Gå til innhold

Hytte - arv

Gjest anonym nå, ja.

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nå, ja.
Skrevet

Heisann. Ville gjerne lufte en problemstilling.

Faren min har to hyttetomter inntil hverandre. Den ene er bebygd med hytta og et ett roms anneks. Vi er 3 voksne søsken, jeg har barn - de andre to ikke. Søsknene mine er halvsøsken, en del yngre enn meg, og har vokst opp med vår far.

De siste årene har jeg og barnet mintt brukt det ene av to soverom i hovedhytta, mens søsknene mine har brukt annekset.

Nå planlegger faren min å bygge en liten hytte på den andre tomta. Det er da meningen at søsknene mine skal "disponere" hvert sitt soverom her - og kunne ha sine ting der - men at hytta allikevel skal kunne brukes av andre ved behov. Jeg har jo "mitt" rom, men ingen egen hytte. Er dette urettferdig?

Jeg har luftet det med faren min et par ganger, og han ser ikke helt problemet. Sist vi snakket om det, nevnte han at jeg kunne jo sette i stand annekset for f.eks. barnet mitt hvis jeg ønsket det.

Det er vanskelig å ta opp sånne ting, så man tenker jo i etterkant på ting man skulle ha spurt om...

Betyr det da at annekset blir "min" hytte...?

Jeg har en drøm om å bygge en liten hytte selv, på et bestemt sted på tomta. Har ikke hatt råd til det ennå. Og helt ærlig, så er jeg litt usikker på hvordan det da blir vurdert senere ifbm. arv osv. Da vil jeg jo "ha" min hytte (som jeg har betalt selv). Brødrene mine vil ha "sin" hytte - som de ikke har betalt selv. Vil jeg da også arve 1/3 del av resten...? Jeg ønsker ikke at jeg skal gå glipp av å arve deler av hovedhytta, for det er jo liksom den som er selve _hytta_: den vi har vokst opp med.

Skrevet

Dette må dere rett og slett sette dere ned og snakke om og bli enige og - og få det ned på et papir!

Nevn det for alle parter og si at du gjerne vil snakke om dette, men gi dem tid til å tenke over det en stund før møtet.

Skrevet

Synes ikke det høres lurt ut å bygge hytte på din fars tomt...

Bedre om han skiller ut en tomt du kan kjøpe i så fall?

Er din far gift igjen? I såfall arver du vel en åttendedel av hele boet... (1/3 av 3/8)

Gjest Elextra
Skrevet

Uansett vil vel faren din stå som formell eier av hele eiendommen, det burde du kanskje avklare med ham. Da får jo ikke dette noen innvirkning i forhold til arv.

I så fall ville jeg ikke laget noe styr av dette nå, tror jeg. Men ta "rådet" med en klype salt, jeg kjenner jo ikke særlig til forholdene.

Gjest anonym nå, ja
Skrevet

Dette må dere rett og slett sette dere ned og snakke om og bli enige og - og få det ned på et papir!

Nevn det for alle parter og si at du gjerne vil snakke om dette, men gi dem tid til å tenke over det en stund før møtet.

Llitt av problemet er vel at på meg så virker det som han mener at dette ikke er noe å snakke om. Det er hans hytte/tomter - og han gjør som han vil...

Gjest Elextra
Skrevet

Llitt av problemet er vel at på meg så virker det som han mener at dette ikke er noe å snakke om. Det er hans hytte/tomter - og han gjør som han vil...

Det kan han jo. Og faktisk kan han fritt avdele tomter med eller uten hus og gi til de barna han vil også.

Gjest anonym nå, ja
Skrevet

Synes ikke det høres lurt ut å bygge hytte på din fars tomt...

Bedre om han skiller ut en tomt du kan kjøpe i så fall?

Er din far gift igjen? I såfall arver du vel en åttendedel av hele boet... (1/3 av 3/8)

Ja, det med at jeg evt. vil bygge noe selv, er langt fram i tid... så kanskje ikke relevant akkurat nå. Det blir nok evt. en egen diskusjon ift. hvordan jeg da kan sikre meg at det jeg legger inn av verdier, må komme utenom arven - at det er mitt særeie på en eller annen måte.

