Gå til innhold

Brudd på taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt/fortvilet
Skrevet

Taushetsplikt om mitt helseproblem er brutt. Fikk korrekt uttalelse om mitt helseproblem fra kollega. Vedkommende kunne ikke vite dette uten å ha fått kjennskap fra en av de to som visste dette. (Den ene er usannsynlig kilde, bl.a. på grunn av avstand). Det er veldig viktig for meg at sånt ikke kommer videre, må kunne stole på sånne folk.

Både den personen som har brutt taushetsplikten og den personen som kom med uttalelsen er folk jeg for en tid er avhengig av å ha et godt forhold til. Hva ville du gjort, ikke noe eller konfrontere den som brøt taushetsplikten med hendelsen? I så fall hvordan?

Gjest mandolina
Skrevet

Konfrontere vedkommende, kanskje det er gjort i vanvare, fordi vedkommende ikke tar taushetsplikten på alvor.

Hilsen

Gjest ViViola
Skrevet

Er det helsepersonell som har fortalt dette, eller en privatperson?

Skrevet

Hvis dette er privatpersoner du har betrodd deg til, er eneste tips aa slutte aa betro seg til privatpersoner... Det er til det beste baade for deg og dem.

Skrevet

Hvis det er helsepersonell som har brutt taushetsplikten, så kan du vel melde det til fylkeslegen el. noe.

Er det privatpersoner, så får du vurdere om du ønsker å konfrontere dem med det. Fortelle at du blir skuffet og lei deg når du ikke kan stole på at de holder tett.

Gjest oppgitt/fortvilet
Skrevet

Er det helsepersonell som har fortalt dette, eller en privatperson?

Ikke helsepersonell eller privatpersoner, de fikk informasjonen på grunn av jobben sin.

Gjest oppgitt/fortvilet
Skrevet

Hvis det er helsepersonell som har brutt taushetsplikten, så kan du vel melde det til fylkeslegen el. noe.

Er det privatpersoner, så får du vurdere om du ønsker å konfrontere dem med det. Fortelle at du blir skuffet og lei deg når du ikke kan stole på at de holder tett.

De er ikke privatpersoner, info fikk de på grunn av den hjelpen de skulle gi meg.

Problemet mitt er at en konfrontasjon kan lede til konflikt og det vil jeg svært gjerne unngå fordi jeg fortsatt trenger hjelp av dem. Nå er det vanskelig å vite hvordan dette skal gå.

Skrevet

Taushetsplikten er streng og det er rart at ikke flere benytter seg av den rettigheten med å kreve personellet sin plikt her.

Brudd på plikten kan få store følger for enkeltmennesket og det skal vi vel ikke finne oss i?

Opplever jeg slike brudd om oss vil jeg sikkert gå sakens vei. Finne fram lovverket og evt. skaffe meg en advokat. Det er på tide det blir en skjerping på det området. Sikkert mange som har blitt ødelagt p.g.a de ikke har gjort noe for å kreve sin rettighet her.

Jeg ville heller blitt frastjelt både bil og båt fremfor at noen brøt noe som for meg var svært personlig og som jeg absolutt ikke ønsket skulle komme ut.

Skrevet

Sjefer og overordnede har taushetsplikt om helseopplysninger de får om ansatte, hvis det er det du snakker om. I tilfelle syns du snarest skal ta kontakt med tillitsvalgt i din fagorganisasjon (er du ikke medlem av noen, så meld deg inn nå). Sjefen din bør konfronteres med dette, og du skal ikke måtte behandles noe mer negativt av den grunn. Denne kampen skal du ikke behøve å ta alene!

Gjest ViViola
Skrevet

Ikke helsepersonell eller privatpersoner, de fikk informasjonen på grunn av jobben sin.

Nå tror jeg faktisk ikke at jeg helt forstår hva du mener...

Hvis disse har fått opplysningene fra helsevesenet, at de enten jobber i helsevesenet selv eller har fått opplysninger av noen som jobber i helsevesenet, så har noen brutt taushetsplikten sin. Disse kan da meldes til fylkeslegen.

Er det privatpersoner du har betrodd deg til som har fortalt dette videre, så er det ikke så mye du kan gjøre med det. Da må du i grunnen ta en konfrontasjon, det er jo ingen andre som kan gjøre det for deg...

Leit uansett, det skjønner jeg!

Gjest mandolina
Skrevet

De er ikke privatpersoner, info fikk de på grunn av den hjelpen de skulle gi meg.

Problemet mitt er at en konfrontasjon kan lede til konflikt og det vil jeg svært gjerne unngå fordi jeg fortsatt trenger hjelp av dem. Nå er det vanskelig å vite hvordan dette skal gå.

Eneste måten å få løsmunnet helsepersonell til å tie med taushetsbelagte opplysninger er å si det til de det gjelder, og/eller å anmelde forholdet.

Det går jo ikke an at hele bygda får vite alt om deg.

Jeg traff tilfeldig på en dame på gaten, som høylytt fortalte om en tilfeldig passerende mannsperson på fortauet, at hun hadde vært hjemmehjelp for vedkommende, og at han hadde de og de plager.

Ta tyren ved hornene og ordne opp i problemene, før de blir for store.

Hilsen

Skrevet

Uff, skjønner at det ikke er så lett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...