Gå til innhold

Sykemeldt og ferie, krysse hvor osv...

Anbefalte innlegg

Gjest syk, svak og dårlig bak
Skrevet

Jeg er 100% sykemeldt og kommer til å være det til godt over ferien.

Jeg leverte sykemeldingen på jobben i dag, og sjefen sa jeg skulle krysse på at jeg skulle ha ferie og at jeg skulle utenlands (danmark), men at jeg da ikke trengte søke trygdekontoret om dette med utenlands, siden jeg krysser av på at jeg skal ha lovbestemt ferie.

Betyr dette at jeg ikke har ferie tilgode? Man pleier da og ha krev på nye ferieuker når man er 100% sykemeldt, men da skal man kanskje ikke krysse av på at man skal ha lovbestemt derie??

Dette har jeg liten peiling på. Vi har bestilt ferie for lenge siden og pga ungene kommer vi til å dra (jeg kunne godt tenkt meg å ikke gjøre det). Men min ferie er på en måte litt "ødelagt" og grunnen til dette er depresjon mm. og det er derfor jeg er sykemeldt! Har jeg ikke "krav" på ny ferie da?

Noen som kan forklare meg litt...

Gjest mandolina
Skrevet

Hvis du reiser på ferie i sykemeldingstiden, så tar du jo tatt ferie.

Hadde du avlyst turen og sagt at vi må vente til jeg er frisk, så kunne du utsette ferien.

Du kan ikke få både og.

Hilsen

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Betyr dette at jeg ikke har ferie tilgode?''

Selvsagt ikke. Er du frisk nok til å reise på tur er du frisk nok til å ta ferien din.

Gjest Jøsses!
Skrevet

Hm, jeg egentlig aldri tenkt over denne problemstillingen, men fant dette :

Kan jeg reise utenlands når jeg er sykmeldt?

Du kan som sykmeldt reise i Norden og fortsatt ha rett til sykepenger. Reiser du derimot utenfor Norden stoppes sykepengene, og det regnes som ferie.

Så det vil si at man kan reise på ferie, men ikke lenger enn Norden, så da kan du reise til Danmark da, men om du reiser lenger må du sette sykmeldingen på vent og ta den opp når du kommer hjem.

Har vært på ferie når jeg har vært sykmeldt jeg, og mye lenger enn Norden, *gulp*, dette hadde jeg aldri kommet til å tenkt over en gang!

Persille1365381127
Skrevet

Du må søke NAV om du skal reise utenlands, uansett om det er innen norden.

Du må også krysse av på om du skal avvikle ferie i sykemeldingsperioden - dersom det allerede er avtalt.

Jeg stenger bhg i juli, og påtvinger dermed ansatte ferie. Om de blir sykemeldte ila den tiden må de krysse av på at de har avtalt ferie - hvis ikke kan man jo ikke kreve den i ettertid.

Men som de andre sier; er du frisk nok til å dra på ferie - så er du normalt sett frisk nok til å jobbe, det er derfor du må søke for å få det godkjent.

Akkurat i ditt tilfelle synes jeg det er litt drøyt å kreve ferien i etterkant, siden du tross alt får utbytte av ferien din. Hadde du sittet med hele kroppen i gips i Danmark hadde det fortonet seg litt annerledes.

Personlig mener jeg at ferien skal være spolert om du skal kreve den "refundert" - men vet ikke om det finnes noen lov på det.

Skrevet

Jeg mener at man har krav på å ta igjen ferien hvis man blir syk i ferien. Syns du skal ta en telefon til fagforeningen din. Ja for du er vel organisert?

Gjest ViViola
Skrevet

Nei, du har ingen ferie til gode når du tar ferie!

Dersom du hadde blitt hjemme og fulgt et behandlingsopplegg i den ferieplanlagte tiden, så ville du ikke hatt ferie. Og da ville du fått utbetalt sykepenger i perioden samt fått ferien senere.

Når du har krysset av for ferie, noe du jo også faktisk skal ha, så får du ikke utbetalt sykepenger i den oppgitte perioden. Naturlig nok - i og med at du er på ferie.

Å reise utenlands i sykemeldingsperioden er ikke lenger et absolutt niks, MEN: Det er en avtale som må gjøres i hvert enkelt tilfelle. Dersom utenlandsoppholdet avbryter behandling eller gir en forverret tilstand, får man beskjed om å droppe turen/ikke få utbetalt sykepenger. Dersom man faktisk kan ha godt av reisen, så kan man få beholde sine sykepenger hvis legen og NAV mener at det faktisk kan gjøre godt for sykdommen.

Sykepenger er noe man får som erstatning for tapt arbeidsinntekt, ikke som subsidie for utenlandsferie.

Skrevet

Dersom du har krysset av for ferie, får du nok ikke sykepenger.

Du har kun krav på å få utsatt ferien, dersom du ikke er frisk nok til å ta ferie.

Skrevet

Jeg mener å vite at en skal søke NAV om lov til å reise utenlands hvis en er sykmeldt. Siden du har krysset av for at du avvikler ferie så trenger du ikke det. Du får feriepenger fra arbeidsgiver for denne perioden og stopp i sykepenger. Sykepenger utbetales for inntil 52 uker (eller er det 48?) og det blir beregnet en sluttdato for dette. Siden du avvikler ferie blir denne datoen forlenget med den perioden du avvikler ferie, f.eks. tre uker.

Et annet punkt, for å presisere, en får ikke automatisk ferien tilgode, den skal kreves, se under i ferieloven.

Fra ferieloven.

§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

Skrevet

Dersom du har krysset av for ferie, får du nok ikke sykepenger.

Du har kun krav på å få utsatt ferien, dersom du ikke er frisk nok til å ta ferie.

Synes kanskje ikke det er arbeidsgiver som skal ta den avgjørelsen, men legen din i samarbeid med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...