Gå til innhold

Kan jeg bruke ugressmiddel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er denne Roundup'en/Rundup'en egentlig til?

Skjønner den er en ugressdreper, men de færreste bruker vel noe særlig kjemisk ugressdreper?

Det er nok mange som bruker dette middelet. Men i en vanlig husholdning så brukes det jo i små mengder. Veldig bra på grusveier og ganger, hvor ugresset vokser opp. Kan brukes rett før vekstsesongen starter og underveis mens ugresset vokser.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

9

• Lillemus

9

• morsan

5

• sant å si

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvor kjøper man sånn Roundup da? Legger den igjen noe synlig lag, dersom jeg heller det nederst på planten?

Naboen min er opptatt av hver eneste lille blomst h*n har, og vil legge merke til alt som skjer. Ikke snakk om å kunne kutte av røttene der,nei.

Det skal sprayes på bladene, tror ikke det funker hvis du heller det på røttene.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er nok mange som bruker dette middelet. Men i en vanlig husholdning så brukes det jo i små mengder. Veldig bra på grusveier og ganger, hvor ugresset vokser opp. Kan brukes rett før vekstsesongen starter og underveis mens ugresset vokser.

Aha, takk for forklaring :)

Gjest ønsker tips
Skrevet

Det skal sprayes på bladene, tror ikke det funker hvis du heller det på røttene.

Men dør planten hvis man bare heller det på bladene og ikke på røttene??

Skrevet

Men dør planten hvis man bare heller det på bladene og ikke på røttene??

Det bør vel tømmes nede ved rota?

Gjest eller er jeg på jordet
Skrevet

Det er jo rota du må drepe ...... planten dør vel ikke helt ut om du kun sprayer på bladene .... ?

Gjest prust
Skrevet

Nei - den skal ikek brukes før ugresset har begynt å spire. Den virker systemisk - altså må det være vekst/sevje i planten, for at giften skal spres til hele planten.

Virker godt like etter spiring, når veksten er i full gang.

Gjest prust
Skrevet

Ok, takk. Skjønte jo det var et ugressmiddel, men selv har jeg aldri brukt noe sånt i hagen.

Den tar alt av ugress - brukes hvis du skal brakke et område - f,eks lage til et helt nytt blomsterbed der det har vært masse ugress fra før - eller du skal pløye opp et område til åker, så kan du brakke det høsten før, slik at ikke det blir masse ugress neste vår.

Gjest prust
Skrevet

Ååå, jeg bare mååå fortelle denne:

Venninnen min klagte til mannen sin, på at han aldri var med og hjalp i hagen. For eksempel var plenen full av ugress, og aldri gjorde han en innsats for å fjerne den osv osv.

Hvorpå mannen dusjet hele plenen på 400 kvadratmeter med roundup...

Need I say more??

Krise!

Gjest Elextra
Skrevet

Den tar alt av ugress - brukes hvis du skal brakke et område - f,eks lage til et helt nytt blomsterbed der det har vært masse ugress fra før - eller du skal pløye opp et område til åker, så kan du brakke det høsten før, slik at ikke det blir masse ugress neste vår.

Lurt :-).

Men en skal jo være forsikig med slike kjemikalier, har jeg hørt. Miljøet osv.

Skrevet

Nei - den skal ikek brukes før ugresset har begynt å spire. Den virker systemisk - altså må det være vekst/sevje i planten, for at giften skal spres til hele planten.

Men her skriver du jo om bruk av det mot ugress, og i alle andre innlegg her der folk skriver om hva det er brukt på, så er det enten ugress, vanlig gress eller blosmterbed, med andre ord planter som bare har "kommet opp" det året.

Men trådstarter skal jo bruke det på en hel busk. Tror du man klarer p ta knekken på en hel busk bare ved å spraye på bladene?

Gjest prust
Skrevet

Men her skriver du jo om bruk av det mot ugress, og i alle andre innlegg her der folk skriver om hva det er brukt på, så er det enten ugress, vanlig gress eller blosmterbed, med andre ord planter som bare har "kommet opp" det året.

Men trådstarter skal jo bruke det på en hel busk. Tror du man klarer p ta knekken på en hel busk bare ved å spraye på bladene?

Ugress er pr definisjon planter som vokser et sted vi ikke ønsker å ha disse plantene - så det er ikke nødvendigvis noen spesifikke plantearter.

Ja - jeg tror (men er ikke skråsikker på) at en ved å sprøyte Roundup på bladene til en busk som er i god vekst, vil kunne ta knekken på hele busken.

Vi har en lang skråning med busker, og innimellomd der er det noen ekle brennesler, som jeg ikke klarer å få has på ved å luke (de har et vanvittig rotsystem). Jeg har spurt mannen min (som kan dette med sprøyting) om han kan sprøyte med roundup på brennelslene, men han tør ikke pga buskene og hekken som står tett inntil. Kommer bare litt av dette på de buskene vi ønsker å beholde, dauer de......

Skrevet

Ugress er pr definisjon planter som vokser et sted vi ikke ønsker å ha disse plantene - så det er ikke nødvendigvis noen spesifikke plantearter.

Ja - jeg tror (men er ikke skråsikker på) at en ved å sprøyte Roundup på bladene til en busk som er i god vekst, vil kunne ta knekken på hele busken.

Vi har en lang skråning med busker, og innimellomd der er det noen ekle brennesler, som jeg ikke klarer å få has på ved å luke (de har et vanvittig rotsystem). Jeg har spurt mannen min (som kan dette med sprøyting) om han kan sprøyte med roundup på brennelslene, men han tør ikke pga buskene og hekken som står tett inntil. Kommer bare litt av dette på de buskene vi ønsker å beholde, dauer de......

OK. Jeg har faktisk null erfaring med round up, men stoler på det din mann sier:-)

Gjest prust
Skrevet

Lurt :-).

Men en skal jo være forsikig med slike kjemikalier, har jeg hørt. Miljøet osv.

Ja, en skal være forsiktig med bruk av kjemikalier. Bruke fysisk fjerning av ugress/uønskede planter så langt det lar seg gjøre.

Og sprøyter en, skal en være nøye med dosering, passe på at det ikke er vind, vaske hender, og holde ungene borte fra det stedet en har sprøytet osv.

Gjest prust
Skrevet

OK. Jeg har faktisk null erfaring med round up, men stoler på det din mann sier:-)

Han er ekspert :-) Har sprøytesertifikat, og bruker det mye i jobben.

Men Roundup er for mennesker et forholdsvis ufarlig preparat. Det er verre med insektsmidler og soppmidler.

Skrevet

Han er ekspert :-) Har sprøytesertifikat, og bruker det mye i jobben.

Men Roundup er for mennesker et forholdsvis ufarlig preparat. Det er verre med insektsmidler og soppmidler.

Aha, ikke bare en selvutnevnt ekspert altså, men en EKTE en!! :-D

Skrevet

Rart...jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke den da vekstsesongen startet, for da tok jeg livet av frøene. Jeg mente ikke at jeg kunne bruke den i november og håpe på at det hjelper i mai.

Gjest prust
Skrevet

Aha, ikke bare en selvutnevnt ekspert altså, men en EKTE en!! :-D

Ja, du skulle bare høre ham når han snakker i telefonen med diverse folk og foreskriver "resepter" for sprøyting :-)

Høres ut somn DEN legen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...