Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana

Jeg jogger ca 5 km omtrent tre-fire ganger i uka. Her en dag prøvde jeg en ny strekning, jeg satt på med min mann et stykke og jogget hjem igjen. Da fikk jeg for det meste nedoverbakke, høydeforskjellen er vel på 200 meter på den strekningen. I løpet av den joggeturen kom jeg på følgende spørsmål:

Er det forskjell på forbrenningen om man jogger 5 km oppover, bortover eller nedover?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309474-forbrenning-ved-jogging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil jo tro at forbrenningen øker i oppoverbakke fordi kroppen da jobber hardere for å komme seg fram - tilsvarende vil vel jogging i nedoverbakke gi minst forbrenning fordi kroppen da ikke har behov for å jobbe så hardt.

Men jeg er ingen ekspert på området. :o)

Gjest Tatjana

Jeg vil jo tro at forbrenningen øker i oppoverbakke fordi kroppen da jobber hardere for å komme seg fram - tilsvarende vil vel jogging i nedoverbakke gi minst forbrenning fordi kroppen da ikke har behov for å jobbe så hardt.

Men jeg er ingen ekspert på området. :o)

Ja, det virker jo logisk det. Må føye til at jeg løper i skogen da, så det er jo ikke en jevnt fallende vei, det er jo litt opp og ned. Og hvis jeg løper samme strekningen den andre veien ville det jo heller ikke blitt en jevn stigning.

Mye rart man lurer på når man jogger gitt :-).

Gjest Tatjana

Det bør det være... Men kanskje ikke så veldig stor forskjell?

Nei, jeg aner ikke jeg. Er jo derfor jeg spør :-). Jeg begynte å tenke på det da jeg løp denne strekningen første gang.

Det er når jeg jogger at jeg får tid til å tenke to sammenhengende tanker for meg sjøl :-). Og da lurer jeg på mye rart.

Ja, det virker jo logisk det. Må føye til at jeg løper i skogen da, så det er jo ikke en jevnt fallende vei, det er jo litt opp og ned. Og hvis jeg løper samme strekningen den andre veien ville det jo heller ikke blitt en jevn stigning.

Mye rart man lurer på når man jogger gitt :-).

Ja, man får gjerne tid til å tenke mye når man jogger eller går tur. Det hender jeg får noen rare tanker og ideer i hodet også under slike turer! :o)

Annonse

Gjest ViViola

Jeg har testa litt på tredemølle, og selv om det ikke kan direkte sammenlignes med å løpe ute, så er det sannsynligvis samme tendens:

Når jeg løper nedoverbakke, så faller pulsen betraktelig. Jeg må løpe mye raskere for å holde pulsen oppe, så fort at jeg knapt greier det. Jeg forbrenner mer kalorier på å _gå_ i stigning enn jeg klarer å forbrenne på nedoverbakker.

Ta med deg pulsklokka og sjekk en gang, det kan være mer forskjell enn du hadde tenkt. :-)

Gjest Tatjana

Det kommer vel an på hvor fort du løper i nedoverbakkene. Du bruker jo noe mindre energi på å løpe nedover enn oppover fordi du slipper å løfte kroppen, men hvis du løper fortere, går det vel opp i opp.

Jeg løper fortere ja. Jeg er av natur utålmodig, så jeg pleier å løpe det jeg klarer. Det er atskillig raskere nedover enn oppover :-). For øvrig liker jeg å kjenne at jeg får litt pulsøkning, så jeg vet at treningen "virker" :-).

Gjest Tatjana

Jeg har testa litt på tredemølle, og selv om det ikke kan direkte sammenlignes med å løpe ute, så er det sannsynligvis samme tendens:

Når jeg løper nedoverbakke, så faller pulsen betraktelig. Jeg må løpe mye raskere for å holde pulsen oppe, så fort at jeg knapt greier det. Jeg forbrenner mer kalorier på å _gå_ i stigning enn jeg klarer å forbrenne på nedoverbakker.

Ta med deg pulsklokka og sjekk en gang, det kan være mer forskjell enn du hadde tenkt. :-)

Ja, hm, mulig du overvurderer meg her altså. Jeg har ikke noen pulsklokke jeg. har gode joggesko da, og ei gammel treningsbukse fra 1990-tallet. Og så en tilfeldig t-skjorte. :-) Og det er utstyret mitt...

Nei, seriøst: Jeg bare kom til å tenke på det da jeg løp den turen. Har nå gjort det tre ganger. Det blir nok ingen vane, jeg syns det er dumt å bli kjørt til startpunktet for å løpe hjem igjen. Kan like godt starte hjemme og ta en runde.

For øvrig liker jeg å kjenne at pulsen stiger og holder seg litt oppe når jeg jogger, så jeg løper mye fortere på denne nedoverturen enn jeg gjør ellers. Jeg vil gjerne kjenne at treningen "virker" :-).

Gjest hallosann

Jeg løp en tur her om dagen vel og merke på 3 km. Men jeg løper ikke fort da, jeg jogger. Sletta, noen kuler - men ikke direkte oppover ga puls på mellom 120 og 130, første oppoverbakke på ca 300 m ga puls opp i 155. Når jeg jogget utfor sank den til 135-140 og på sletta videre la den seg på 145-148. Neste oppoverbakke (noe slakkere og kortere) ga puls opp i 168. Og nedoverbakken etter det sank pulsen kun til rett under 160 før turen var over. Dette betyr vel i praksis at hvis du på en 5 km tur har et par ekstra bakker som øker pulsen - vil du ha bedre treningseffekt av hele turen, fordi du ikke vil klare og få pulsen ned mot 120 igjen uten og stanse :)

Men så er det diskusjoner rundt i hvilket pulsområde man forbrenner da og om kortere eksplosiv trening egentlig øker forbrenningen noe mer enn lange i moderat tempo. Her er meningene svært forskjellige.