Han er gift på nytt, men denne eiendommen er hans særeie, og vi 3 barna har fått beskjed om at det er vi som skal arve denne alene.

Skrevet

Ja,- det er klart han kan gjøre som han vil med sine hytte og sine tomter...

Men det må jo være greit å ha en viss idé om hvordan det skal bli i framtiden. For ham selv også.

Skrevet

Ja, det med at jeg evt. vil bygge noe selv, er langt fram i tid... så kanskje ikke relevant akkurat nå. Det blir nok evt. en egen diskusjon ift. hvordan jeg da kan sikre meg at det jeg legger inn av verdier, må komme utenom arven - at det er mitt særeie på en eller annen måte.

Han er gift på nytt, men denne eiendommen er hans særeie, og vi 3 barna har fått beskjed om at det er vi som skal arve denne alene.

OK, hvis det er særeie, er det jo noe enklere...

Gjest anonym nå, ja.
Skrevet

Det kan han jo. Og faktisk kan han fritt avdele tomter med eller uten hus og gi til de barna han vil også.

Jepp. Og derfor er det jo viktig å trå litt forsiktig ift. dette. Vil ikke ende opp med at han ugleser meg. Men samtidig så er det ikke morsomt dersom brødrene mine skal forært en hytte (uansett hvor liten) - og jeg ikke...

Men jeg er alså litt usikker på om han faksitk mente at jeg kunne "ta" det andre annekset og lage det til mitt eget.

Uff. jeg synes sånne ting er så vanskelig å ta opp...

Skrevet

''Og faktisk kan han fritt avdele tomter med eller uten hus og gi til de barna han vil også.''

Nja... Over en viss verdi så vil det vel regnes som froskudd på arv?

Skrevet

Kanskje du skulle spandere et par hundrelapper på å spørre en advokat til råds på nettet? Eksperthjelp.no f.eks.

Da ville du ha en ide om hvordan dette kunne ordnes. Om det kunne skrives ned at du har pant i den hytta du pusser opp/bygger? Så det ville beregnes med i arveoppgjøret?

Gjest Elextra
Skrevet

''Og faktisk kan han fritt avdele tomter med eller uten hus og gi til de barna han vil også.''

Ja, det har du vel rett i.

Mulig jeg blandet litt med et eksempel jeg kjenner - der er det mannen som stadig gir dyre gaver (til og med tomter) til sin nye kone og hennes barn, og det er lite barna kan gjøre.

Skrevet

Det regnes som forskudd på arv, ja. Det betyr at mottaker må betale arveavgift av det de får.

Imidlertid har han fullt lov til å gi bort alt han har til hvem han vil mens han er i live.

Skrevet

Skal du bygge hytte på tomta vil dette måtte være basert på en avtale mellom deg som hyttebygger/-eier og grunneier. Det vil i så fall være naturlig at avtalen følger tomten (kanskje tinglyses). Som andre har nevnt er det i stedet ryddigere at du kjøper en bit av hans tomt.

Hva som er rettferdig eller ikke er nok veldig subjektivt. Arven vil deles på dere uavhengig av hvor mye du har jobbet med hytta/anekset og uavhenging av hvem som bruker hyttene/anekset mest. Om kostnader teller inn på noen som helst måte vet jeg ikke, men du kunne kanskje fått noen andeler mot det arbeidet du gjør og de kostnadene du pådrar deg. I så fall vil dine andeler holdes utenom arveoppgjøret.

Jeg er enig med deg i at det kan være lurt å ta tak i fordelingsnøkkelen før han bygger ny hytte. Rett og slett fordi en ny hytte antakelig vil øke verdien betraktelig. Men vil han ikke snakke om det, så er det ikke så lett å få gjort noe med.

Skrevet

Nei, dersom det er "livsdisposisjon" så kan han fritt gi bort til ett av barna uten at dette kommer til avkortning i senere arv.

Skrevet

Det regnes som forskudd på arv, ja. Det betyr at mottaker må betale arveavgift av det de får.

Imidlertid har han fullt lov til å gi bort alt han har til hvem han vil mens han er i live.

Man må betale "arveavgift" fordi det heter avgift på arv eller gave.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...