Gå til innhold

Spare feriepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører så mye snakk om at folk vil spare feriepengene og mange bruker dem opp på tull og tøys. Men skjønner ikke hvordan folk tror at dette er "ekstra" penger. De skal jo bare dekke lønnstapet når du har ferie. For min del går alle feriepengene med til å dekke de faste utgiftene hjemme og syden-turen må jeg hoste opp av egen lomme i tillegg. Så skjønner ikke hvordan folk har råd til å spare og bruke dem på tull?

Skrevet

Her hos oss er feriepengene en god del høyere sum enn en vanlig månedslønn...

Skrevet

Man får jo, som Åsemor sier, en god del mer i feriepenger enn en vanlig mndslønn. Jeg fikk 6000,- mer faktisk og det kommer da godt med i sommer. :o)

Skrevet

Det kommer jo helt an på lønns- og skattenivået man ligger på.

I noen husstander får man (minst) 20-30 000 mer enn en vanlig månedsutbetaling, samtidig som kanskje enkelte utgifter som barnehage / SFO faller bort i juli. Det åpner visse muligheter, dersom man begrenser seg litt når det gjelder selve ferien.

Persille1365381127
Skrevet

Vel, feriepengene er minimum 10,2% av bruttolønn - ofte 12.

Med 450.000 i inntekt vil du en vanlig måned få utbetalt 26.250 etter 30% skatt. Med 12% feriepenger vil du få utbetalt 37.800 etter skatt.

Det utgjør jo en forskjell :)

Skrevet

Her hos oss er feriepengene en god del høyere sum enn en vanlig månedslønn...

Her også..

Blir som regel litt mer enn en brutto månedslønn. 2 av dem,- og det monner en god del.

Gjest mora2
Skrevet

Litt mer enn vanlig får man jo!

Vi sparer 20000kr til nytt kjøkken.

Så skal vi på festivaler og konsert, som sikkert er tull.

Det er bare å forvalte pengene riktig ;0)

Skrevet

Litt mer enn vanlig får man jo!

Vi sparer 20000kr til nytt kjøkken.

Så skal vi på festivaler og konsert, som sikkert er tull.

Det er bare å forvalte pengene riktig ;0)

Joda man får jo mer der og da, men det skal jo skattes av. Jeg for min del får mindre i månedslønn den måneden jeg får feriepenger. Er jo 5 uker de skal fordeles på og skattes av og.

Skrevet

Jeg fikk nesten dobbelt så mye utbetalt i feriepenger som jeg får utbetalt i vanlig månedslønn i år. Det skyldes at jeg jobbet for mye i fjor.....

Skrevet

I min bedrift har vi 12 månedslønner + feriepenger, slik at feriepengene kommer på toppen av den vanlige månedslønnen i mai. Veldig greit. Lønnen dekker de faste utgiftene, mens feriepengene da kan brukes til ferie, sparing, andre større investeringer eller bare tull og fjas :-)

Skrevet

Jeg tar det for gitt at når folk sier at feriepengene skal spares eller brukes på noe ekstraordinært at de mener det som de får utbetalt _ekstra_ i forhold til en vanlig månedslønn.

Du nevner lenger nede her at man må skatte av dette, og det er jo riktig, men de fleste av oss har skattetrekk i 10,5 mnd, altså trekkes man litt "for mye" forskuddstrekk i de andre månedene for å dekke opp for trekkfrie feriepenger, så det er sjelden nødvendig å sette av ekstra midler av feriepeneutbetalingen til skatt.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg tar det for gitt at når folk sier at feriepengene skal spares eller brukes på noe ekstraordinært at de mener det som de får utbetalt _ekstra_ i forhold til en vanlig månedslønn.

Du nevner lenger nede her at man må skatte av dette, og det er jo riktig, men de fleste av oss har skattetrekk i 10,5 mnd, altså trekkes man litt "for mye" forskuddstrekk i de andre månedene for å dekke opp for trekkfrie feriepenger, så det er sjelden nødvendig å sette av ekstra midler av feriepeneutbetalingen til skatt.