Men en pulsklokke er faktisk en morsom greie for og se treningsfremgang - men selvsagt ikke en nødvendighet. Du kjenner jo puls svært godt på kroppen. Jeg vet at når jeg peser har jeg runda 155 hehe

Gjest Tatjana

Jeg løp en tur her om dagen vel og merke på 3 km. Men jeg løper ikke fort da, jeg jogger. Sletta, noen kuler - men ikke direkte oppover ga puls på mellom 120 og 130, første oppoverbakke på ca 300 m ga puls opp i 155. Når jeg jogget utfor sank den til 135-140 og på sletta videre la den seg på 145-148. Neste oppoverbakke (noe slakkere og kortere) ga puls opp i 168. Og nedoverbakken etter det sank pulsen kun til rett under 160 før turen var over. Dette betyr vel i praksis at hvis du på en 5 km tur har et par ekstra bakker som øker pulsen - vil du ha bedre treningseffekt av hele turen, fordi du ikke vil klare og få pulsen ned mot 120 igjen uten og stanse :)

Men så er det diskusjoner rundt i hvilket pulsområde man forbrenner da og om kortere eksplosiv trening egentlig øker forbrenningen noe mer enn lange i moderat tempo. Her er meningene svært forskjellige.

Men en pulsklokke er faktisk en morsom greie for og se treningsfremgang - men selvsagt ikke en nødvendighet. Du kjenner jo puls svært godt på kroppen. Jeg vet at når jeg peser har jeg runda 155 hehe

Nå er ikke jeg noen seriøs mosjonist da :-). Jeg har ikke peiling på puls og forbrenning i utgangspunktet, som dere kanskje forsto av spørsmålet mitt :-).

Jeg jogger fordi:

1. Det føles bra å være litt i form, alt jeg skal gjøre i hverdagen går litt lettere.

2. Joggeturen er _min_ tid, da kan jeg tenke uten å bli avbrutt, uten at noen ber meg om et eller annet. Jeg får være alene, sammen med hunden da riktignok men han maser ikke.

3. Jeg valgte jogging fordi det er en billig treningsform. Jeg har gode sko, men ellers ikke noe utstyr. Og jeg bor slik til at jeg lett kan finne nye turer hver dag om jeg vil.

Jeg har tre barn, og jobb, og jeg begynte å tenke på dette spørsmålet da jeg jogget denne nedoverbakketuren her en ettermiddag. Tenketiden vet du. Alt man kan finne på å lure på da. :-)

Annonse

Gjest ViViola

Ja, hm, mulig du overvurderer meg her altså. Jeg har ikke noen pulsklokke jeg. har gode joggesko da, og ei gammel treningsbukse fra 1990-tallet. Og så en tilfeldig t-skjorte. :-) Og det er utstyret mitt...

Nei, seriøst: Jeg bare kom til å tenke på det da jeg løp den turen. Har nå gjort det tre ganger. Det blir nok ingen vane, jeg syns det er dumt å bli kjørt til startpunktet for å løpe hjem igjen. Kan like godt starte hjemme og ta en runde.

For øvrig liker jeg å kjenne at pulsen stiger og holder seg litt oppe når jeg jogger, så jeg løper mye fortere på denne nedoverturen enn jeg gjør ellers. Jeg vil gjerne kjenne at treningen "virker" :-).

Døh, treningsbuksa mi er også fra 90-tallet, og t-skjorta er ei eller anna som har blitt for stygg for daglig bruk. Også jeg har "investert" i skikkelige joggesko, og ikke minst sports-bh. Ut over det - så er det vel pulsklokka som er noe i nærheten av moderne.

Pulsklokka er for meg en stor inspirasjon, fordi jeg har kaloriteller på den. Siden jeg jobber endel med vekten, så betyr det at jeg er glad i mat/kaker/snop, og derfor er det et poeng og en inspirasjon å se jeg løper av meg den ene sjokoladekakebiten etter den andre. :-)

Anyway - god tur på alle runder, og _alt_ virker jo i et helseperspektiv!

Gjest hallosann

Nå er ikke jeg noen seriøs mosjonist da :-). Jeg har ikke peiling på puls og forbrenning i utgangspunktet, som dere kanskje forsto av spørsmålet mitt :-).

Jeg jogger fordi:

1. Det føles bra å være litt i form, alt jeg skal gjøre i hverdagen går litt lettere.

2. Joggeturen er _min_ tid, da kan jeg tenke uten å bli avbrutt, uten at noen ber meg om et eller annet. Jeg får være alene, sammen med hunden da riktignok men han maser ikke.

3. Jeg valgte jogging fordi det er en billig treningsform. Jeg har gode sko, men ellers ikke noe utstyr. Og jeg bor slik til at jeg lett kan finne nye turer hver dag om jeg vil.

Jeg har tre barn, og jobb, og jeg begynte å tenke på dette spørsmålet da jeg jogget denne nedoverbakketuren her en ettermiddag. Tenketiden vet du. Alt man kan finne på å lure på da. :-)

Du fikk nå i hvertfall svar da hehe. Goooooo' joggings :)

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Artig at du tar opp dette. En full maratondistanse (42 km) krever ca. 2500 til 3000 kcal. Og dette er uansett hvor raskt/sakte du løper. En slik løype er pr. definisjon lik i høyde start og mål. Hvor mye vi forbrenner ved aktivitet har noe med hvor mange kg. vi forflytter, hvor langt og hvor lenge. Nedoverbakke blir det mindre kalorier enn flatt og enda mindre enn oppover.

Vi regner således at 5 km. vairert terreng gir en forbrenning på ca. 250 kcal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...