulerot eller to når dere kommer hjem.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309378-%C3%B8kende-vekt-hos-10-%C3%A5ring/#findComment-2521450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.