"altså trekkes man litt "for mye" forskuddstrekk i de andre månedene for å dekke opp for trekkfrie feriepenger"

..det er nettopp dette jeg har ment når jeg lurer på hvor feriepengene blir av når man er i barselpermisjon/sykmeldt. Fjoråret gikk med til dette, og i en slik situasjon godskrives man feriepenger bare 3-4 mnd av dette. Jaja, dette er diskutert i egen tråd, jeg forstår det fremdeles ikke. *teit*

Skrevet

"altså trekkes man litt "for mye" forskuddstrekk i de andre månedene for å dekke opp for trekkfrie feriepenger"

..det er nettopp dette jeg har ment når jeg lurer på hvor feriepengene blir av når man er i barselpermisjon/sykmeldt. Fjoråret gikk med til dette, og i en slik situasjon godskrives man feriepenger bare 3-4 mnd av dette. Jaja, dette er diskutert i egen tråd, jeg forstår det fremdeles ikke. *teit*

Jeg kan ikke de reglene, for da jeg var i barselpermisjon hadde jeg full opptjening av feriepenger og feriedager.

Men dette med at skattetrekket er fordelt på 10,5 mnd istedenfor 12 gjelder vel uansett hvor mye eller lite man får i feriepenger.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg fikk 15000 mer enn en vanlig månedslønn, og får også lønn fra den måneden jeg har ferie. Så derfor har jeg satt de 15000 til sparing nå, og bruker dem på sydentur i august :o)

Gjest zilja
Skrevet

Jeg fikk 14 tusen mer enn vanlig månedslønn, så jeg skal spare noe ja.

Skrevet

Har prosenttrekk. Si jeg betaler 30% hver måned i skatt, beregnet på en årsinntekt på x kroner. Når jeg beregner skattekortet mitt i januar, er det slik at skattekontoret beregner slik at det trekkes skatt i 10,5 mnd eller 12? Hvis de beregner for 12 mnd så må jeg jo holde av skatt for de ukene jeg har ferie i og med at det ikke trekkes skatt den måneden feriepengene utbetales. Hvis derimot de 30% er beregnet på 10,5 mnd med skatt så går feriepengene rett i lomma.

Skrevet

Har prosenttrekk. Si jeg betaler 30% hver måned i skatt, beregnet på en årsinntekt på x kroner. Når jeg beregner skattekortet mitt i januar, er det slik at skattekontoret beregner slik at det trekkes skatt i 10,5 mnd eller 12? Hvis de beregner for 12 mnd så må jeg jo holde av skatt for de ukene jeg har ferie i og med at det ikke trekkes skatt den måneden feriepengene utbetales. Hvis derimot de 30% er beregnet på 10,5 mnd med skatt så går feriepengene rett i lomma.

Jeg har ikke hatt prosentkort siden jeg var student med sommerjobb, og da trekkes samme prosenten alle månedene, så jeg tør ikke si hva som er tilfelle med deg.

Men dersom det følger av skattekortet ditt at du skal trekkes i 10,5 mnd, så vil prosenten ha tatt med i beregningen helt og halvt trekkfritak i juni og desember.

Men det kan jo hende at skattekortet ditt er basert på 12 mnd-trekk men at arbeidsgiveren feilaktig gir deg trekkfritak?? Eller at du har såpnokså ass svingende inntekt fra måned til måned slik at det blir "feil"?

Jeg selv har tabellkort, dvs at arbeidsgiver trekker ut i fra en bestemt tabell hver måned. Men selv da blir det jo aldri 100% samsvar mellom forskuddstrekket og endelig skatt, men for mitt vedkommende blir det heldigbvis trukket litt for mye slik at jeg slipper restskatt.

Gjest mandolina
Skrevet

Ligningskontoret beregner skatten ut fra 10,5 måned pr år, uansett om du har tabelltrekk eller prosentkort.

Hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg fikk utbetalt omtrent 40% mer i juni enn andre måneder.

Ingen problemer med å få pengene til å gå unna i ferien :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...